Opiskelu Etelä-Hervannan koulussa
Opiskelu Etelä-Hervannan koulussa
Päivitetty 13.12.2024
Lupaan parhaani mukaan Etelä-Hervannan oppilaana kunnioittaa muita, ottaa vastuun ja olla sisukas. Lupaan myös antaa kaikille työrauhan, noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja olla kohtelias.
Etelä-Hervannan koulussa noudatetaan koko Tampereen kaupungin perusopetuksen yhteisiä järjestyssääntöjä.
Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Näiden järjestyssääntöjen tarkoituksena on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Etelä-Hervannan koulun toimintaa ohjaa Suomen lainsäädäntö. Järjestyssääntöjä noudatetaan kaikessa koulun toiminnassa ja koulun alueella. Säännöt ja ohjeet ovat voimassa myös koulun tapahtumissa, retkillä ja leirikouluissa. Lisäksi näissä tapahtumissa voi tarvittaessa olla tapauskohtaisia ohjeita ja sääntöjä.
Yleistä
Koulussa toimitaan hyviä käytöstapoja noudattaen sekä toisia kunnioittaen ja arvostaen.
Kouluun ja tunneille saavutaan täsmällisesti opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät asianmukaisesti suoritettuna. Arvoesineet ovat omalla vastuulla koulussa. Kouluun ei tuoda koulutyöhön kuulumattomia esineitä.
Koulun omaisuutta kohdellaan varoen ja harkiten. Käytön jälkeen välineet palautetaan paikoilleen. Jokainen huolehtii koulun yleisestä siisteydestä. Jos jotain rikkoutuu, asiasta ilmoitetaan välittömästi jollekin aikuiselle. Tahallisessa tai huolimattomuudesta johtuvassa rikkomisessa ja hukkaamisessa oppilas on velvollinen korvaamaan vahingon.
Koulun alueella ja tilaisuuksissa tupakointi, energiajuomat ja päihteiden käyttö ja hallussapito on kielletty. Yliopiston kampusalue on savuton.
Puhelin ja musiikkilaitteet pidetään oppituntien ajan suljettuna poissa näkyvistä ja toimitaan opettajan ohjeen mukaan.
Oppilaan ollessa pois koulusta huoltaja ilmoittaa asiasta luokanohjaajalle ensimmäisenä poissaolopäivänä, mielellään ennen koulupäivän alkua. Ennalta tiedossa olevat poissaolot pitää anoa hyvissä ajoin.
Oppitunnit ja liikkuminen
Portaikossa kuljetaan rauhallisesti kävellen ja hiljaa ja kuljetaan oikeaa reunaa. Tavaroita ei saa heittää missään tapauksessa alas!
Hissejä ei saa käyttää ilman aikuista.
Kengät riisutaan koulun tiloihin tultaessa, jätetään niille varattuun tilaan ja vaihdetaan sisäkengät jalkaan. Ulkovaatteet riisutaan ja jätetään luokkien ulkopuolella oleviin naulakoihin. Sisäkenkiä käytetään!
Päähine otetaan pois päästä sisätiloissa.
Välitunnille mennään ripeästi heti oppitunnin päätyttyä. Välitunnit vietetään niille erikseen osoitetuilla alueilla.
Ruokalaan kuljetaan opettajan johdolla. Ruokalassa ruokaillaan rauhallisesti hyviä käytöstapoja ja lautasmallia noudattaen. Ruokailun jälkeen siirrytään ripeästi takaisin luokkatilaan tai välituntialueelle opettajan ohjeiden mukaisesti.
Liikkuminen ja pysäköinti
Kouluun pyöräiltäessä polkupyörä on omalla vastuulla. Pyörää ja muita kulkuneuvoja säilytetään niille osoitetussa paikassa. Pyöräillessä käytetään pyöräilykypärää. Koulun piha-alueella polkupyöriä talutetaan. Koulumatkoilla noudatetaan liikennesääntöjä.
Joustava perusopetus: JOPO
JOPO-opetus eli joustava perusopetus on tukea tarvitseville yleisopetuksen oppilaille tarkoitettua pienryhmäopetusta. JOPO-luokat ovat yhdysluokkia, joissa ryhmäkoko on 12 oppilasta. JOPO-luokalla noudatetaan yleistä opetussuunnitelmaa ja oppilas saa samanlaiset todistukset (välitodistus, lukuvuositodistus, päättötodistus) kun muutkin yleisopetuksen oppilaat.
JOPO-luokalla on tavoitteena saada hyvät valmiudet opintojen jatkamiseen toisella asteella ja parantaa koulumotivaatiota. Opetuksen yhtenä painopisteenä ovat toiminnalliset työmuodot sekä opiskelu työpaikoilla, aidoissa työympäristöissä. Toimintaan liittyvät myös leirikoulut, yritysvierailut sekä yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa.
JOPO-oppilaalta odotetaan motivaatiota JOPO-opiskeluun, säännöllistä koulunkäyntiä ja aikataulujen noudattamista, työharjoitteluiden suorittamista, opintoretkiin ja leirikouluihin osallistumista sekä hyvään luokan yhteistoimintaan pyrkimistä.
JOPO-oppilas
Alisuoriutuu isommassa ryhmässä tavalla tai toisella
Hyötyy toiminnallisesta oppimisesta.
Käy koulua annetun aikataulun mukaisesti.
Pystyy hakemaan työharjoittelupaikkansa (aluksi tuetusti)
Pystyy suorittamaan työharjoittelunsa
Pystyy osallistumaan koulun ulkopuoliseen toimintaan, mm. opintoretket ja leirikoulut
Pystyy itsenäiseen työskentelyyn yhdysluokassa ajoittain
Pystyy yhteistyöhön muiden oppilaiden kanssa
Pystyy integroitumaan myös yleisopetuksen opetusryhmiin
Jopo-oppilaalla
On tuen tarvetta
Voi olla yksittäisiä yksilöllistettyjä oppimääriä, mutta oppilaalla ei ole erityisluokkapaikkaa
JOPO-opiskelusta kiinnostuneille ja heidän huoltajilleen järjestetään yksi yhteinen JOPO-info etänä Teamsissa tiistaina 11.2.2025 klo 18.00 alkaen. Linkki julkaistaan sekä kaupungin, että koulujen kotisivuilla lähempänä kyseistä ajankohtaa.
JOPO-haku lukuvuodelle 2025-2026
Oppilas voi hakea vain oman koulutiiminsä JOPO-luokalle. Vapautuvien aloituspaikkojen määrä vaihtelee kouluittain. Tampereen JOPO-luokat on tarkoitettu vain tamperelaisille oppilaille.
JOPO-luokalle haetaan Wilman hakulomakkeella, oppilaan omien tietojen kohdasta Hakemukset ja päätökset.
Hakuaika on 11.2. - 4.3.2025. Päätöksen oppilaaksi otosta JOPO-luokalle tekee koulun rehtori. Hakuprosessissa arvioidaan oppilaiden motivaatiota ja asennetta, sosiaalisia taitoja, sekä oppilaan tuen tarvetta. Arvioinnissa tehdään yhteistyötä oppilaan nykyisen koulun toimijoiden kanssa.
Hakijat saavat tiedon valinnoista 22.4.2025.
Hakulinkki aukeaa 11.2.2025
Etelä-Hervanta: Ahvenisjärven koulu, Etelä-Hervannan koulu
A1 kieli
Esioppilaiden kouluun oppilaaksi oton jälkeen koululta lähetetään Wilmaa Etelä-Hervannan kouluun tuleville oppilaille viesti jossa on selkeät ohjeet kielivalinnan tekemiseksi A1 kieleen.
Kielivalinta tehdään Wilmassa. Valinta-ajankohdasta tiedotetaan lähempänä ajankohtaa.
A2 kieli
A2-kielen opiskelu alkaa 3. luokalla. A2-kielen opiskelu ei ole pakollista, mutta kannustamme monipuolisiin kielivalintoihin jo perusopetuksen alaluokilla.
Englanti A2-kielenä alkaa 3. luokalla oppilailla, jotka ovat opiskelleet 1. luokalta alkavana kielenä jotain muuta vierasta kieltä. Myöhemmin ei ole enää mahdollista aloittaa englannin kielen opiskelua.
Jos lapsenne A1-kieli eli ensimmäinen vieras kieli on englanti, on nyt mahdollisuus laajentaa kielenopintoja toisella vieraalla kielellä ja valita vapaaehtoinen A2-kieli
A2-kieli valitaan Wilmasta löytyvällä kielivalintalomakkeella. Jos lapsenne ei aio valita vapaaehtoista A2-kieltä, ei lomaketta tarvitse täyttää.
Valinta-ajankohdasta tiedotetaan lähempänä ajankohtaa.
Kevään 2024 vanhempainillan materiaali:
3. -5. luokkien oppilaat valitsevat keväisin valinnaisaineen seuraavaksi lukuvuodeksi.
Valinnaisainevalinnat tehdään 7. luokan ja 8. luokan keväällä.
Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu niille maahanmuuttajataustaisille oppilaille, joiden suomen kielen taito ja/tai muut valmiudet eivät riitä esi- tai perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen.
Valmistavan opetuksen tavoitteet
Opetuksen tavoitteena on antaa tarvittavat valmiudet suomen kielessä perusopetukseen siirtymistä varten.
Valmistavan luokan opetuskieli on suomi. Jokaiselle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opinto-ohjelma yhteistyössä huoltajien kanssa. Valmistavan opetuksen pääpaino on suomen kielen opiskelussa. Lisäksi oppilaat opiskelevat muita perusopetuksen oppiaineita oppilaan oman opinto-ohjelman mukaan. Koulutaitojen kehittyessä oppilas voidaan integroida yleisopetuksen ryhmiin.
Valmistavan opetuksen kesto
Perusopetukseen valmistava opetus kestää yhden lukuvuoden. Tämän jälkeen oppilas siirtyy taitotasonsa mukaiseen yleisopetuksen ryhmään lähikouluunsa.
Etelä-Hervannan koulussa on yläkoulun valmistava luokka VA 7-9.
Koulumme on liittynyt lukuvuonna 2024-2025 käynnistyvään Liikuntalähikoulutoimintaan. Tarkoituksena on tukea yhä useamman nuoren kaksoisuraa eli koulun ja harjoittelun yhdistämistä.
Urheilijat on kartoitettu kevään 2024 aikana Tampereen Urheiluakatemian teettämän kyselyn kautta. Tähän kyselyyn vastanneet urheilijat ovat oikeutettuja aamuharjoituksiin, mikäli oma seura järjestää aamuharjoitusmahdollisuuden. Syksyllä 2024 käynnistyy viisi liikuntalähikoulua: Etelä- Hervannassa, Kaukajärvellä, Lielahdessa, Takahuhdissa ja Vuoreksessa.
Lukuvuoden 2024-25 seitsemäsluokkalaisten aamuvalmennus toteutetaan torstaisin ennen kello 10.00 alkavaa koulupäivää. Aamuvalmennuksen toteutuksesta vastaavat urheiluseurat ja ne myöntävät oikeuden aamuharjoituksiin. Koulu tai Tampereen urheiluakatemia ei ole velvollinen järjestämään harjoituksia, mikäli oma seura ei niitä tarjoa. Aamutreenit toteutetaan kouluajan ulkopuolella seurojen ilmoittamissa paikoissa ennen koulussa alkavaa kolmatta oppituntia. Koulu ei osallistu oppilaiden kuljetuksiin, joten huoltaja vastaa siitä, että aamuharjoituksiin osallistunut oppilas on ajoissa koululla. Tampereen kaupungin perusopetuksen oppilaille ottama vakuutus ei ole voimassa aamutreenien aikana, joten on tärkeää varmistaa, että urheilijoilla on voimassa oleva lisenssivakuutus seuransa kautta.
Aamuharjoittelun mahdollistaminen on etuoikeus, joka voidaan myös evätä. Mikäli koulunkäynnin ja harjoittelun yhdistäminen ei onnistu ja oppilas esimerkiksi myöhästyy oppitunneilta aamuharjoitusten vuoksi, rehtori/opettaja ottaa yhteyttä seuraan ja keskustelee aamuharjoittelun jatkamisesta. Tarvittaessa koulu voi olla yhteydessä urheilijan valmentajiin ja huoltajiin.
Liikuntalähikoulu on osa Olympiakomitean urheiluakatemiakokonaisuutta ja paikallisesti sitä koordinoi Tampereen Urheiluakatemia.
Lisätietoa:
Oman koulun liikuntalähikouluvastaava
Matti Annala, rehtori
matti.annala(at)tampere.fi
Urheiluyläkoulujen ja liikuntalähikoulujen koordinaattori Tampereella
Panu Pitkänen
panu.pitkanen(at)tampere.fi
Yläkoulutoiminnan vastaava, Tampereen urheiluakatemia
Pauliina Savijoki
pauliina.savijoki(a)varala.fi