Henkilöratapihan uudistamisen on tavoitteena käynnistyä.
Tullikamarin perusparannus alkaa.
Kannen alue
Kannen alue koostuu kolmesta Tampereen henkilöratapihan ylle nousevasta kansirakenteesta ja niiden yhteyteen rakennettavista tornitaloista. Kansista ensimmäinen, Kalevantien eteläpuolella sijaitseva eteläkansi valmistui 2020. Sen päälle on jo kohonnut kaksi tornitaloa ja Nokia Arena. Seuraavana vuorossa ovat Kalevantien pohjoispuolelle sijoittuva pohjoiskansi tornitaloineen ja rautatieaseman yhteyteen rakennettava asemakansi tornitaloineen.
Kannen alueen kehittäminen tapahtuu useiden hankkeiden kautta
Kannen alueen kehittämiseen kytkeytyy muun muassa useita merkittäviä liikennehankkeita. Ratapihankatu toi keskustan kehälle kokonaan uuden poikittaissuuntaisen kulkuyhteyden Rantatunnelista Viinikankadulle. Raitiotieliikenne Kannen alueen läpi käynnistyi vuonna 2021.
Lähivuosina Väylävirasto aloittaa Tampereen henkilöratapihan uudistamisen. Sen yhteydessä Itsenäisyydenkadun alikulkutunneli ja vanha asematunneli yhdistetään avaraksi matkaterminaaliksi, jossa on ratikkapysäkki ja sujuvat kulkuyhteydet junien laiturialueelle, P-Hämppiin, pyöräparkkeihin ja bussien laitureille, jotka on suunnitteilla nykyiselle Pakkahuoneen aukiolle.
P-Hämppiin tehdään kaksivaiheinen laajennus, jotta nykyinen maan pinnalla olevan pysäköintilaitos, P-Asema, voidaan purkaa ja sen tilalle voidaan tehdä täydennysrakentamista asumiselle, liike- ja toimitiloille sekä palveluille. P-Hämpin laajennus tulee palvelemaan aseman alueen nykyisiä käyttäjiä, Nokia Arenan tapahtumakävijöitä sekä alueelle tulevia uusia asukkaita ja työntekijöitä.
Seuraavana Asemakeskus
Nokia Arenan jälkeen Kannen alueen kehittämistä jatketaan Asemakeskus-hankkeella.
Tampereen henkilöratapiha uudistuu
Raideliikenteen kapasiteetti kasvaa ja matkustusmukavuus paranee. Toteuttajana Väylävirasto.
Kannen alue toteutetaan vaiheittain
Uudet kohteet ja kiinnostavat maamerkit rakentuvat asemanseudulle yksi kerrallaan ja alueen kehittäminen jatkuu koko rakentamisvaiheen ajan. Kehityksen tähtäin on 2030-luvun puolessa välissä, mutta alueen muodonmuutos on nähtävissä ja koettavissa erityisesti 2020-luvun aikana. Nokia Arena valmistui vuonna 2022 ja uusia kohteita syntyy pitkin 2020 lukua. Yksi suurimmista 2020-luvulle ajoittuvista toimenpiteistä on Tampereen henkilöratapihan uudistaminen. Hankkeella on merkittävä vaikutus rautatieaseman ympäristön viihtyisyyden ja toiminnallisuuden parantamiseen. Tavoitteena on, että Kannen alue on kokonaisuudessaan valmis noin vuonna 2040.
Henkilöratapihan uudistaminen lähenee
Tampereen henkilöratapihasta tehdään esteetön, turvallinen ja toimivampi ympäristö.