Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tamperelaiset lapset oppivat koodaamisen ja elokuvien tekemisen alkeet päiväkodissa

Julkaistu 13.3.2018 8.08

Tampereen kaupungin päiväkodeissa ja esiopetusryhmissä on viime syksystä asti tehty pedagogisia kokeiluja, joissa tieto- ja viestintäteknologiaa on hyödynnetty aiempaa enemmän osana lasten oppimisympäristöä. Kokeiluihin osallistuneet kasvattajat ovat kirjanneet kokemuksiaan kaikille avoimeen blogiin osoitteeseen digimatkallamansessa.blogit.tampere.fi.

Tampereella on kokeiltu esimerkiksi Bee-Bot -koodausrobottia. Ampiaista muistuttava Bee-Bot havainnollistaa kuinka myös tietokoneella koodaaminen toimii: robotille annetaan käskyjä, joiden mukaan se liikkuu. Tyypillisesti robotti asetetaan erilaisille tehtävämatoille ja lapset ratkaisevat tehtävän liikuttamalla robottia.

Lapsi liikuttamassa ampiaista muistuttavaa Bee-Bot -robottia matolla, joka koostuu eläinten valokuvista
Koodaamisen alkeisiin tutustutaan Bee-Bot -robotilla leikkien.

Koodaamisen lisäksi yhtenä kokeilujen teemana on ollut digitaalinen tarinankerronta. IPadeja on hyödynnetty niin sadutukseen kuin animaatioelokuvien tekemiseen. Esimerkiksi Koiviston koulun eskariryhmän käsikirjoittama, kuvaama ja editoima animaatio sai alkunsa värityskuvakeppinukeista, joista lapset kehittivät sankarihahmot supervoimineen.

- Projekti oli lapsia innostava ja siinä toteutui monta esiopetuksen tavoitetta: yhdessä tekeminen, kaveritaitojen harjoittelu, luova ilmaisu ja lapsen osallisuus, lastentarhanopettaja Sanna Mustonen kirjoittaa.

Poika kuvaamassa tabletilla
Koiviston koulun esiopetuksessa tehtiin animaatioelokuva alusta loppuun saakka.

Digitaalisten välineiden käyttö lisännyt yhteisöllisyyttä

Digitaalisia välineitä hyödyntäviä kokeiluita on tehty kymmenissä päiväkodeissa viime syksystä alkaen. Kasvattajat eri päiväkodeista ovat havainneet, että esimerkiksi videotykin käyttäminen on lisännyt lasten vertaisoppimista.

- Esimerkiksi tavallinen muistipelin pelaaminen muuttuu ryhmän yhteiseksi tekemiseksi, kun muistipeli pelataankin valkokankaalla. Lapset oppivat kannustamaan toisiaan ja ratkovat pulmia yhdessä, projektipäällikkö Heli Ketola Tampereen kaupungilta kertoo.

Yksi lapsi pelaamassa ison näytön edessä, kaksi katsomassa taaempaa.
Oppimispelejä pelataan yhdessä. Kun oikeaa vastausta on vaikea löytää, kaverit auttavat.

Päiväkotien ja esiopetuksen pedagogiset kokeilut ovat osa Tampereen kaupungin Smart Tampere Digiohjelmaa. Kokeiluiden tavoitteena on ollut kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Digimatkalla Mansessa -blogi


Teksti Hanna Porrassalmi