Neuvontapiste antaa tietoa ja tukea lähisuhdeväkivaltaa kohdanneille

Julkaistu 12.1.2018 10.18

Lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden tukemiseen keskittyvä neuvontapiste jatkaa toimintaansa Perheiden talossa kevätkaudella 2018. Syksyllä aloittanut neuvontapiste on avoinna kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 9–11.

Valokuva: Kaktus ikkunalla.

Neuvontapiste tarjoaa tietoa ja ohjausta lähisuhdeväkivallan eri muodoista. Se palvelee sekä väkivaltaa kohdanneita asiakkaita että työntekijöitä, jotka kohtaavat lähisuhdeväkivaltaa kokeneita henkilöitä työssään.

Paikalla on asiantuntijoita sosiaalipäivystyksen lähisuhdeväkivaltatyöstä. Keväällä aikana neuvontapisteessä vierailee myös muita asiantuntijoita muun muassa yhdistyksistä ja palveluista, jotka toimivat lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi.

Neuvontapiste toimii Perheiden talossa Tammelassa (Tammelakeskus, os. Itsenäisyydenkatu 21 B). Neuvontapiste palvelee keväällä 2018 seuraavan aikataulun mukaan:

• Ke 17.1. klo 9-11 Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:n lapsityö/Perhekulma Puhuri: Perhekulma Puhurin lapsityö tarjoaa apua väkivallalle altistuneille tai sitä todistaneille lapsille ja perheen aikuisille. Tavoitteena on auttaa ja tukea perheitä muutokseen kohti turvallista perhe-elämää.

Ke 21.2. klo 9-11 Maria-akatemia: Demeter-työ tarjoaa apua naisille, jotka käyttävät tai pelkäävät käyttävänsä henkistä tai fyysistä väkivaltaa.

Ke 14.3. klo 9-11 Nollalinja: Auttava puhelin lähisuhdeväkivaltaa ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kohdanneille.

Ke 11.4. klo 9-11 Tampereen Ensi- ja turvakoti: Turvakoti on tarkoitettu lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille henkilöille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Turvakoti on aina avoinna ja palvelu on asiakkaille maksutonta. Tampereella toimii 8-paikkainen turvakoti Mutkakadulla Petsamossa ja maaliskuun alussa avataan toinen 9-paikkainen turvakoti Hämeenkadulle.

Ke 16.5. klo 9-11 Rikosuhripäivystys: Tukea ja neuvoja rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja todistajille.

Palvelun tavoitteena on vähentää lähisuhdeväkivaltaa ja antaa asiakkaille tietoa lähisuhdeväkivallan eri muodoista ja palveluista tilanteen muuttamiseksi. Samalla halutaan tuoda ilmiötä näkyväksi ja vähentää häpeäntunteita, joita väkivallan kokemiseen ja siitä puhumiseen liittyy.

Noora Kannisto

Teksti Johanna Toivanen