Hae
Valikko
a a

Vastauksia vaikka keskellä yötä: Chatbotilta voi kysyä kaupungin kunnossapidosta tai kaavoituksesta

Julkaistu 12.1.2018 13.20

Palvelupiste Frenckellissä kokeillaan chatbotia, jolta voi kysyä yleisimpiä kysymyksiä kaupunkiympäristön palveluista, kuten esimerkiksi kaavoittamisesta ja kaupungin kunnossapidosta.

Symboleita aiheista, joista Trebotilta voi kysyä muun muassa liikenne ja ympäristö
 

Palvelupiste Frenckellissä on otettu koekäyttöön keskustelurobotti. Chatbotia on kehitetty yhdessä Osaamisbotti Oy:n kanssa, jotta tamperelaiset voisivat saada ajasta ja paikasta riippumatta vastauksia kysymyksiinsä. Trebotiksi nimetylle chatbotille voi kirjoittaa kysymyksensä osoitteessa: trebotti.tampere.fi

Kaupungin henkilökunta on opettanut Trebotille yleisimmät kysymys-vastausparit. Mikäli chatbot ei kuitenkaan osaa vastata asiakkaan kysymykseen, se ehdottaa, että kysymys ohjataan vastattavaksi asiakaspalvelijan sähköpostiin. Näin voidaan kehittää Trebotin kysymys-vastaustietokantaa entistä paremmaksi. Siksi Trebotti avataan nyt myös kuntalaisten kokeiltavaksi.

“Käyttäjien kysymykset ovat todella tärkeitä, koska niiden avulla keskustelurobotti oppii vastaamaan paremmin. Parhaat kysymykset tulevat aina käyttäjiltä! Kehittämällä keskustelurobotiikkaan perustuvia ratkaisuja haluamme auttaa kuntalaisia löytämään ja hyödyntämään kaupungin tarjoamia palveluita helpommin ja nopeammin", kertoo Tommi Koistinen Osaamisbotti Oy:stä.

Chatbotit ihmisten apuna tulevaisuudessa?

Tulevaisuudessa chatbot voi toimia asiakaspalvelijan tukena ja apuna. Kaupungin keskustelurobotti voisi napata chat-keskusteluista aluksi helpoimmat kysymykset, jolloin asiakaspalvelijan aikaa säästyisi monimutkaisempien asioiden selvittelyyn. Mikäli kysymys on botille liian vaikea, se voisi kuitenkin sujuvasti ohjata kuntalaisen keskustelemaan sellaisen asiakaspalvelijan kanssa, jolla on juuri siitä aihealueesta paras osaaminen.

Palvelupiste Frenckellin asiakaspalvelusihteeri Kristiina Salminen on ollut mukana opettamassa Trebottia. "Kun keskustelurobottien taidot kehittyvät, ne voisivat jatkossa myös auttaa asiakasta hoitamaan esimerkiksi lupa-asioita ja ilmoittautumisia", hän ideoi.

Trebotti-kokeilun toteuttaa Tampereen kaupungin Digiohjelma yhdessä Palvelupiste Frenckellin ja Osaamisbotti Oy:n kanssa. Kokeilu päättyy 31.3.2018 ja tulokset julkaistaan kevään aikana Smart Tampere Digiohjelman verkkosivuilla:

tampere.fi/digiohjelma

Muokkaus 12.2.2018 klo 14:40 Lisätty termi chatbot, koska kyseessä ei ole fyysinen robotti.


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Outi Lehtinen
puhelin 050 538 2267
sähköposti if.erepmat@nenithel.k.ituo


Teksti Outi Lehtinen

Kuvat Santeri Holappa


Jaa: