Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Muutoksia kotihoidon ja harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun kriteereihin ja maksuihin

Julkaistu 11.10.2018 19.10

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kotihoidon kriteerien ja asiakasmaksujen muutoksista 11.10.2018.

Kotihoidon tukipalveluna myönnettävään siivouspalveluun sekä harkinnanvaraisen kuljetuspalveluun asetetaan ikäraja. Vuoden 2019 alusta lähtien näitä palveluja voivat saada yli 75-vuotiaat tamperelaiset ja orivesiläiset, jotka täyttävät muut kriteerit ja tulorajat. Lisäksi harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun asiakasmaksu nousee 3 eurosta 4 euroon, mikäli maksu ei muutu valtuuston talousarviokäsittelyssä. Ikäraja- ja maksumuutokset ovat osa talouden tasapainottamistoimia, joista on sovittu vuoden 2019 talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä.

Kotihoidossa luovutaan teknologia-avusteisien käyntien maksuttomuudesta sekä palvelutalon kotihoidossa ilmaisesta saattoavusta ja ryhmäfysioterapiasta. Säännöllisen kotihoidon piirissä olevalla asiakkaalla on halutessaan saanut syyskuun alusta lähtien maksutta tunnin kuukaudessa teknologia-avusteisia käyntejä ja palvelutalon kotihoidon asiakas neljä tuntia saattoapua tai ryhmäfysioterapiaa. Näiden palvelujen maksuttomuudesta joudutaan nyt luopumaan asiakastietojärjestelmän ongelmien sekä meneillään olevan palvelutalon kotihoidon kilpailutuksen takia.

Maksuttomien teknologia-avusteisten käyntien mahdollisuutta selvitetään maakunnallisen asiakastietojärjestelmän eli niin sanotun alue-Pegasoksen suunnittelussa. Muutokset astuvat voimaan takautuvasti 1.10.2018 alkaen.

Asiakasohjauspäällikkö
Kaisa Taimi