ASUINPIENTALOALUE, TONTINJAKAMINEN, ALUERAJAUSTEN JA RAKENNUSOIKEUKSIEN TARKISTAMINEN, PAPPILA, HEVOSHAANKATU, KARTTA NO 7637Asemakaavan muutoksen selostus, joka koskee 1. päivänä syyskuuta 2003 päivättyä ja 27. päivänä lokakuuta tarkistettua asemakaavakarttaa no 7637 Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Asemakaava-alue on yleiskaavan mukainen täydennysrakentamiskohde. Kaava on tullut vireille 31.8.2000, jolloin 29.8.2000 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 31.8.-21.9.2000 väliseksi ajaksi. Asemakaava Yhteensä rakennusoikeus alueella lisääntyy 5444k-m². Uusia asuntoja asemakaava-alueelle muodostuu pientaloihin n. 8 kpl ja vanhusten asuntojen kortteliin n. 42kpl.
1.1 Tunnistetiedot Asemakaavan
muutoksella muodostuu: Kaavan laatija: Tampereen kaupungin ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, arkkitehti Elina Karppinen. Dno YVI: 4080/02,
20.05.2002 Kaava-alue sisältää maanmittauslaitoksen ylläpitämiä rekisteriyksiköitä. 1.2 Kaava-alueen
sijainti Kaavan nimi
ja tarkoitus 1.5 Luettelo
selostuksen liiteasiakirjoista
3.1 Selvitys suunnittelualueen oloista 3.1.1 Alueen yleiskuvaus Suunniteltu asuinpientaloalue on tällä hetkellä kallioista metsikköä. Kotilinnasäätiön tontti on rakennettu voimassa olevan kaavan mukaisesti kaksikerroksisin asuinrakennuksin. Hevoshaankadun varrella sijaitsee pääasiassa omakotitaloja. Suunnittelualueen länsipuolella sijaitsevalla Pappilan puiston alueella kulkee koillinen-lounas-suunnassa voimalinja. Pappilan puiston länsipuolella sijaitsee Takahuhdin vanhainkoti ja Kotilinnasäätiön asuntoja. 3.1.2 Luonnonympäristö Rakentamaton
metsäalue on 07/2002 suoritetussa tarkastuksessa osoittautunut mustikkatyypin
tuoreeksi kangasmetsäksi, joka paikoin vaihettuu kallioiden päällä
kuivaksi kankaaksi ja paikoin alueen pohjois- ja etelänurkissa lehtomaiseksi
kankaaksi. Maaperä Kotilinnasäätiön tontilla no 5573-10 on moreenia ja tontin pohjoisosassa savea. Suunnitellulla pientaloalueella ja tontilla no 5573-7 maaperä on pääasiassa kalliota. 3.1.3 Rakennettu
ympäristö Yhdyskuntarakenne Palvelut Virkistys Liikenne Rakennettu
kulttuuriympäristö ja muinaismuistot Erityistoiminnat 3.1.4 Maanomistus 3.2 Suunnittelutilanne 3.2.1 Kaava-aluetta
koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset Suunnittelualueella on voimassa asemakaavat no 4354 (vahvistettu 17.01.1974) ja no 3027 (vahvistettu 28.05.1970) . Niiden mukaan tontti no 5573-10 on asuntokerrostalojen korttelialuetta, johon saa rakentaa kaksikerroksisia rakennuksia. Rakennusoikeutta tontille on osoitettu e=0,25 mukaan 5307m². Tontti no 5573-7 on omakotira-kennusten ja muiden enintään kahden perheen talojen korttelialuetta. Tontille on osoitettu rakennusoikeutta 180m² asuinrakennukselle, jonka lisäksi saa rakentaa maanpäällistä taloustilaa enintään 35m². Tontin no 5573-10 pohjoispuolinen alue on luonnontilassa säilytettävää puistoaluetta. Tonteille no 5573-7 on hyväksytty tonttijako 22.04.1948 ja tontille no 5573-10 12.10.1970, ja ne on merkitty tonttirekisteriin. Tontin no 5573-10 pohjoispuolinen alue on maarekisterialuetta.
4.2 Suunnittelun käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset Suunnittelualueen puistoalue on osa Tampereen kantakaupungin yleiskaavassa osoitettua kerrostalovaltaista asuntoaluetta, ja alue on merkitty asemakaavoitusohjelma 2002-2005 vuoden 2003 työohjelmaan. 4.3 Osallistuminen ja yhteistyö 4.3.1 Osalliset 4.3.2 Vireilletulo 4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta jätettiin 2 mielipidettä. Mielipiteissä toivottiin Pappilanpuiston virkistysalueella kulkuyhteyksien säilyvän. Suojakasvillisuus olemassa olevien asuinrakennusten ja suunnittelualueen välissä nähtiin myös tärkeäksi. Tonttien no 5573-6, -7, -8 ja -9 omistajilta tiedusteltiin halukkuutta ostaa kaupungilta tonttinsa luoteispuolelta kaistale maata, joka liitettäisiin tonttiin. Lisäkaistale mahdollistaisi tontin jakamisen kahdeksi omakotitontiksi kaavan yhteydessä tai myöhemmin. Ainoastaan yhden tontin (5573-7) omistaja ilmoitti kiinnostuksensa lisäkaistaleen ostoon ja tontin jakoon, joten tontti otettiin mukaan kaava-alueeseen. Luonnosvaiheessa uuden asuinalueen kunnallistekniikan rakentamisen mahdollisuuksia pohdittiin kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön kanssa. Vaihtoehtoina oli joko liittää tontti no 5573-22 Hevoshaankadun alla kulkevaan vesi- ja viemäriverkkoon uuden kadun kautta tai Kotilinnasäätiön hallinnassa olevan tontin itäreunaa Hevoshaankadun eteläisempään liittymään. Maasto-olosuhteiden ja hiljattain kunnostetun uuden kadun alkuosan avaamisen vuoksi kustannukset olivat suunnilleen samat kuin viemäröinti kauemman Kotilinnasäätiön tontin reunaa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa juuri kunnostettu katu olisi avattava ja kunnostettava uudelleen , viemärin peitesyvyys jäisi alle 1 metriin, jolloin tarvitaan erillistä viemärin eristystä ja rakentamisen on hankalampaa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa viemäri saadaan toteutettua kunnollisin peitesyvyyksin ja riittävällä vietolla. Lisäksi linjaus helpottaa tonttien no 5573-11 ja -12 mahdollista myöhempää jakoa ja liittymistä viemäriverkostoon. Luonnos asetettiin nähtäville 11.09.-02.10.2003 väliseksi ajaksi ja se lähetettiin tiedoksi osallisille. Asemakaavan muutosluonnoksesta pyydettiin myös lausunnot kaupungin asianomaisilta eri hallintokunnilta. Kaupunkimittausyksikkö huomautti pohjakartan hyväksymisen puuttumisesta. Pohjakartan on 10.09.2003 tarkastanut kiinteistöinsinööri Tapio Lahtonen, mutta koska lausuntomateriaali oli kopioitu jo ennen tarkistusta. Rakennusvalvontayksikkö huomautti tonttien no 5573-21 j a5573-20 kerrosluvun puuttumisesta. Tonttien asuinrakennusten kerrosluvut Iu2/3 lisättiin ko. tonteille. Katuyksikkö huomautti, että kadun päässä pitäisi talviaurauskaluston päästä kääntymään. Kiinteistötoimen 22.10.2003 päivätty lausunto asemakaavasta nro 7637:" Kiinteistötoimen käsityksen mukaan kulku tonteille Pappila-5573-22 ja 23 tulisi voida järjestää ilman huomattavaa kadun lisärakentamista. Muilta osin kiinteistötoimella ei ole huomauttamista muutosehdotuksen johdosta." Kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikkö huomautti:" Onko kadun jatkaminen välttämätöntä. Kadun rakentamisen kustannukset olisivat n. 25.000 euroa." Uutta katua lyhennetään siten, että olemassa olevan jatkeeksi tulee rakennettavaksi ainoastaan kääntymispaikka, jossa lumen talviaurauskalusto mahtuu kääntymään. Sähköverkkotoiminnan yleissuunnittelu huomautti: "Korttelialueella sijaitsee oheisen kartan mukaisesti 20kV maakaapeli. Voisiko tonttien 22 ja 23 välisen katualueen rajan sijoittaa niin, että ko. kaapeli olisi kokonaan katualueella. Mahdolliset johtosiirrot tulee korvata sähkölaitokselle." Koska katualue lyheni luonnoksessa esitetystä, sovittiin sähkölaitoksen kanssa, että maanalainen kaapeli merkitään kaavaan siten, että kaapelia varten varataan 4 metrin levyinen alue. Tampereen
kotilinnasäätiö, tj. Pauli Ruoholahti 17.9.2003: "Tampereen
Kotilinnasäätiö em. kaavan osallisena kannattaa ensisijaisesti
vaihtoehtoa nro 4, jossa alueen koillispuolelle on esitetty uusia kerrostaloja.
Uusi kaava antaa asuinkrsm² lisää noin 2300m². Kaava
liittyy oleellisesti Tampereen Kotilinnasäätiön Takahuhti
2 omistamiin peruskorjattuihin 2-kerroksisiin hissittömiin taloihin
(Hevoshaankatu 2). Tässä yhteydessä tulisi harkita kaavan lounaisnurkkaan lisäkaavaa, mikä on esitetty myös kantakaupungin yleiskaavan täydennysrakentamisessa. (liite nro 1) Muissa vaihtoehdoissa
tulisi antaa mahdollisuus korottaa Kotilinnasäätiön nykyisiä
taloja 1-2 kerrosta (kaavamerkintä III/IV) samalla kun lisätään
rakennusoikeutta (vaihtoehto 2 ja 3). Kotilinnasäätiön kanssa järjestettiin palaveri 14.10.2003, jossa sovittiin, että kaavaluonnokseen lisätään rakennusoikeutta Kotilinnasäätiön hallitsemalle tontille asuinrakennusten korottamisen mahdollistava määrä ja kerroslukua korotetaan asuinrakennusten rakennusaloilla kahdesta kolmeen. Muilta osin Kotilinnasäätiön esittämiä laajennuksia tarkastellaan erillisellä kaavamuutoksella myöhemmin. Lisäksi kaavaluonnosta tarkistettiin tontin no 5573-22 osalta siten, että tontin etelänurkkaan lisättiin talousrakennuksen rakennusala ja rakennusoikeutta lisättiin 40m² talousrakennuksen rakentamisen verran. 4.4 Asemakaavan
tavoitteet 4.5 Asemakaavaratkaisun vaihtoehdot ja niiden vaikutukset Alkuvaiheessa tutkittiin erilaisia mahdollisuuksia laajentaa tonttia no 5573-10 ja tehostaa tontin käyttöä. Näin vältyttäisiin uuden kunnallistekniikan rakentamiselta, ja tehostettaisiin olemassa olevien palveluiden käyttöä. Vaihtoehto 1 oli lisätä tontin no 5573-10 rakennusoikeutta siten, että olemassa olevia asuinrakennuksia vi korottaa kerroksella. Tontin rakennusoikeus lisääntyisi 2150m² ja kokonaisrakennusoikeudeksi tulisi 6920m² (tontin tehokkuusluku e=0,33). Vaihtoehto 2:ssa tontti no 5573-10 laajenee luoteeseen päin siten, että tontin laajennusosalle sijoittuu yksikerroksiset rivitalot rajaamaan oleskelupihoja. Osaa olemassa olevista asuinrakennuksia on korotettu yhdellä kerroksella. Tontin rakennusoikeus lisääntyisi 2150m² ja tontin pinta-ala kasvaisi 5640m² (tontin tehokkuusluku e=0,25). Vaihtoehto 3:ssa tontti no 5573-10 laajenee sekä luoteeseen että pohjoiseen yksikerroksisten asuintalojen rakennuspaikoilla. Olemassa olevat rakennukset säilyisivät ennallaan. Rakennusoikeus lisääntyisi 2000m² ja tontin pinta-ala kasvaisi 12203m² (tontin tehokkuusluku e=0,20). Vaihtoehto 4:ssä tontti no 5573-10 laajenee pohjoiseen olemassa olevien asuinrakennusten tyyppisillä kolmikerroksisilla rakennuksilla. Olemassa olevat rakennukset säilyisivät ennallaan. Rakennusoikeus lisääntyisi 2300m² ja tontin pinta-ala kasvaisi 5799m² (tontin tehokkuusluku e=0,26). Kotilinnasäätiön tontin no 5573-10 erilaisia laajentamismahdollisuuksia ja tontin rakennusoikeuden lisäystä esiteltiin Kotilinnasäätiölle, mutta heidän kieltäydyttyä rakennusoikeuden lisäyksestä, jatkettiin uusien vaihtoehtojen tutkimista. Seuraavat tutkitut vaihtoehdot oli suunnitella alue tiiviiksi yhtiömuotoiseksi pientaloalueeksi tai suunnitella alueelle omakotitontteja. Pientaloalue-vaihtoehdon toteutuminen toisi suunnittelualueelle n. 1300 m² lisää kerrosalaa, ja mahdollistaisi kallioisen suunnittelualueen melko tiiviin ja yhdenmukaisen rakentumisen. Uutta katua täytyisi rakentaa pientalotontille asti n. 60 metriä, ja viemäriverkosto vetää Hevoshaankadulta tontille. Suunnitelma toisi tontille n. 7 uutta pientaloa. Omakotitonttivaihtoehdossa uusia rakennuspaikkoja muodostuisi 5-6 kpl, mutta kunnallistekniikan rakentumisen kustannukset olisivat kaksinkertaiset uuden kadun mitan ollessa n. 140 m. Koska kaupungin rakennettavaksi tulisi viemäröinti jokaiselle tontille, muodostuisivat myös viemäröinti kustannukset kaksinkertaiseksi toiseen vaihtoehtoon verrattuna. Kaupunkikuvallisesti ja kokonaistaloudellisesti tarkastellen tiiviin pientaloalueen vaihtoehto katsottiin parhaimmaksi, joten sitä kehitettiin edelleen. 4.5.2 Valittujen
vaihtoehtojen vaikutusten selvittäminen, arviointi ja vertailu Tontti liittyy kiinteästi laajaan Pappilanpuiston lähivirkistysalueeseen ja Pappilanpuiston länsipuolella sijaitsevaan palvelutaloon, jossa on mahdollisuus mm. ruokailuun. Koska tontille sijoittuu vanhusten asumista, asukasmäärän kasvu ei merkittävästi lisää autoliikennettä alueella. Julkisen liikenteen yhteydet ovat tontille hyvät, sillä Tampereen kaupungin liikennelaitoksen linja n linja no 18 kulkee Luhtaan kadulla. Lähialueella liikennöivät lisäksi linjat no 28 (Teiskontie, n.200m pohjoiseen) sekä 7 ja 27 (päätepysäkki Takahuhdin vanhainkodilla, n. 300m länteen). Kevyen liikenteen verkosto on alueella kattava. Kaavaluonnos toisi uuden pientalotontin toteutuessa n.30 asukasta lisää alueelle, jolloin kaupunkikuva alueella tiivistyisi ja alue yhdyskuntataloudellisuus paranisi. Kunnallistekniikka kulkee Hevoshaankatua pitkin, joten suunnittelualueen liittäminen kunnallistekniikan piiriin ei tuota kohtuuttoman suuria kustannuksia. Väestön
ikärakenne todennäköisesti muuttuisi heterogeenisemmaksi,
sillä kaava-alueen erillisiin pientaloihin muodostuu isohkoja asuntoja
lapsiperheille. Päiväkoti ja koulu sijaitsevat n. 1,3 km:n etäisyydellä
ja kaupalliset palvelut n. 800m:n etäisyydellä. Jatkotyön pohjaksi valittiin toinen luonnos, jossa suunnittelualueen pohjoisosa on osoitettu asuinpientalojen korttelialueeksi. Hevoshaankadun länsipuolisista omakotitonteista ainoastaan tontin no 5573-7 omistaja oli halukas ostamaan lisäkaistaleen maata tonttiinsa liitettäväksi ja sen jälkeen jakamaan tontin, joten tämä huomioitiin luonnoksessa. Tontin no 5573-23 rakennusoikeus lisääntyy 3143 k-m² ja asuinrakennusten kerroslukua korotettiin kahdesta kolmeen. Korotuksen myötä on rakennuksiin mahdollista toteuttaa hissit, ja rakennusten toimivuus vanhusten asuntoina paranee huomattavasti. osalta tilanne säilyy nykyisellään. Tontin pohjoisosassa tehdään uudelleen järjestelyjä, sillä tontin nurkasta lohkaistaan alue yhteyttä varten uudelle AP-tontille.
5.1 Kaavan
rakenne 5.1.1 Mitoitus 5.1.2 Palvelut 5.2 Ympäristön laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen Uuden asuinalueen lounaispuolella, rinteen alla kulkeva avo-oja ohjataan kulkemaan rakennettavan kadun lounaispuolella, jolloin hulevesien ohjaus Pappilanpuistoon säilyy ennallaan. Luonnonmukaisen ympäristön säilymiseen suunnittelualueella on pyritty määräyksillä maa-3 ja maa-5, joiden mukaan rakennukset o porrastettava maanpinnan mukaisesti ja piha-alueena käytettävän maanpinnan korkeusasemia ei saa oleellisesti muuttaa. Tontin liittymisen ympäristöönsä tulee olla luonteva. Pientalotontin rakennusalan ja olemassa olevien omakotitalotonttien väliin on osoitettu alue, jolla olemassa olevaa puustoa on mahdollisuuksien mukaan säilytettävä ja sitä on täydennettävä uusilla istutuksilla ympäristöön soveltuvalla tavalla. 5.3 Aluevaraukset Tontin no 5773-22 rakennusalan itä- ja kaakkoispuolella on istutettava alueen osa. Alueella on säilytettävä olemassa olevaa puustoa mahdollisuuksien mukaan ja sitä on täydennettävä uusilla istutuksilla ympäristöön soveltuvalla tavalla. Rakennukset tontilla no 5573-22 tulee rakentaa yhtenäistä rakennustapaa noudattaen ja julkisivujen tulee olla värisävyiltään vaaleita (ju-23). Kattomuotona on käytettävä satula- tai pulpettikattoa (sa-pul). Tontin no 5573-22 sisäosiin ei saa rakentaa piha-alueita erottavia rakenteellisia aitoja (ai-4). Tontti no 5773-23 säilyy asuinrakennusten korttelialueena vanhusten asuntoja varten. Rakennusoikeutta tontille on osoitettu 8450k-m², jolloin tontin tehokkuusluku on e=0,43 (tontin pinta-ala 19737m²). Kerrosluvut on osoitettu rakennusaloittain siten, että asuinrakennusten rakennusaloilla kerrosluku on kolme ja olemassaolevan yhteistilan kerroslukuna on yksi. Tontilla sijaitsevan omakotitalon rakennusalalla kerrosluvuksi on merkitty olevan tilanteen mukaisesti Iu2/3 ja omakotitaloon liittyvän talousrakennuksen rakennusalalla yksi. Tontin kaakkoisrajalle on ositettu rasite uudelle tontille no 5573-22 rakennettavaa viemäriä varten. Tontin pohjoisrajalla on merkitty maanalainen sähkökaapeli rasitteena. Tontti no 5573-20 on osoitettu erillispientalojen korttelialueeksi (AO). Rakennusoikeutta tontille on osoitettu tonttitehokkuuden e=0,3 mukaan 243k-m² (tontin pinta-ala 812m²). Tontti no 5573-21 on osoitettu yksiasuntoisten erillispientalojen korttelialueeksi (AO-33). Tontille on osoitettu rakennusoikeutta tonttitehokkuuden e=0,3 mukaan240k-m² (tontin pinta-ala 800m²). Molemmilla erillispientalojen tontilla kattomuotona on käytettävä satula- tai pulpettikattoa (sa-pul). Piha-alueena käytettävän tontin osan luonnollisen maanpinnan korkeusasemia ei saa oleellisesti muuttaa. Tontin liittymisen ympäristöönsä tulee olla luonteva. (maa-5). 5.3.2 Muut
alueet 5.4 Kaavan
vaikutukset 5.5 Ympäristön
häiriötekijät 5.7 Nimistö
Asemakaavaan on tehty havainnepiirros, josta ilmenee eräs mahdollisuus uudisrakennusten sijoittumiseksi tontille, sekä tontin no 5573-22 osalta rakentamistapaohjeet 7637-1: Rakennusten kerrosluku onIIy60%, jonka mukaan rakennuksen ylimmässä kerroksessa saa enintään 60% alemman kerroksen pinta-alasta käyttää kerrosalaan laskettavaksi tilaksi. Tontille sallitusta rakennusoikeudesta 15% saadaan käyttää vain maanpäällisiä autosuoja- ja taloustiloja varten. Autosuoja- / talousrakennus voi olla joko asuinrakennuksen yhteydessä tai erillisenä rakennuksena rakennusalalla. Talousrakennuksen tulee tyyliltään sopia asuinrakennuksen yhteyteen. Tontilta on varattava yksi autopaikka asuntoa kohti. Kattomuoto: Asuinrakennusten kattomuotona käytetään kaksilappeista pulpettikattoa. Kattokaltevuus voi vaihdella välillä 18-34 astetta. Mahdollisen erillisen autosuoja- / talousrakennuksen kattomuoto on loiva lapekatto. Materiaalit ja värit: Pääasiallisena julkisivumateriaalina käytetään vaaleaa rappausta siten, että pintavaikutelma on sileähkö. Rakennusten tulee olla materiaaleiltaan yhtenäisiä siten, että pääasiallisen materiaalin lisäksi toista materiaalia käytetään vain vähäisessä määrin. Kaikki tontin asuinrakennukset rakennetaan samasta materiaalista. Katemateriaalina on käytettävä tummahkoa rakennuksen arkkitehtuuriin sopivaa katetta. Tontti: Rakentamisessa
on kunnioitettava valmista ympäristöä. Tontin liittyminen
ympäristöönsä tulee olla luontevaa. Maaston luonnollisia
korkeustasoja noudatetaan siten, ettei maastoon jouduta tekemään
turhia pengerryksiä tai luiskia. Alueella on säilytettävä olemassa olevaa puustoa mahdollisuuksien mukaan ja sitä on täydennettävä uusilla istutuksilla ympäristöön soveltuvalla tavalla. |