Asemakeskus-hanke ja Henri Väänänen: hyvää kaupunkia rakentamassa
Viiden tähden keskustan hankekehityspäällikkö Henri Väänäsellä on katse kaukana tulevaisuudessa – ja jalat tiukasti nykyhetkessä.
Väänänen vie eteenpäin Asemakeskus-hanketta, eikä siinä hänen mukaansa voi tyytyä tavanomaiseen. Alueen ratkaisujen ja kaupunkikuvan pitää kestää aikaa ja olla toiminnallisesti sujuvia myös tulevien sukupolvien näkökulmasta.
– Asemakeskuksessa on monia keinoja muuttaa aluetta ihmisille ja elämälle paremmaksi ympäristöksi. Liikkuminen ja saavutettavuus ovat tärkeä osa sitä. Siihen kuuluvat yhtä lailla niin kävely, pyöräily, julkinen liikenne kuin yksityisautoilukin, Väänänen sanoo.
Kaupunki, jossa on hyvä elää
Väänänen tuli mukaan Viiden tähden keskusta -hankkeeseen kolmisen vuotta sitten yksityiseltä puolelta. Työ kiehtoi erityisesti siksi, että siinä avautui mahdollisuus ajatella laajasti: ei yhtä tonttia ja rakennusta kerrallaan, vaan keskustan kehittämistä kokonaisuudessaan ja pitkällä aikavälillä.
Sekin oli eduksi, että kaupunki oli juuri kasvava ja kiinnostava Tampere. Vaikka Väänäsen työ on usein hektistä ja koostuu monesta pienestä palasesta, hän pitää silti kaupungistumisen peruskysymykset aina mielessään.
– Mikä tekee kaupungista hyvän paikan tuleville sukupolville tai yhtä lailla meille, jotka elämme täällä arkeamme nyt? Entä ne ihmiset, jotka vierailevat Tampereella; millaisen mielikuvan kaupunki heille jättää?
Tampereen rautatieaseman seutu on vielä nykyään osin hyvinkin karua ympäristöä, mutta siellä on myös suuret mahdollisuudet nykytilanteen parantamiseen. Rautatieaseman edustalle saadaan esimerkiksi palautettua puisto, joka alueella on aiemminkin sijainnut.
Asemakeskuksen kehittämisessä auttavat liikenneyhteydet, jotka ovat sekä paikallisesti että valtakunnallisesti hyvät. Lentokenttäkin sijaitsee kätevän matkan päässä, ja toisaalta luonto ja järvien rannat ovat kävelyetäisyydellä.
– Mahtavien mahdollisuuksien huippusijainti ja solmukohta, tiivistää Väänänen.
Asukkaita, työpaikkoja, elinvoimaa
Oleellista on myös se, että rautatieaseman ympärille ja raiteiden ylle rakentuu kokonainen uusi kaupunginosa asukkaineen ja työpaikkoineen. Tulevaisuuden Asemakeskuksessa on siis elämää koko ajan, kun sekä paikalliset että matkustavaiset liikkuvat siellä ja käyttävät sen palveluja.
– Asemanseutu on looginen korkean rakentamisen vyöhyke Tampereella, ja tiheämmän asukasmäärän mahdollisuudet kannattaa hyödyntää, Väänänen toteaa.
Väänänen painottaa, että kun puhutaan kaupunkikehittämisestä, tulee aina puhua myös rahasta. Jos alueisiin investoidaan, rahan on hyvä tulla takaisin jotain kautta. Esimerkiksi luomalla rakenteita, jotka houkuttavat uusia työpaikkoja ja asukkaita eli verotuloja Tampereelle. Rakennusoikeudet ja maankäyttökorvaukset tuottavat myös rahaa kaupungille.
Yhteistyö sujuu
Kaupunkikehittäminen on yhteistyötä, ja sen Väänänen kokee erityisen kiinnostavaksi. Jo kaupungin sisällä on monta eri yksikköä, jotka tarkastelevat kehityshankkeita hyvin erilaisista näkökulmista ja joilla on erilaiset tavoitteet.
– Kaupungin sisäinen yhteistyö on hyvällä tasolla, sen todistavat esimerkiksi suuret hankkeet, joita Tampereella on viime vuosina saatu eteenpäin. Myös hankkeissa käytettävät ulkoiset kumppanit kokevat, että teemme yhdessä työtä, jolla on merkitys.
Kuivin jaloin ydinkeskustassa
Loska, räntä, liukkaus ja pimeys – kun on kyse hyvän kaupunkikokemuksen tarjoamisesta, Suomen talvi on iso haaste.
Pimeyteen saa helposti valoa, ja sen voi Väänäsen mukaan kääntää voitoksi. Tyylikkäästi valaistut julkisivut tai vaikka Tammerkosken Tanssivat vedet ovat tästä hyviä esimerkkejä. Kurjia kelejä on vaikeampi päihittää.
– Olisi hienoa jos meillä olisi enemmän säiltä suojattuja kävelyväyliä. Asemakeskuksessa pääsee tulevaisuudessa kuivin jaloin vaihtamaan kulkuvälinettä tai nauttimaan asemanseudun palveluista ja tapahtumista. Se on yksi meidän tavoitteistamme, Väänänen sanoo.