Yrittäjyyskasvatusta ysiluokkalaisille
Vuosi yrittäjänä -kurssi toteutettiin ns. lyhyenä valinnaisaineena Tampereen perusopetuksen ysiluokilla ensimmäisen kerran syksyllä 2021. Uutta kurssilla oli itse aiheen lisäksi se, että osallistujat olivat eri kouluista. Kyse oli siis sekä yrittäjyyskasvatuksen että yläkoulujen yhteisten kurssien kokeilemisesta.
Yritystoiminnan teoriaa ja asiantuntijoita
Vuosi yrittäjänä -kurssi koostuu etäopetuksen moduuleista, joissa oppilaat tutustuvat yritystoiminnan vaiheisiin: liiketoiminnan ideointiin ja suunnitteluun, yrityksen perustamiseen, markkinointiin ja myös toiminnan lopettamiseen. Kurssilla vierailee yritystoiminnan asiantuntijoita ja sen aikana tehdään yritysvierailu. Viime syksynä kurssi kävi Goforessa ja vaikuttui näkemästään.
– Vierailu oli tosi jännittävä. Meille kerrottiin, miten Gofore perustettiin ja miten se toimii nykyään. Yrityksellä oli myös mahtavat tilat Tampereen keskustassa, Liivat kertoo.
– Opon näkökulmasta on oikein avartavaa, että oppilaat pääsevät välillä koulusta pois katsomaan muutakin toimintaa ja tapaamaan eri alojen asiantuntijoita. Yksittäiset koulut eivät välttämättä pysty tällaista tarjoamaan, mutta yhteistyössä se onnistuu paremmin, toteaa opinto-ohjaaja Hanna Matikainen Tampereen kansainvälisestä koulusta.
Oman yrityksen suunnittelu innosti
Vuosi yrittäjänä -kurssilla oppilailla on mahdollisuus kokeilla saamiaan oppeja käytännössä ja perustaa oma, oikealla rahalla toimiva NY-yritys. Lyhenne NY tulee sanoista Nuori Yrittäjyys. Takko ja Liivat pääsivät liiketoimintasuunnitelmissaan pitkälle ja olivat niistä innoissaan.
– Meidän yrityksemme nimi olisi ollut Apila NY ja ideana oli tehdä teini-ikäisille suunnattuja huppareita, joissa olisi ollut kuvia Tampereelta, Takko kertoo.
– Otimme jo yhteyttä yrityksiin, joista voisi tilata huppareita ja printtifirmoihin, jotka olisivat voineet painaa kuvat, Liivat sanoo.
Lopulta aika kuitenkin loppui kesken. NY-yritystä nimittäin on tarkoitus pyörittää vapaa-ajalla, eikä peruskoulun päättöluokkalaisilla välttämättä ole liiaksi luppoaikoja. Korona aiheutti kuvioihin vielä omat haasteensa. Kurssin suorittamiseen riittää, että osallistuu aktiivisesti opetukseen ja pääsee verkko-opintojen lopputehtävästä hyväksytysti läpi.
Kurssin ohjaajat Ville Lähdesmäki ja Janne Toivonen korostavat, että idea, suunnitelma ja innostus ovat jo sellaisinaan hyviä saavutuksia. Takko ja Liivat kertovat, että kurssi opetti heille paljon yrittäjyyden käytännön asioita sekä työelämässä tarvittavia taitoja ja vastuuta.
Ensi syksynä yrittäjyyskurssin parannettu versio
Vuosi yrittäjänä -kurssin pilotointi jatkuu vielä ainakin pari, kolme vuotta. Kurssin ohjaajien mukaan toimintatapojen kehittäminen on jatkuva prosessi: kokeillaan, mietitään mikä toimii, mikä ei ja miksi, parannetaan. Ensimmäisen kurssin oppilailta tuli muun muassa toive, että he olisivat halunneet enemmän yksityistä ohjausta.
– Kurssin perustekeminen toimii ensi syksynäkin pääasiassa Teamsin välityksellä. Me opettajat pyrimme käymään kaikilla kouluilla vuorollaan ja järjestämään myös parikeskusteluja. Testaamme samalla hyviä käytäntöjä muiden aineiden yhteisiä kursseja varten, Lähdesmäki kertoo.
– Ysiluokan oppilaille ei ole tarjolla mitään ihan helppoa roolia, kun kurssilla lähdetään miettimään yrityksen perustamista. Se vaatii itseohjautuvuutta, ja osa oppilaista kyllä selvästi nauttii siitä ja saattaa pärjätä jopa paremmin kuin tavanomaisessa opetuksessa, Toivonen pohtii.
Toivonen ja Lähdesmäki ovat Tampereella yrittäjyyskasvatuksesta ja työelämätaidoista vastaavia tutoropettajia eli OPS-agentteja.
Vuosi yrittäjänä on Nuori yrittäjyys ry:n ohjelma, joka on suunnattu yläkouluille, toisen asteen oppilaitoksille ja korkeakouluille.