Tampere kiinnostaa elokuvatuotantoja monipuolisen kuvausympäristön, tuotantokannustimen ja reilun meiningin ansiosta
Hamsterit-elokuvan kuvausryhmä vieraili Tampereella elokuvan kutsuvierasnäytöksen tiimoilla. Veikko Huovisen romaaniin pohjautuvan elokuvan käsikirjoittajina toimivat Markku Pölönen ja Paula Vesala. Hamsterit on kuvattu Tampereella Teiskon järvimaisemissa. Nyt kun elokuva on valmis valkokankaalle ja tuotantotyö takana, Pölönen paljastaa millaista oli tehdä elokuvatuotantoa Tampereella.
– Tarina sijoittuu järvimaisemaan ja huvilaympäristöön. Nämä löytyvät Teiskosta, aivan kuten Huovisen romaanissa. Tampereella on mahdollisesti Suomen monipuolisimmat kuvausympäristöt. Historia tarjoaa kaikkea: on tehdasympäristöä ja työläiskortteleita, on niin historiallisia kuin huippumodernejakin rakennuksia, Pölönen luettelee. Hänen mukaansa Huovisen romaanissa on yksityiskohtia, jotka täsmäävät Tampereeseen. Tarinassa kerrotaan esimerkiksi tehtaan johtajan leskestä, mikä on Pölösen mukaan viittaus tehdasympäristöön.
Monipuoliset kuvausmiljööt eivät ole ainoa elokuvateollisuutta Tampereelle houkutteleva seikka.
– Tampereen kaupungin tarjoama tuotantokannustin mahdollistaa osaltaan tuotannon siirtämisen Tampereelle, Pölönen toteaa.
Tampereen tuotantokannustin on 10–15 prosentin maksuhyvitys Tampereen seudulla syntyneistä audiovisuaalisten tuotantojen kuluista. Kannustinta voivat hakea kotimaiset ja kansainväliset elokuvat ja dokumenttielokuvat, draamatuotannot, ammattimaiset viihdetuotannot sekä virtuaalitodellisuus-tuotannot.
Tampereella pidetään huolta koko kuvausryhmästä
Hamsterit-elokuvan pääroolia eli Hamsteria näyttelevän Peter Franzénin mukaan Tampereella parasta on ilmapiiri ja lämmin tapa, jolla näyttelijöistä pidetään huolta.
– Olen törmännyt tähän myös muissa tuotannoissa. Tampereella näkyy reilu meininki ja ihmisläheisyys. Huolehditaan, että onhan sun kahvi hyvää ja kaikki ok, Franzén sanoo.
– Hyvä ilmapiiri varmistetaan rankoissakin kuvausolosuhteissa, kun säätilat vaihtelevat. Hamstereita kuvattiin välillä kuraliejussa, välillä lumen ja jään keskellä. Jos joku asia ei toimi joko ryhmän tai järjestelyjen puolesta, niin se saattaa pahimmillaan tuhota koko elokuvan. Täällä kaikki hoituu ankarista olosuhteista huolimatta, tekijöillä on turvallinen olo. Kuvauksissa tuli todeksi, miten hienolla pieteetillä ja vakaumuksella Tampereella on laitettu nämä asiat prioriteetiksi, Franzén jatkaa.
Pölösen mukaan elokuvamyönteisyys ilmenee Tampereella monin tavoin.
– Elokuvaa tehdessä myös se aika on tärkeää, jolloin kamera ei käy. Osana hyvää tuotantokaupunkia on osaavat tekijät, joita täytyy löytyä kaupungista. Tampereella on muun muassa Yleisradion myötä valtavasti elokuvatyöntekijöitä. Mentaliteetti on tamperelainen reiluus ja ystävällisyys, Pölönen pohtii.
Kaupungin historia inspiroi taiteen tekijöitä
Tampere on Pölöselle tuttu myös muuten kuin kuvausympäristönä.
– Olen aikanaan asunut Tampereella kaksi vuotta, Juicen naapurissa. Tammerkosken ympäristöstä on tullut minulle tärkeä. Olen mennyt monesti kuvaamaan kosken rantaan. Siellä kalastajat tietävät lohien liikkeet. Sellaista miljöötä ei ole missään muualla, Pölönen kuvailee.
Tammerkoski on tehnyt vaikutuksen myös Franzéniin.
– Kosken mustana pauhaava vesi on pelottavan lumoava. Kaupunki itsessään on kiehtova, kun tietää mitä kaikkea Tampereen historiaan on mahtunut. Se inspiroi.