Newyorkilainen Studio Libeskind jatkaa Kannen alueen seuraavan vaiheen suunnittelijana
Studio Libeskindin käsialaa on myös Kansi ja areena -hankkeen alkuperäinen vuonna 2011 laadittu viitesuunnitelma, joka on kattanut etelä- ja pohjoiskannen alueet. Nyt suunnitelma on laajennettu koskemaan pohjoiskannen lisäksi myös asemakeskuksen alueen. Uuden suunnitelman tavoitteena on mahdollistaa pääradan varrelle asuntojen ja toimitilojen lisäksi puistomainen julkinen kaupunkitila sekä suora kulkuyhteys Nokia Arenan ja rautatieaseman välille.
- Yhteistyön jatkaminen Studio Libeskindin kanssa on luontevaa, sillä tavoitteenamme on hioa koko Kannen alue yhtenäiseksi ja korkeatasoiseksi kokonaisuudeksi. Laaja korkean rakentamisen alue pääradan varrella vaikuttaa koko kaupungin imagoon ja siluettiin, sanoo hankejohtaja Tero Tenhunen.
Kansi -ja areena -hankkeen ensimmäinen vaihe eli eteläkansi valmistui vuonna 2022. Pohjoiskannen viitesuunnitelma asemakaavaa varten on valmistunut samanaikaisesti eteläkannen kanssa eli vuonna 2011, ennen asemakeskuksen kehittämistä. Alueen jatkosuunnittelussa on käynyt ilmi, etteivät alkuperäiset suunnitelmat huomioi toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Eteläkannesta saatuja kokemuksia hyödynnetään uuden viitesuunnitelman luomisessa.
- Kyseessä on poikkeuksellinen rakennuskohde ja saadut opit jalostetaan uuteen suunnitelmaan. Tämän lisäksi keskitymme alueen tunnelmaan ja kokemukseen, kuten viihtyisän julkisen kaupunkitilan mahdollistamiseen ja vehreyden lisäämiseen, kuvailee hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen.
Kannen alue on Tampereen keskustan merkittävin kehityshanke. Sen tavoitteena on luoda rautatieaseman ympäristöön uudenlainen liikenteen, asumisen, elämysten ja liike- ja toimitilojen keskus. Alueen kehittäminen on kiinteässä yhteydessä Tampereen henkilöratapihan uudistamiseen. Tästä hankkeesta vastaa Väylävirasto.
– Koko alueen kehittäminen luo uutta ja tuo paljon hyvää paitsi Tampereelle, myös koko Suomen junaliikenteelle. On hyvä muistaa, että Tampereen rautatieasema on Suomen vilkkain vaihtopaikka ja sen sujuvuus kertautuu koko Suomen junamatkustajille, sanoo Tenhunen.
Laajemman kehittämisaluetta koskevan viitesuunnitelman myötä asemakeskuksen hankealueen asemakaavatyötä jatketaan ja pohjoiskannen voimassa olevaa asemakaavaa muutetaan. Kaavojen valmisteluaineisto kuulutetaan nähtäville vuonna 2024.
Kannen aluetta kehittävät Tampereen kaupunki, Finnpark ja YIT sekä SRV. Kiinteistönomistajien ja kehittäjien hankealueet pysyvät ennallaan.