Kansainvälinen Districts of Creativity -verkosto tutustui Tampereen elämystalouteen
Districts of Creativity -verkosto kokoaa yhteen luovien alojen kaupungit ja alueet aina Shanghaista Kataloniaan. Kasvava verkosto vierailee vuosittain valitussa kaupungissa, jonka luovan alan kohteisiin tutustutaan vierailun aikana. Verkosto vieraili Tampereella 13.–15.6. ja tutustui muun muassa Mediapoliksen, Nokia Arenan, Hiedanrannan ja Tampere-talon tiloihin ja toimintaan.
–Verkostossa kerätään näkökulmia ja ideoita, sekä tiivistetään kansainvälistä yhteistyötä. Viime kesänä Barcelonassa tutustuimme esimerkiksi Igualadan kaupungin nahkateollisuuteen, jonka hyödyntäjiä ovat esimerkiksi korkeatasoiset huonekalu-, muoti- ja autoteollisuuden yritykset. Tampereen tapahtumapuoli ja audiovisuaalinen teollisuus kiinnostavat kansainvälisesti: olemme maailman mittaluokassa kompaktin kokoinen kaupunki, mutta meillä tehdään silti suurtapahtumia ja kuvataan kansainvälisiä elokuvia. Tämä luonnollisesti kiinnostaa tänne tulijoita, kertoo Maiju Viiki, Tampereen kaupungin asiakkuuspäällikkö sekä Elämystalouden kehitysohjelman projektipäällikkö.
Kaupungin suunnitelmallinen tuki tapahtumateollisuudelle herättää kiinnostusta
Flanders DC:n toimitusjohtaja sekä Districts of Creativity -verkoston puheenjohtaja Pascal Cools kertoo, että Tampereella huomio kiinnittyy ensimmäisenä käveltävyyteen ja lyhyihin matkoihin tapahtumapaikkojen, julkisen liikenteen ja esimerkiksi hotellien välillä.
–Täällä näkee, että kaupunki on suunniteltu tukemaan isoja tapahtumia. Vain kymmenen minuutin kävelymatka eri kohteiden välillä on vaikuttavaa. Vaikka kaupunki ei ole maailman mittakaavassa kovin suuri, on se juuri sopivan kokoinen tapahtumien järjestämiseen ja täältä löytyy fasiliteetit myös suurtapahtumille. Kaupunkisuunnittelun panostus tähän näkyy taustalla. Kaikki toimii, Cools toteaa.
Pascalia kiehtoo myös kaupungin tapahtumapaikkojen monipuolisuus.
–Tutustuimme esimerkiksi Nokia Arenaan ja Hiedanrantaan. Molemmissa järjestetään tapahtumia, mutta näissä tiloissa on aivan erilainen, suorastaan vastakohtainen tunnelma, Cools miettii.
Tampereen alueen audiovisuaalisen alan tuotantokannustin houkuttelee elokuvatuotantoja myös kaukaa
Film Tampereen asiakkuusvastaava Fanny Heinonen esitteli verkostolle Tampereen audiovisuaalista tuotantokannustinta, joka on kansainvälisesti merkittävä ja houkuttelee alueelle elokuvatuotantoja kaukaakin.
–Tampereen seudullinen tuotantokannustin on 10–15 prosenttia, ja Suomen 25 prosenttia tuotannon kuluista. Tämä tekee Tampereesta kansainvälisesti vetovoimaisen tuotantokohteen. Tuotantokannustimen lisäksi täältä löytyy niin urbaania kuin järvimaisemaakin, on maalaismiljöötä, studiot sekä infra ja osaaminen kansainvälisen tason tuotantojen toteuttamiseen, Heinonen luettelee.
Vieraat tutustuivat myös Mediapoliksen studioihin, koulutusvalikoimaan sekä Ylen tarjontaan. Lisäksi paikallisen ICS:n (Ilkka’s Creative Studios) toimitusjohtaja Ilkka Rahkonen kertoi aineettomien oikeuksien liiketoimintamalleista.
–Oli kiinnostavaa tutustua Mediapolikseen ja kaupungin infrastruktuuriin sekä siihen, miten täällä panostetaan audiovisuaalisen alan koulutukseen. Meillä on Barcelonassa hyvinkin vastaavia oppilaitoksia ja halu panostaa alaan. Suurimman vaikutuksen minuun on kuitenkin tehnyt Tampereen tunnelma; täällä välittyy, kuinka työelämän ja vapaa-ajan suhde on tasapainossa. Se on arvokasta, pohtii Alex Gines, Neàpoliksen innovaatioasiantuntija.
Kansainväliset verkostot ja yhteistyö ovat elinehto luoville aloille
Tampereen kaupungin tapahtumajohtaja Perttu Pesä kävi verkoston kanssa keskustelua suurtapahtumien merkityksestä aluetaloudelle, sekä sosiaalisista että imagopuolen vaikutuksista kaupungille.
–Suuri osa Tampereen alueen tuloista muodostuu erilaisista palveluista aina hotelleista ravintoloihin. Esimerkiksi jääkiekon MM-kisat toivat Tampereen alueelle yli 60 miljoonaa euroa. Tämä on kahdeksan prosenttia vuotuisesta tapahtumien kaupunkiin tuomasta liikevaihdosta, Pesä havainnollistaa.
–On hienoa huomata, miten täällä on selvästi istutettu päättäjät, yrittäjät ja kaupunkilaiset saman pöydän ääreen ja mietitty, miten voidaan rakentaa tapahtumia tukeva kaupunki, Cools toteaa.
Ensimmäisenä maailmassa kaikki tapahtuma-alan sektorit yhteen koonnutta edunvalvontajärjestö Tapahtumateollisuus ry:tä verkostolle esitteli järjestön entinen edunvalvontajohtaja, nykyinen Kuusisto & Sahlstedtin toimitusjohtaja Kati Kuusisto. Hänen mukaansa yhteistyö ja yhteisen tavoitteen näkeminen ovat tapahtumateollisuuden elinehtoja.
–Jos tapahtuma-ala haluaa olla näkyvä toimija, meidän on tehtävä yhteistyötä koko toimialan kesken. Emme voi kilpailla alan sisällä esimerkiksi kulttuurin ja urheilun tapahtumien välillä, vaan on nähtävä suurempi kokonaisuus ja pyrittävä lunastamaan vastaava merkitys, jonka esimerkiksi metsäteollisuus tai teknologiateollisuus ovat kyenneet itselleen yhteiskunnallisiin pöytiin rakentamaan. Tapahtuma-alan vaikutukset yhteiskuntaan ovat merkittävät, mutta jos jokainen tapahtumasektori vie viestiään yksin, jää yhteiskunnallinen vaikutus liian pirstaleiseksi ja pieneksi, Kuusisto toteaa.
Kuusistolla onkin toive kansainväliselle verkostotoiminnalle:
–Viekää yhteistyöajatus kotiin tuliaisiksi – tehdään yhdessä isommin, hän kannustaa.
Cools on Kuusiston kanssa samoilla linjoilla.
–Districts of Creativityn voima piilee ideoiden jakamisen lisäksi verkostossa itsessään. Luovat alat tarvitsevat kansainvälistä yhteistyötä. Tiedän kenelle soittaa, jos tarvitsen kontakteja tai näkökulmaa esimerkiksi Espanjasta, Hollannista tai Suomesta, Cools kiteyttää.