Kouluvalmentajien kesätoiminta sai nuoret liikkeelle
Kesäkuisena perjantaina Hatanpään koulun Koivistonkylän koulutalon yhteisötilasta kuuluu nuorten naurua ja laulua. Nuoret ovat kerääntyneet rinkiin yhdessä kouluvalmentajien kanssa ja käynnissä on peli Biisikärpänen. Nuoret kisailevat siitä, kuka osaa laulujen sanoja parhaiten. Kyseessä on kouluvalmentajien järjestämä kesätoiminta tuleville seitsemäsluokkalaisille.
– Kesällä on yleensä niin paljon aikaa ja tulee helposti tylsää, mutta täällä on ollut paljon tekemistä ja kavereita. Olisin toivonut, että olisin ollut jo kesätoiminnan alusta asti mukana, kertoo tuleva seitsemäsluokkalainen Asseri Aho.
Hatanpään koulun Koivistonkylän koulutalolla kesätoimintaa järjestettiin joka arkipäivä kello 12–15 viikon ajan kesäkuussa. Kesätoiminnan avulla pyrittiin järjestämään pehmeä lasku tuleville seitsemäsluokkalaisille yläkouluun siirtymiseen koulun tiloissa. Toiminnan aikana nuoret saivat tutustua toisiinsa, syödä maksutonta aamupalaa ja touhuta yhdessä tuttujen aikuisten kanssa.
Kouluvalmentajien järjestämää kesätoimintaa järjestettiin eri puolilla Tamperetta koulujen loppumisesta juhannukseen asti. Kesätoiminnan tavoitteena oli tarjota varsinkin sekä tuleville että nykyisille yläkouluikäisille matalan kynnyksen tekemistä kesäksi.
– Kouluvalmentajat tuntevat alueiden nuoret ja heidän tarpeensa, halusimme saada heidän vahvuusalueensa käyttöön ja näin saada erilaista ohjelmaa nuorille kesäaikana, sanoo Linnainmaan koulun apulaisrehtori Pekka Poikajärvi.
Kesätoiminnan ohjelma piti sisällään paljon etukäteen suunniteltuja ohjelmanumeroita, kuten mölkkyturnauksen ja olympialaiset sekä nuorten omia toiveita. Jokainen päivä piti sisällään erilaisia kisoja ja pelailua, aamupalan sekä mukavaa yhdessäoloa.
– Vuosien aikana on pystytty kehittämään paljon ajatusta koulusta ja se huomataan siinä, että nuoret tulevat kesälomalla vapaaehtoisesti kouluvalmentajien kanssa koulun tiloihin viettämään aikaa, kertoo Hatanpään koulupolun kouluvalmentaja Jari Uutela.
Luontaisia kohtaamisia kesätoiminnalla
Kouluvalmentajat tekevät pääsääntöisesti yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää osallisuutta edistävää työtä oppilaiden keskuudessa. Kesätoiminta on suoraa jatkumoa kouluvalmentajien tavallisesta työstä.
Hatanpään koulun Koivistonkylän koulutalolla kesätoiminta on keskittynyt nivelvaiheeseen eli tulevien seitsemäsluokkalaisten tukemiseen siirtymävaiheessa alakoulusta yläkouluun.
– Nivelvaiheessa on tärkeää, että lapset oppivat tuntemaan henkilöitä, jotka ovat ensimmäisinä päivinä siellä yläkoulussa vastassa, Vuoreksen koulupolun kouluvalmentaja Petra Timoskainen sanoo.
Hatanpään ja Vuoreksen koululla on koulupolkuyhteistyö, jonka avulla pyritään saamaan alueiden nuoria liikkeelle ja samalla kehitettyä kouluvalmennusta. Yhteistyö on sujunut kouluvalmentajien Uutelan ja Timoskaisen mukaan hienosti ja siitä onnistumisena on alueiden nuorten osallistuminen kesätoimintaan.
– Kesä voi olla monelle nuorelle ahdistavaakin aikaa ja nuorten saavuttaminen kesäaikana on haastavampaa. Ohjatulla toiminnalla saataisiin pidettyä yhteys nuoriin, jotka tarvitsevat myös vapaa-ajalla keskusteluapua ja tutun aikuisen läsnäoloa, Uutela kuvailee.
– Tässä olisi mahtava malli myös syys- ja hiihtolomille. Toivon, että tästä tulisi jatkumoa myös tulevaisuudessa ja seuraavat kesät meillä voisi olla valmis malli, jota jatkettaisiin, Timoskainen sanoo.
Oppilaiden arjessa mukana
Kouluvalmentajat ovat läsnä siellä missä lapset ja nuoret ovat. Kouluvalmentajien tehtävä on toimia turvallisena aikuisena, jonka puoleen nuoret voivat kääntyä missä asiassa tahansa. Tuen avulla nuoria on pystytty pitämään mukana opiskelussa ja ehkäisty koulupudokkuutta.
Kouluvalmentajien määrä on kasvanut viime vuosina ja työnkuvakeskustelua on käyty paljon, sillä koulut, alueet ja niiden tarpeet ovat erilaisia. Työ vaatii ammattitaitoa ja monipuolista osaamista sekä erilaisten toimintatapojen kanssa työskentelyä. Tampereen kaupungilla työskentelee kouluvalmentajia kaikissa yhtenäiskouluissa.
– He ovat matalan kynnyksen toimijoita ja rasitteettomia oppilaan näkökulmasta, sillä kouluvalmentaja ei liity opettamiseen tai arviointiin millään tavalla. He ovat ehdottoman tärkeä työntekijäryhmä koulussa, apulaisrehtori Poikajärvi kertoo.
Uutela ja Timoskainen kertovat saaneensa kiitosta tehdystä työstä sekä huoltajien että oppilaiden suunnalta.
– Parasta työssä on ehdottomasti nuoret ja heidän kohtaamisensa. Hyvistä palautteista tulee aina hyvä fiilis ja tunne siitä, että tässä tehdään jotain merkityksellistä, Uutela ja Timoskainen toteavat.