Pyörän huoltaminen on tulevaisuustaito! Aktiivisiin koulumatkoihin kannustetaan kolmessa pilottikoulussa Tampereella
Lämpimällä säällä suurin osa lapsista kulkee jo kouluun lihasvoimin. Koulumatkat ovat kuitenkin mahdollisuus lisätä arkiliikuntaa ympäri vuoden. Samalla saattoliikenne koulun ympäristössä vähenee ja parantaa koululaisten turvallisuutta.
Kolmessa tamperelaisessa koulussa aktiivisiin koulumatkoihin kannustetaan syksyn aikana muun muassa palautelaitteen sekä pyöränhuoltopajojen avulla. Pyöränhuoltopajoissa oppilaat oppivat perusasioita oman polkupyörän huoltamisesta yhdessä ammattilaisten kanssa.
Lihasvoimin liikkuminen on terveysteko itselle, mutta myös ympäristölle. Kun koulun ympäristössä liikkuu vähemmän autoja, myös hengityskorkeudella olevat, terveydelle haitalliset ilmansaasteet vähenevät. Suomalaiset autoilevat tyypillisesti paljon lyhyitäkin matkoja, mikä kerryttää vuotuista hiilijalanjälkeä merkittävästi.
– Koulu on erinomainen ympäristö oppia taitoja ja omaksua tapoja, joita tulevaisuudessa tarvitaan kestävän elämäntavan edistämiseksi. Tottuminen siihen, että pyöräily ja kävely ovat hyvä kulkutapa, voi tuoda monia hyötyjä lapselle ja hänen perheelleen. Aktiiviset koulumatkat ovat myös yhteydessä lasten minäpystyvyyteen eli käsitykseen omista kyvyistä, sanoo psykologian professori Paula Salo Turun yliopistosta.
Suomalaislasten liikkumattomuus on vakava haaste. Esimerkiksi edestakainen koulumatka pyörällä voi kattaa jo puolet lasten päivittäisestä liikuntasuosituksesta. Koulumatkojen kulkeminen itsenäisesti vahvistaa myös lasten itsenäisyyttä. Turvalliset koulureitit kannattaa vanhempien opetella yhdessä lasten kanssa.
– Pyrimme perusopetuksessa edistämään kestävyysosaamista monin tavoin. Lasten kannalta varsinaisten opetussisältöjen lisäksi merkitykselliseksi muodostuu koulun toimintakulttuuri. Koulumatkoihin ja esimerkiksi kouluruokailuun liittyy mahdollisuus pitää huolta itsestään ja ympäristöstä. Tätä kutsutaan myös ekososiaaliseksi sivistykseksi, kertoo Tampereen kaupungin perusopetuksen projektipäällikkö Roosa Ritola.
Aktiivisiin koulumatkoihin kannustamista toteuttavat yhteistyössä Tampereen kaupungin perusopetus, Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma ja Turun yliopiston Ilmastotuuppaus-tutkimushanke.
Osana yhteistyötä Tampereen kaupunki suorittaa koulujen ympäristössä myös liikennelaskentoja syksyn aikana.