Kesäduuni23-kampanjan monet vaihtoehdot tavoittivat hyvin nuoria
Jo viidettä kertaa järjestetty Kesäduuni-kampanja yhdisti jälleen pirkanmaalaiset työnantajat ja nuoret työnhakijat. He kohtasivat sähköisellä Tiitus-alustalla, jossa työnantajat ilmoittivat avoimista työpaikoistaan ja jonne hakijat loivat oman työnhakuprofiilin. Kesätöitä oli tarjolla monilta eri aloilta, kuten seuratoiminnasta, rakennusalalta ja ravintola-alalta. Kesäduuni-kampanjan järjestävät Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut ja Ohjaamo Tampere.
–Tavoitteenamme on lisätä ensi vuoden Kesäduuni24-kampanjassa ilmoitettavien kesätyöpaikkojen määrää entisestään, kertoo Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen rekrytointikoordinaattori ja Kesäduuni-kampanjan vetäjä Saila Hämäläinen.
Kesäduuni-kampanja kasvoi uusilla vaihtoehdoilla
Tamperelaiset nuoret saivat tänä vuonna kampanjan ansiosta mahdollisuuden hakea kesätöitä usein eri keinoin. Viime vuonna ensimmäistä kertaa toteutettu kesätyöseteli sai jatkoa. Tampereen kaupungin tarjoama 320 euron arvoinen kesätyöseteli oli suunnattu 15–17-vuotiaille tamperelaisille nuorille. Alun perin seteleitä jaettiin 250 kappaletta, mutta suuren kysynnän vuoksi myönnettiin 75 lisäseteliä.
– Iloksemme työnantajat ovat kokeneet tärkeäksi antaa mahdollisimman monelle nuorelle sen äärimmäisen tärkeän ensimmäisen työkokemuksen. Saimme työnantajilta palautetta, että olemme onnistuneet kesätyösetelin prosessissa heidänkin näkökulmastaan erityisen hyvin, Saila kertoo.
Myös yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille avautui tilaisuus testata liikeideoitaan Oma kesäduuni yrittäjänä -kampanjassa. 350 euron arvoinen kesäyrittäjyysseteli oli suunnattu vuonna 1994–2008 syntyneille nuorille ja se voitiin myöntää erilaisiin yrittäjyyskokeiluihin. Kesän päätteeksi kesäyrittäjyyssetelin saaneet nuoret kokoontuivat päätöstapahtumaan, jossa he vaihtoivat kokemuksiaan ja tulevaisuudensuunnitelmiaan. Kiitosta saivat etenkin kesäyrittäjille tarjottu tuki ja verkostoitumismahdollisuudet.
Kesätöitä rekrytointitapahtumasta
Tänä vuonna Kesäduuni-kampanjassa järjestettiin ensimmäistä kertaa nuorille kohdennettu Kesäduuni23 – Löydä kesätyö! – rekrytointitapahtuma. Tapahtumassa oli tarjolla monia erilaisia vaihtoehtoja kesätyöpaikaksi. Nuoret pääsivät myös suoraan pikatyöhaastatteluihin ilman erillistä ennakkoilmoittautumista tai ajanvarausta. Samalla heillä oli mahdollisuus pistäytyä CV-kuvauksessa ja CV-pajassa.
Palautteiden mukaan nuoret arvostivat kasvokkaista vuorovaikutusta rekrytoivien yrityksien kanssa. Erityistä kiitosta sai myös tapahtumassa jaetut kesätyönhakuvinkit ja hyvät työmahdollisuudet.
– Kesäduuni23-kampanjan onnistumisten pohjalta on hyvä suunnata katse kohti pian alkavaa Kesäduuni24 -kampanjaa, johon toivomme jälleen mahdollisimman paljon työnantajia mukaan, iloitsee Saila.
Ensi vuoden Kesäduuni24-kampanja käynnistyy tammikuussa rekrytointitapahtumalla, jossa nuoret saavat jälleen mahdollisuuden hakea kesätöitä jo suoraan paikan päällä. Tapahtumasta kerrotaan enemmän Kesäduunin verkkosivuilla osoitteessa tampere.fi/kesaduuni