Itsenäisyydenkadun ja Ratapihankadun saneeraukset mahdollistavat katusuunnitelmat hyväksyttiin
Itsenäisyydenkadun ja Murtokadun liittymää on kavennettu nähtävillä olleessa ehdotuksessa esitetystä. Muuten suunnitelmat hyväksyttiin kustannusarvioineen ehdotusten pohjalta. Kaduilla on aluenopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa.
Itsenäisyydenkadun pohjoispuolelle on tulossa lisätilaa ratasiltojen ja Tullin risteyssillan uusimisen myötä. Lisätila auttaa parantamaan jalankulun ja pyöräilyliikenteen olosuhteita.
Nykyinen Itsenäisyydenkadun pohjoispuolen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä muutetaan kaksisuuntaiseksi noin 5–7 metriä leveäksi erotelluksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi. Eteläpuolen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä rauhoitetaan jalankululle.
Pyörätien ja ajoradan väliselle erotuskaistalle on suunniteltu suojakaide turvallisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseksi. Ajoradan perusleveys on 6,7–6,8 metriä.
Jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseksi on Ratapihankadulle suunniteltu kaksisuuntainen 4,8 metriä leveä eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä. Itsenäisyydenkadun ylittävä Tullin risteyssilta uusitaan nykyistä leveämpänä. Ajoradan perusleveys on 6,8–7,0 metriä.
Uusi raitiotiepysäkki ja liikennevalot
Suunnitelmassa on Itsenäisyydenkadun alikulkusillan eteläpuolelle toteutettava uusi raitiotiepysäkki, josta tulee suorat kulkuyhteydet junien laiturialueelle asematunneliin. Pysäkki erotetaan kadusta tukimuurilla.
Ratapihankadun katusuunnitelmassa on liikennevalot Pakkahuoneenaukion liittymässä. Ratapihankadulle lisätään kääntymiskaistat molemmista suunnista Pakkahuoneenaukiolle parantamaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Ratapihankadun ja Pakkahuoneenaukion liittymän liikennevalot palvelevat myös Hämpin parkin ajotunneliyhteyttä.
Kyttälän, Tullin ja Tammelan kaupunginosissa sijaitsevien katujen muutokset perustuvat Ratapihankadun ja Pakkahuoneenaukion liikenneselvitykseen, Tampereen henkilöratapihahankkeen yhteydessä laadittuihin Itsenäisyydenkadun selvityksiin ja alikulkusillan yleissuunnitelman päivityksen yhteydessä tarkistettuun liikennesuunnitelmaan.
Katualueiden uudistaminen on osa Tampereen asemanseudun kehittämisen kokonaisuutta ja Tampereen henkilöratapiha-hanketta. Henkilöratapihan rakentaminen alkaa aikaisintaan vuoden 2025 alussa.