Rauhallisen liikenteen naapuruston kokeilu vähensi läpiajoliikennettä

Marraskuun lopussa päättynyt Härmälän rauhallisen liikenteen naapuruston kokeilu keräsi asukkailta sekä kiitosta että kritiikkiä. Moni asukas koki etenkin lasten ja ikäihmisten liikkumisen turvallisuuden lisääntyneen. Mahdollisia jatkoaskelia kokeilulle pohditaan seuraavissa suunnitteluhankkeissa.
Istutuslaatikoilla katkaistu katu Härmälässä.
Läpiajoliikennettä kokeilun aikana rajoitettiin esimerkiksi puisilla istutuslaatikoilla.

Härmälän väliaikaiset liikennejärjestelyt on purettu

Härmälän rauhallisen liikenteen naapuruston kokeilu päättyi marras-joulukuun taitteessa. Elokuusta marraskuun loppuun käynnissä olleessa kokeilussa katkaistiin ja kavennettiin katuja muun muassa puisilla kukkalaatikoilla, minkä tarkoituksena oli rauhoittaa liikennettä ja ajonopeuksia asuinalueella. Kokeilulla haluttiin mahdollistaa turvallinen kävely, pyöräily, leikki ja oleskelu omalla kotikadulla. Liikennejärjestelyt ovat nyt palautuneet normaalitilaan.  

Marras-joulukuussa kerättiin palautetta kokeilusta ja ajatuksia jatkotoimenpiteistä asukasraadilta sekä kaikille avoimella palautekyselyllä ja asukastilaisuudessa. Asukastilaisuudessa oli paikalla noin 40 asukasta. Palautekyselyyn vastasi puolestaan 233 henkilöä. Kokeilun vaikutuksia arvioitaessa on tarkasteltu myös syksyn aikana tehtyjä liikennemittauksia. Kokemuksia kokeilusta ja sen vaikutuksista on koottu raporttiin.  

Liikennemittaukset kertovat ajoneuvojen määristä ja nopeuksista

Kokeilun aikana läpiajoliikenne väheni alueella. Ennen kokeilua ja sen aikana tehtyjen liikennemittausten mukaan merkittävimmät muutokset ajoneuvoliikennemääriin olivat nähtävissä Perkiönkadulla, jonka läpiajo estettiin. Siellä liikennemäärät putosivat neljäsosaan aiemmasta. Liikennemäärät vähentyivät merkittävästi myös Metsolankadulla. Toisaalta liikennenopeudet kasvoivat Metsolankadulla ja Lepolantiellä. Kokeilun aikana näillä kaduilla ajoi siis vähemmän ajoneuvoja, mutta ne ajoivat kovempaa.

Kokeilu tuki turvallista liikkumista

Palautekyselyn ja asukastilaisuuden perusteella asukkaiden mielipiteet kokeiluista jakautuivat. Sekä kokeilun kannatus että sen vastustus lisääntyivät kokeilun aikana. Asukaskyselyssä myönteistesti asuinalueen läpikulkevan ajoneuvoliikenteen rajoittamiseen suhtautuvia oli kuitenkin selvästi enemmän (62 %) kuin siihen negatiivisesti suhtautuvia (31 %).  

Asukkailta kysyttiin myös toimenpiteiden onnistumista katukohtaisesti. Kannistonkadun, Antinkadun, Härmälänkadun ja Perkiönkadun katkaisut koettiin kaikista onnistuneimpina. Toisaalta Perkiönkadun katkaisuun suhtauduttiin myös kaikista kielteisimmin.

Palautekyselyyn vastanneista 64 % koki, että kokeilu tuki lasten ja ikäihmisten turvallista liikkumista alueella. Noin 40 % vastaajista oli samaa mieltä, että kokeilu on lisännyt alueen julkisten ulkotilojen käyttöä sekä kävelyä ja pyöräilyä alueella.

Liikkumisen turvallisuuteen oli tyytyväisiä ennen kokeilua 53 % vastaajista ja kokeilun jälkeen 66 % vastaajista. Autoliikenteen sujuvuuteen tyytyväisten osuus pysyi lähes samana ennen (51 %) ja jälkeen (49 %) kokeilun, mutta tyytymättömien osuus kasvoi 36 %:sta 40 %:iin.

Jatkotoimenpiteet Härmälän liikennesuunnittelussa

Kaiken kaikkiaan liikenneturvallisuuden koettiin kokeilun aikana parantuneen Härmälän alueella. Etenkin Talvitiellä koulun läheisyydessä turvallisuus koettiin hyvin tärkeäksi asiaksi alusta alkaen. Vaikuttaisi myös siltä, että kävely ja pyöräily voisivat lisääntyä, mikäli muutokset liikennejärjestelyihin olisivat pidempiaikaisia.

Suurin osa palautetta antaneista asukkaista toivoo jatkossakin jonkinlaisia järjestelyjä Härmälän liikenneturvallisuuden parantamiseen, läpiajoliikenteen hillitsemiseen ja nopeuksien alentamiseen, mutta ehdotetut keinot poikkeavat toisistaan. Eniten toivottiin läpiajoliikenteen ja nopeuksien hillitsemistä lisäämällä töyssyjä katujen katkaisujen sijaan. Asukkaiden näkemykset ja kokeilussa saadut tulokset huomioidaan vuoden 2024 aikana laadittavassa Härmälän alueen liikennesuunnitelmassa.

Seuraavina jatkotoimenpiteinä Perkiönkadun länsiosaan suunnitellaan liikenteen rauhoittamista hidasteita toteuttaen. Antinkadun katkaiseminen sai vahvan kannatuksen kokeilun aikana. Kadun pysyvää katkaisemista selvitetään kevään 2024 aikana.

Vaikuta myös raitiotien suunnitteluun ja Nuolialantien asemakaavaan

Härmälän liikennettä kehitetään myös Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien suunnittelun yhteydessä. Raitiotiehen liittyviä katusuunnitelmia pääsee kommentoimaan maaliskuussa. Lisäksi käynnissä on Nuolialantien asemakaavamuutos. Kaavasta järjestetään yleisötilaisuus 7.2.2024 klo 16.30–19.00 Kuuselakeskuksessa (alustukset klo 17). Tilaisuudessa voi tutustua suunnitelmiin ja vaikuttaa kaava-alueen jatkosuunnitteluun. Paikalla on myös ratikan suunnittelijoita. 

Lisätietoja

Heljä Aarnikko
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 806 4917
Teksti: Laura Lettenmeier
Kuvat: Jukka Salminen
Jaa sosiaalisessa mediassa