Erilaisia väyliä pitkin kohti tietohallintoa – kaksi työntekijää kertoo urapoluistaan
Tampereen tekijäksi voi päätyä monta eri reittiä, ja siitä todisteena ovat kaupungin tietohallintoyksikön työntekijät Mika Ahmavuo ja Jasmina Ylinikkilä.
”Ura kaupungilla on pitkittynyt hieman kahden kuukauden mittaisesta ruuhka-avusta”
Mika Ahmavuo on työskennellyt kaupungilla vuodesta 2007 alkaen. Hän aloitti uransa asiakaspalvelusihteerinä joukkoliikenteen palvelupisteessä ruuhka-apuna, missä hän hoiti muun muassa lipunmyyntiä ja neuvontaa.
Ahmavuo osoitti taitonsa järjestelmien testaamisessa ja siirtyi vähitellen suunnittelijaksi joukkoliikenteen matkapalveluihin, jossa hän oli mukana kehittämässä kaikille tuttuja joukkoliikenteen maksamisen palveluita, kuten mobiililippua ja lähimaksamista. Ahmavuo on nähnyt joukkoliikenteen palveluiden muutoksen ja kehityksen vuosien varrella.
Tällä hetkellä Ahmavuo työskentelee kaupunkiympäristön ICT-palvelujen projektipäällikkönä ja on uusi kasvo tietohallintoyksikössä. Hän vastaa muun muassa joukkoliikenteen tilipohjaisen korttijärjestelmän testauksen ja käyttöönoton organisoinnista.
– Ura kaupungilla on pitkittynyt hieman kahden kuukauden mittaisesta ruuhka-avusta, hän naurahtaa.
Ahmavuo ei myönnä olleensa nuorempana varsinainen joukkoliikenneintoilija, ja urapolku löytyi alalle aika sattumalta.
– Olen kiitollinen siitä, miten urakehitykseni on mennyt, ja esihenkilöni ovat antaneet aina luottamusta omaan tekemiseen. Se on varmasti johtanut myös siihen, että olen uskaltanut edetä ja kehittää osaamistani vuosien aikana.
Kaupungilla työskennellessään Ahmavuo on opiskellut ohessa datanomiksi ja markkinoinnin tradenomiksi. Oman osaamisensa kehittämisessä hän nostaa tärkeimmäksi asiaksi kuitenkin työkavereiden merkityksen.
– Olen ollut onnekas siitä, että koko työurani ajan minulla on ollut loistavia työkavereita. Asiantuntevassa ja osaavassa tiimissä on ollut helppoa oppia tekemisen kautta.
Ahmavuon mukaan parasta kaupungilla työskentelyssä on työkavereiden lisäksi työn palkitsevuus.
– Omalla työllä on yhteiskunnallista merkitystä, ja kaupungin asiakkaat hyötyvät siitä, mitä me täällä teemme. On ollut hienoa nähdä, miten esimerkiksi ensimmäiset asiakkaat ovat päässeet kokeilemaan uutta maksutapaa.
Luokanopettajasta projektipäälliköksi
Jasmina Ylinikkilä on tehnyt rohkeita uravalintoja. Hän on opiskellut insinööriksi ja luokanopettajaksi, ja nyt hän kehittää koulutuksen digitaalista palvelualustaa DigiOne-hankkeessa. Miten Ylinikkilä löysi oman polkunsa koulutusalan moniosaajana?
Ylinikkilä valmistui tuotantotalouden insinööriksi ja hyppäsi kuukausi valmistumisensa jälkeen takaisin koulun penkille ja aloitti luokanopettajaopinnot Tampereen yliopistossa.
– Minusta tuli sitten luokanopettaja ja kuvataiteen aineenopettaja, minkä jälkeen tein sijaisuuksia Hervannassa Ahvenisjärven koululle. Loppujen lopuksi päädyin olemaan siellä 3,5 vuotta, kunnes koulun rehtori kysyi minulta, kiinnostaisiko lähteä vetämään tällaista projektia kuin DigiOne, Ylinikkilä kertoo.
DigiOne-hankkeessa kehitetään kansallista koulutuksen digitaalista palvelualustaa, johon kootaan kaikki opettajan, oppijan, rehtorin, huoltajien ja hallinnon käyttämät tiedot, järjestelmät ja palvelut. Päivän varoitusajalla Ylinikkilä päätti lähteä kokeilemaan uutta ja tällä hetkellä hän toimii Tampereen DigiOne-hankkeessa projektipäällikkönä ja hänellä on hankkeessa kaksi tuoteomistajuutta.
– Nykyään moni opettaja miettii alan vaihtoa, mutta minä en ollut sellainen. Olin tosi tyytyväinen ja rakastin sitä työtä, mutta silti vaihdoin. En ole katunut päätöstä päivääkään, hän kuvailee.
DigiOnessa on mukana seitsemän kuntaa, joiden kanssa Ylinikkilä tekee aktiivisesti yhteistyötä. Työyhteisöjä hänelle kertyy kaksi, kun toinen työyhteisö sijaitsee tietohallinnon sivistyspalvelujen ja elinvoiman kilpailukyvyn ICT-palveluryhmässä.
– Pääosin istun luurit päässä ympäri Suomea olevien tiimiläisten kanssa, mutta toimistolle on aina kiva tulla. Työkavereiden kanssa juttu luistaa ja keneltä tahansa voi pyytää apua. Esihenkilöni on myös yksi parhaista.
Mahdollisuus monipuoliseen tehtävänkuvaan, merkityksellinen työ ja joustava työnantaja ovat vahvistaneet päätöstä työskennellä kaupungilla. Ylinikkilä tietää, millaista arki on kouluissa ja tuntee palvelun kehittäjänä sen loppukäyttäjät. Hän toivookin hankkeen olevan merkittävä apu koulutusalan toimijoille.
– Haluan, että työssäni minusta on hyötyä ja apua muille. Koulussa se oli lapsille ja työyhteisölle, ja nyt kun hankkeessa kehitetään parempaa järjestelmää kaikille oppijoille, huoltajille ja henkilökunnalle, niin tavallaan siinä on edelleen se sama ajatus. Hienoa, että pääsen mahdollistamaan tämän työssäni.