Katusuunnitelmaan lisättiin viime kevään nähtävillä olon jälkeen pyöräpysäköintiä, kadunvarsipysäköintiä ja poikittaisen puistoväylän väistämisvelvollisuus Irjalankadulle.
Katualueen osioita kuten ajorataa, jalkakäytävää ja pyörätietä jäsennellään vastaamaan nykyisiä tarpeita. Asfalttipäällysteiseksi suunnitellun kadun pituus on noin 1 600 metriä. Pääperiaatteena on, että nykyiset hidastekavennukset ja sivusiirtymät poistetaan ja ajonopeuksien rajoittamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi toteutetaan nykyaikaisia ratkaisuja.
Ajoradan leveys on katusuunnitelmassa pääosin 6,0–6,5 metriä. Lähtökohtaisesti ajoradan leveys säilyy nykyisellään. Irjalankadulla välillä Takahuhdintie–Varsankatu katuliittymät on suunniteltu korotettuina liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi muutama suojatie on suunniteltu korotetuksi. Linja-autopysäkit ovat ajoradoilla.
Irjalankadun itäpuolelle on suunniteltu joko eroteltu tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Kadun länsiosaa tulee joillekin osuuksille jalkakäytävä. Aikarajoitettua pysäköintiä tulee joillekin osuuksille.
Irjalankadun rakentamisen kustannusarvio on noin 2 700 000 euroa. Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmiin.