Pormestari Kalervo Kummolan nimittämä työryhmä selvitti ja etsi keinoja sähköpotkulautailun haittojen hallitsemiseksi. Työryhmä sai työnsä valmiiksi maaliskuussa 2024. Työryhmän vetäjänä toimi apulaispormestari Pekka Salmi, ja muut jäsenet olivat edustajat kaupungin lakiosastolta, pysäköinninvalvonnasta, liikennesuunnittelusta, poliisista sekä operaattoreilta.
Keskustassa sähköpotkulaudat omiin pysäköintiruutuihin ja telineisiin
Jatkossa vuokrattavat sähköpotkulaudat tulee pysäköidä kaupungin toteuttamiin pysäköintiruutuihin ja telineisiin. Keskustan alueella pysäköintiä valvotaan ja hallitaan asettamalla pysäköintiruutujen ympärille mahdollisimman tarkka digitaalinen pysäköintikieltorajoitus. Muualla kaupungissa pysäköinti on vapaata, mutta kaupunki toteuttaa kuitenkin myös ydinkeskustan ulkopuolisille alueille pysäköintipaikkoja. Lisäksi kaikki operaattorit sitoutuvat velvoittamaan sähköpotkulaudan käyttäjän ottamaan valokuvan pysäköidystä laudasta, kun hän päättää ajonsa.
Nopeusrajoituksia ja viikonloppuöisin käyttäjälle reaktiotesti
Tampereella turvallisuuden parantamiseksi vuokrattavien sähköpotkulautojen maksiminopeus rajoitetaan yleisesti 20 km/h, yöaikaan (klo 23–05) 15 km/h. Hitaamman ajonopeuden 10 km/h alueita lisätään ja torstaisin-lauantaisin klo 23–05 sähköpotkulaudan käyttäjän on läpäistävä reaktiotesti.
Vuokrattaville sähköpotkulaudoille tulossa pakollinen liikennevakuutus
Vuokrattaville sähköpotkulaudoille on tulossa pakollinen liikennevakuutus, jonka myötä operaattoreiden on vastattava onnettomuuksien kustannuksista. Lakimuutos tullee voimaan ajokauden 2024 aikana, ja tulee olemaan operaattoreille merkittävä vaikutuksiltaan.
Nyt päätetyt toimenpiteet ovat voimassa tämän vuoden, ja niiden vaikutusta seurataan ja toimenpiteisiin tehdään tarvittaessa muutoksia kauden aikana.
Uutista päivitetty 16.4. kello 10: määräykset koskevat vuokrattavia sähköpotkulautoja.