Uudistuksen tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita sekä esteettömyyttä, suojateiden turvallisuutta ja säilyttää katuympäristön vihreys. Suunnittelussa on myös huomioitu Ahvenisjärven koulun vaatimat liikennejärjestelyt. Kadun uusimista esitetään vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmaan.
Itä-länsisuuntainen Opiskelijankatu remontoidaan Insinöörinkadun ja Ahvenisjärventien välillä. Katu on nykyisellään leveä katu, jonka ajoradan leveys on 14 metriä. Katusuunnitelmassa ajorataa on kavennettu 7 metriä leveäksi. Nopeusrajoitus Opiskelijankadulla on 40 km/h.
Liittymiä uudistetaan
Opiskelijankadun ja Ahvenisjärventien liittymään on suunniteltu kiertoliittymä ja Opiskelijankadun ja Ruovedenkadun liittymään korotus.
Ajonopeuksia hillitään suoralla kadulla Ruovedenkadun liittymäkorotuksella sekä ajoradan kavennuksilla Välkynraitin ja Torisevanraitin suojateiden kohdalla. Ruovedenkadun liittymän suojateille sekä Ahvenisjärventien ylittävälle suojatielle tulee keskisaarekkeet.
Kadunvarsipysäköintiä ja ajoratapysäkit busseille
Kadun molemmille puolille on suunniteltu 113 pysäköintipaikkaa. Linja-autopysäkkien paikat säilyvät nykyisellään. Ne on uudistuksessa suunniteltu ajoratapysäkeiksi, ja niille tulee pysäköintikatokset. Ajoratapysäkillä bussille ei ole varattu seisontatilaa, vaan bussi pysähtyy ajokaistalle. Kaikille pysäkeille on jalkakäytäviltä suojatiet pyörätien yli.
Pyörätiet ovat pääosin yksisuuntaisia
Opiskelijankadun molemmille reunoille on suunniteltu jalkakäytävä ja pyörätie. Pyörätie erotellaan jalkakäytävästä 4 cm korkealla reunakivellä. Pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta Ahvenisjärven koulun kohdalle Opiskelijankadun eteläpuolelle on suunniteltu kaksisuuntainen pyörätieosuus. Opiskelijankatu on osa pyöräilyn pääreittiä. Pyöräpysäköintipaikkoja tulee Opiskelijankadun ja Insinöörinkadun sekä Opiskelijankadun ja Ruovedenkadun liittymien läheisyyteen.
Katuympäristöön vihreyttä
Kadun reuna-alueet ja erotusalueet säilytetään mahdollisimman viherpintaisina. Jalkakäytävien reunaan on suunniteltu nurmikkoa sekä pensas- ja puuistutuksia. Betonikiveystä käytetään erotuskaistoissa ja saarekkeissa, joille ei voi sijoittaa kasvillisuutta. Nykyiset puurivit ajoradan sekä jalkakäytävän ja pyörätien välistä joudutaan poistamaan. Ne korvataan uusilla puilla, jotka istutetaan ajoradan ja pyörätien väliselle erotusalueelle. Kalliopaljastumat kadun reunoilla säilytetään. Kadun varrelle molemmille puolille tulee levähdyspenkkejä.