Amurissa pyöräkatu kulkee Pirkankadun risteyksestä Sotkankatua ja sen jälkeen Suokatua pitkin Sepänpuistikkoon asti. Siitä pyöräliikenteen seudullinen pääreitti jatkuu Sepänkadulle sekä sen itäreunaa pitkin eteenpäin. Pyöräilijöiden tulisi nyt valita tämä reitti Pirkankadun ja Sepänkadun risteyksestä pyöräilemisen sijaan, koska sieltä ei pääse enää pyöräteitä pitkin. Uudet pyöräkadut ovat korvanneet vanhan reitin.
Toinen uusi pyöräkatu löytyy Salhojankadulta Tammelan stadionin vierestä. Se on niin ikään osa pyöräliikenteen seudullista pääreittiä.
Näin pyöräkadulla liikutaan
Pyöräkadulla kuljetaan pyöräilijöiden ehdoilla. Kadulla saa ajaa myös muilla ajoneuvoilla, mutta pyörille on annettava esteetön kulku ja vauhti on sovitettava pyöräilijöiden tahtiin. Pyöräilijät ja autoilijat ovat siis samalla ajoradalla ja autoilijat ajavat pyöräliikenteen seassa. Pyöräilijöiden tulee ajaa pyöräkadulla peräkkäin, ei rinnakkain.
Molemmilla Tampereen uusilla pyöräkaduilla nopeusrajoitus on 30 km/h. Autoilija saa ohittaa pyöräilijän, mutta ohituksen turvallisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota myös vastaantulevien pyöräilijöiden kannalta.
Jalankulkijoille on pyöräkaduilla omat jalkakäytävänsä. Sähköpotkulaudoilla ajetaan ajoradalla polkupyörien tapaan samoja pyöräilyn liikennesääntöjä noudattaen. Autojen pysäköinti on sallittua vain merkityillä pysäköintipaikoill a ja pysäköitäessä on huomioitava kaikki ajoradalla liikkuvat.
Pyöräkadun tunnistaa liikennemerkistä
Pyöräkadun alussa on aina pyöräkadun liikennemerkki. Myös pyöräkadun päättyminen on merkitty liikennemerkillä. Asfaltti on punaiseksi sävytettyä, mikä viestii pyöräilyn merkittävästä roolista kadulla . Suokadulle ja Sotkankadulle on lisäksi asennettu infokyltit opastamaan kulkua uudenlaisella kadulla.
Pyöräkadut ovat monesti etuajo-oikeutettuja risteäviin katuihin nähden. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy, kuten Amurissa Satakunnankadun risteys, jossa on liikennevalot. Siellä Sotkankadulla on kuitenkin myös tutkat, jotka havaitsevat saapuvan pyöräilijän.
Pyöräkatu on Suomessa uusi katutyyppi
Pyöräkatuja on löytynyt maailmalta jo pidempään, mutta Suomessa ne tulivat mahdollisiksi vasta vuonna 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä. Suomessa niitä on ennen Tamperetta rakennettu jo ainakin Helsinkiin, Joensuuhun ja Ouluun.
Pyöräkatu tarjoaa korkeatasoisen pyöräliikenteen yhteyden rajallisessa kaupunkitilassa, jossa autoliikenteen määrät ja ajonopeudet ovat pieniä. Pyöräkadulla on helppoa ja turvallista polkea.
Tampere on saanut Traficomilta kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta pyöräkatujen toteuttamiseen.