Tampere.fi-sivuja kehitetään käyttäjäpalautteen perusteella
Tampere.fi-verkkosivut pyrkivät olemaan mahdollisimman helppokäyttöiset, selkeät ja saavutettavat kaikille. Käyttäjiltä saatu palaute on tärkeä suunnannäyttäjä, kun sivuja kehitetään. Palautetta verkkosivuista saadaan vuosittain sivuilla tehtävästä avoimesta käyttäjäkyselystä sekä yleisenä asiakaspalautteena.
Tänä keväänä sivuilla on otettu käyttöön mahdollisuus antaa sivukohtaisesti sivun sisällöstä palautetta sivujen alahelmassa näkyvän ”Löysitkö etsimäsi tiedon tältä sivulta?” -toiminnon kautta. Toiminto näkyy, jos on hyväksynyt palautetoiminnon vaatimat evästeet.
Kaupunki tekee ajoittain myös erillisiä käyttäjätutkimuksia. Viime vuonna toteutettiin asukasviestintätutkimus ja tänä keväänä verkkosivujen käyttäjätutkimus.
Tamperelaiset testasivat kaupungin sivustoa
Verkkosivujen käyttäjätutkimuksessa 16 eri elämäntilanteissa olevaa Tampereen asukasta testasi liikkumista suomenkielisillä Tampere.fi-sivuilla ja teki sivuilla tiedonhakuja noin tunnin kestävässä henkilökohtaisessa testaus- ja haastattelutilanteessa. Testaajina oli lapsiperheellisiä, nuoria, työssäkäyviä aikuisia, työnhakijoita, opiskelijoita, ikääntyneitä, kehitysvammaisia ihmisiä ja uusia tamperelaisia.
Käyttäjätutkimuksessa tutkittiin erityisesti liikkumista sivuilla valikoiden ja muiden käyttöliittymän elementtien avulla, tiedon löytymistä sekä sivuston helppokäyttöisyyttä ja sisällön ymmärrettävyyttä.
Tutkimuksen mukaan käyttäjät kokivat Tampere.fi-sivujen yleisilmeen selkeäksi ja sivustolla liikkumista pidettiin helppona. Sivuston käyttöliittymän eri elementtien koettiin toimivan pääosin hyvin, mutta niistä löytyi myös muutamia kehitystarpeita, jotka liittyivät toimintojen havaitsemiseen. Esimerkiksi sivuosioiden alasivuvalikot voisivat olla paremmin esillä älypuhelimella selattaessa.
Sivuston sisältöä pidettiin hyvin monipuolisena, mutta myös sisältöjen rikastamiseksi annettiin ehdotuksia. Sivuille, jotka kokoavat useita saman aiheen sisältöjä ja ohjaavat niihin, toivottiin selkeämpää rakennetta sisältöjen ryhmittelyyn ja ohjauksiin, jotta sisältö olisi hahmotettavampi ja ymmärrettävämpi. Hakutuloksista toivottiin kehitettävän osuvampia.
Tutkimukseen osallistuneiden mielestä oli hyvä, että Tampere.fi-sivustolla on erillisiä sisältöjen koonteja eri käyttäjäryhmille, esimerkiksi lapsiperheille, ikääntyneille ja vammaisille henkilöille. Eri kohderyhmille suunnattuja sisältöjä toivottiin kehitettävän myös pitkin sivustoa paremmin esiin nouseviksi. Toivottiin myös selkokielisiä sisältöjä.
Verkkosivujen käyttäjätutkimus teetettiin ulkopuolisella asiantuntijalla Exove Design oy:llä huhti-toukokuussa 2024.
Sivuja kehitetty aiemman palautteen perusteella, kehitys jatkuu
Kevään 2024 aikana Tampere.fi-sivustoa on kehitetty vuoden 2023 käyttäjäkyselyn ja asukasviestintätutkimuksen palautteiden pohjalta. Kehitystä on tehty sivujen käytettävyyteen, ulkoasuun, saavutettavuuteen, haun toimintaan ja tiedon hakemiseksi alueittain.
Kehittäminen jatkuu: Alkusyksystä 2024 tulee käyttöön uutiskirje, joka koostaa Tampere.fi-sivuilla julkaistut uutiset ja artikkelit ja jonka voi tilata omaan sähköpostiin. Tulossa ovat myös alueittaista tietoa koostavat verkkosivut Tampere.fi:n osaksi. Kaupungin sivustoa kehitetään myös verkkosivujen käyttäjätutkimuksen löydösten perusteella.
Tampere.fi-verkkosivusto lyhyesti
- Tampere.fi-sivusto on asukkaiden ja muiden Tampereen palveluja käyttävien arkea sujuvoittava tietosivusto. Sivustolta löytää tietoa palveluista ja pääsyn niihin. Tampere.fi kertoo keskeiset ajankohtaisasiat ja kuntalaisen vaikuttamismahdollisuudet. Sivusto pyrkii palvelemaan myös kansainvälisiä käyttäjiä entistä paremmin. Sivut ovat saavutettavat kaikille.
- Tampere.fi:ssä on kuukausittain noin puoli miljoonaa käyntiä ja noin miljoona sivukatselua. Käyttäjistä 69 % käyttää älypuhelinta.