Rongankatu on hyvin eri näköinen, kuin ennen remonttia. Kadun keskellä kulkee punaista asfalttia oleva kaksisuuntainen pyörätie. Sen molemmin puolin on ajorata autoille, ja kadun reunalla kulkevat leveät jalkakäytävät. Pyörätietä ja jalkakäytäviä reunustavat puurivit ja istutukset, joiden välissä on penkkejä.
Kadulta löytyy myös kaupunkipyörien asemia, sekä pyörä- ja skuuttiparkkeja. Autoille on parkkitilaa kadun varsilla ja puurivissä ja jakeluajoa varten on neljä huoltotaskua.
Tarkoituksena on ollut paitsi sujuvoittaa liikennettä, myös tehdä Rongankadusta houkutteleva alue oleskeluun ja viipymiseen, mikä lisää kadun houkuttelevuutta myös yritysten silmissä.
Pyöräilijöille on erilliset liikennevalot Rautatienkadun puoleisessa päässä. Jalankulkijoille on suojateiden kohdalla omat valot.
Liikennesäännöt osaamalla pärjää Rongankadullakin
Rongankatu ei uudesta ulkoasustaan huolimatta vaadi käyttäjiltään uusien sääntöjen opettelua. Riittää kun osaa liikennesäännöt ja muistaa, että kaikki liikkujat käyttävät omia selvästi merkittyjä väyliään: pyöräilijät ja skuuttaajat punaista pyörätietä, autoilijat omia ajoratojaan ja jalankulkijat jalkakäytäviä.
Rongankadulla noudatetaan normaaleja liikennesääntöjä ja väistämisvelvollisuudet on merkitty liikennemerkeillä. Kaikkien liikkujien tulee olla erityisen tarkkoina Pellavatehtaankadun liittymässä, jossa pyöräilijät väistävät vain itään Rautatienkadun suuntaan ajavia autoja. Muuten Rautatienkadun ja Satakunnankadun välisellä osuudella autot väistävät pyöräilijöitä.
Etelästä Pellavatehtaankatua pitkin saapuvat ovat väistämisvelvollisia muulle liikenteelle ja Rongankatua ajavat pyöräilijät väistävät autoja ylittäessään eteläistä ajorataa.
Rongankadun kehittämisen tarkoituksena on ollut edistää myös esteetöntä liikkumista Tammelan ja keskustan välillä ja laajemmin se on osa pyöräliikenteen seudullista pääreittiä.