Tampereen kirjastoautoilla riittää kysyntää
Kahdesta kirjastoautosta Kosmos on lähtenyt koulukierrokselle puoli yhdeksältä. Vuorossa ovat Hatanpään ja Olkahisen koulut sekä Kristillinen koulu. Puolen päivän jälkeen Kosmos kaartaa takaisin Metson lastauslaiturille ja kuski Mika Kulmala ehtii lounastauollaan vähän jutustella.
Kulmalan aamuvuoro on alkanut seitsemältä, jolloin hän on käynyt hakemassa auton vuokratallista Multisillasta, tankannut sen ja ajanut Metsolle. Siellä auto on lastattu kirjavarastolta ja matka kohti ensimmäistä kohdetta on voinut alkaa. Päivittäin käydään kolmessa koulussa.
- Iltavuoro päättyy kahdeksalta. Vuorotyö sopii minulle ja nämä työajat ovat inhimilliset, Kulmala mainitsee.
Tehtävää riittää autossa ja kirjavarastolla
Autojen saapuessa Metsoon aamulla tai aamukierroksen jälkeen alkaa varastossa säpinä. Autossa on kolme liikuteltavaa vaihtohyllyä, joiden sisältö vaihtuu asiakaskunnan mukaan. Koulukierroksella mukana on lapsia ja nuoria kiinnostavaa materiaalia. Illaksi mukaan otetaan varastolta hyllyt, joihin on lastattu aikuisempaan makuun olevaa kirjallisuutta.
Kierrokselta saapuvan auton kuljettaja puolestaan alkaa muun muassa käsitellä varauksia ja aikakauslehtien vastaanottoa ja palautuksia.
- Kokoamme myös päiväkoteihin valmiita kirjapaketteja. Ne toimitetaan perille pakettiautolla, Kulmala kertoo.
Autojen reittiä voi seurata reaaliaikaisesti Pirkanmaan kirjastojen Pikin kirjastoautot -palvelussa.
Autot ajavat lastauslaituriin perä edellä, sillä peräovista ne lastataan ja puretaan. Autoista Kustaa on tehty linja-auton ja uudempi Kosmos kuorma-auton alustalle. Koska nykyisissä linja-autoissa takaosassa on moottori, ei niiden alustalle voi rakentaa perästä lastattavaa kirjastoautoa.
- Suomessa on kaksi valmistajaa, jotka tekevät kirjastoautoja tilaustyönä, Kulmala sanoo.
Haastattelupäivä on lämmin ja se tuntuu erityisesti vanhan Kustaan sisällä. Kosmoksessa on nykyaikainen ilmastointi, mutta Kustaasta ei kuskien mukaan voi sanoa samaa.
Työn huonoja puolia ei juuri ole
Kulmala on yksi kahdeksasta pelkästään kirjastoautoissa työskentelevistä Tampereen kaupunginkirjaston henkilöistä. Lisäksi kolme ihmistä työskentelee puoliksi autoissa, puoliksi kotipalvelussa. Sairastapausten tai muiden esteiden sattuessa muusta henkilökunnasta saadaan apuvoimaa paikkaamaan.
Autossa on yleensä mukana kaksi henkilöä, mutta iltavuoroissa toisinaan vain yksi. Lounaan joutuu joillain vuoroilla nauttimaan autossa.
Kulmala ajautui kirjastoauton kuljettajaksi vähän sattumalta. Hän työskenteli linja-autonkuljettajana, mutta hakeutui Valkeakoskelle kirjastovirkailijan koulutukseen. Harjoittelu ja sijaisuudet vaihtuivat yksitoista vuotta sitten valmistumisen jälkeen vakinaisuuteen. Kun työssä vaadittava kuorma-autokortti oli jo taskussa, oli kirjastoautonkuljettaja luonteva ammatti.
Kovin huonoja puolia työstään Kulmala ei oikein keksi. Liikenteessä pitää toki olla tarkkana, mutta aikatauluissa on toisaalta jouston varaa esimerkiksi ruuhkien tai huonon kelin varalta.
- Parasta ovat asiakkaat ja työkaverit. Aika kuluu töissä nopeasti ja työ on monipuolista, hän kehuu.
Kulmala ei itse ole lapsena ollut kirjastoauton asiakas, mutta kirjastolaitoksen kyllä, sillä hän on aina asunut kirjaston lähellä.
Kirjastoautoille on Tampereella tarvetta
Vaikka kirjastoautojen määrä on Suomessa vähentynyt huippuajoista reilusti, ehkä alle puoleen, Tampereella niiden palveluille riittää kysyntää. Kaupunki on laaja, eikä lähikirjastoja riitä joka kolkkaan. Asiakkaista ei kasvavassa kaupungissa ole pulaa.
Suosituinta aineistoa ovat lasten helppolukuiset kirjat ja kuvakirjat, joita lainataan myös päiväkoteihin. Kuitenkin myös aikuisten aineistolle riittää hyvin kysyntää. Nuorten kulloisiakin hittikirjoja autosta löytyy koulukierrosten alussa, mutta ei enää lopussa.
Kesällä koululaisvuoroja ei luonnollisestikaan ajeta, mutta autot kiertävät sen sijaan erilaisissa tapahtumissa, kuten kaupungin puistoruokailuissa.
Suurin lainausmäärä kerralla yhdelle asiakkaalle on kolmesataa lainaa.
- Kyllä sellaisiakin asiakkaita on, jotka lainaavat lähes maksimimäärän, Kulmala paljastaa.