”Kiinnostavinta on se, että me täällä Tampereella teemme ennenkuulumattomia juttuja” – Tampere kehittää älykkäitä yrityspalveluja

ICT-projektipäällikkö Sebastian Valkama Tampereen kaupungilta kehittää älykkäitä ja personoituja yrityspalveluja osana datakehittämisen tiimiä. Häntä motivoi Tampereen yhteinen tavoite kokeilla ja oppia, mutta myös taito näyttää konkreettisia tuloksia. Avoin tekeminen, kommunikointi ja kyky myöntää virheet, sekä muuttaa tarvittaessa suuntaa ovat hänen mukaansa avaimet onnistumiseen.
Mies seisoo kädet puuskassa vaalean rakennuksen seinämällä, taustalla ruutuikkuna.
Projektipäällikkö Sebastian Valkama korostaa asiakas- ja ihmislähtöisyyttä.

Sebastian Valkama työskentelee projektipäällikkönä Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluissa. Käynnissä on parhaillaan hänen toinen ICT-projektinsa: Älykkäät yrityspalvelut ja personoitu yhden luukun yritysasiakaskokemus. Projektin tavoite on auttaa tamperelaisia yrityksiä menestymään paremmin kehittämällä laadukkaampia ja helpommin saatavilla olevia palveluja, jotka on mukautettu yritysten tarpeisiin muun muassa dataa ja tekoälyä hyödyntämällä.

– Kyseessä on hyvin kehittämispainotteinen projekti, jossa saa olla kädet savessa. Tämä on myös aika lailla jatkoa edelliselle projektilleni, jonka puitteissa kehitettiin Tampere.Finland-mobiilisovelluksen yrityskäyttäjille suunnattua osiota ja Tampereen Pulssia, Valkama pohjustaa asiaa.

Tampereen Pulssi on yrityksille suunnattu sovellus, joka laskee ja ennustaa keskusta-alueen ihmisvirtoja. Ennusteiden avulla esimerkiksi ravintolat voivat suunnitella henkilöstötarpeensa ja vähentää ruokahävikkiä. Lähtökohdat syntyivät yritysten tarpeista, mutta Valkaman mukaan Pulssi voisi yhtä hyvin palvella esimerkiksi pelastusviranomaisia, kunnossapitotyöntekijöitä sekä muita ammattiryhmiä. 

Valkama on osa datakehittämisen tiimiä, jonka jäsenet toimivat eri projekteissa.

– Meidän roolimme on lisätä Tampereen elinvoimaa ja vahvistaa paikallisia yritysekosysteemejä. Tuemme ja kehitämme yritysten toimintaedellytyksiä vastaamalla tämän päivän haasteisiin digitaalisten innovaatioiden avulla, Valkama kiteyttää.

Rakenteilla uusi ekosysteemi, joka palvelee yrityksiä, kuntalaisia ja vierailijoita

Valkaman mukaan julkiset palvelut ovat tällä hetkellä valtavassa murroksessa. Yhtenä syynä tähän on teknologian nopea kehitys, jonka tahdissa datakehittämisen tiimin – ja koko kaupungin – on pakko pysyä mukana. Sekä yritysten että kuntalaisten tarpeet ja odotukset muuttuvat ja kasvavat jatkuvasti. 

– Haluamme tarjota kaikille palveluita tilanteiden mukaan. Yritykset ovat kaikki erilaisia ja eri tilanteissa, ja esimerkiksi parturikampaajalla on todennäköisesti hyvin erilaiset tarpeet kuin AI-startup-yrityksellä. Etenkin kivijalkayrityksillä on selkeä tarve ennakointiin ja varautumiseen.

Valkaman työpäivät ovat keskenään hyvin erilaisia. Päivät koostuvat paljolti palavereista ja yritystapaamisista. Työ on myös yhteiskehittämistä eri palveluntuottajien kanssa sekä jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, jotta kaikki näkökulmat voidaan huomioida. Elokuussa tiimi järjestää suuren asiakastilaisuuden projektiin liittyen.

Projektissa yrityksiltä saatu palaute on ollut pääsääntöisesti myönteistä ja innokasta. Valkama uskoo, että yritykset ja kuntalaiset arvostavat sitä, että heidän tilanteitaan ja tavoitteitaan yritetään huomioida. 

– Yritykset ovat olennainen osa yhteisöämme aivan kuten yksittäiset asukkaat. Loppujen lopuksi työmme tarkoitus on edistää sekä yritysten menestystä että ihmisten hyvinvointia, mitkä ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa.

Taustalla asiakaslähtöisyys ja ihmiskeskeisyys

Valkama kokee onnistuneensa silloin, kun ihmiset ovat tyytyväisiä ja yrityksillä on parhaat edellytykset menestyä projektissa luotujen ratkaisujen avulla.

– Olemme Tampereella tunnetusti edelläkävijöitä, koska uskallamme rohkeasti tarttua monimutkaisiinkin asioihin. Uudet haasteet ja muuttuvat ympäristöt kasvattavat valtavasti sisäistä osaamistamme, jolloin voimme palvella kaikkia ihmisiä paremmin.

Toimittajahaasteet ja aikataulussa pysyminen ovat toisinaan hidastaneet etenemistä, mutta resursseja ja tukea projektitoimintaan on aina ollut saatavilla.

– Olen oppinut todella paljon, kuten tuntemaan Tampereen organisaation ja projektin johtamisen taitoja. Mielestäni parhaiten oppii tekemällä ja ehkä vielä paremmin oppii virheistään.

Valkama muistuttaa siitä, kuinka projektissa kokonaiskuvan hahmottaminen on todella tärkeää.

– Vision ja tavoitteiden pitää olla kirkkaita. Meidän täytyy tietää, miksi teemme tätä työtä eli ketä lopulta palvelemme. Olennaista on asiakkaan kuunteleminen, sekä kyky innostaa ja sitouttaa muita. Mielestäni onnistuminen edellyttää sitä, että kaikki puhaltavat yhteen hiileen, ja siinä me olemme onnistuneet hyvin!

Teksti: Tiia-Maria Angeli
Kuvat: Tiia-Maria Angeli
Jaa sosiaalisessa mediassa