Valtatie 12 on Suomen tärkeimpiä poikittaisia liikenneyhteyksiä. Se läpäisee Tampereen kaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen, toimii merkittävänä seudullisen liikenteen välittäjänä ja on yksi seudullisen työmatkaliikenteen pääyhteyksistä.
Nykytilassaan valtatie 12 ja kantatie 65 eivät täytä pääteiltä odotettavia palvelutasovaatimuksia. Tällä hetkellä liikenne rantatunnelista länteen ruuhkautuu ajoittain Vaitinaron ja Santalahden välillä, jolloin tunneli on jouduttu sulkemaan. Lisäksi nykyisten valo-ohjattujen liittymien onnettomuusriski on korkea ja niiden toimivuus heikko.
Hankkeen tavoitteena on parantaa Vaitinaron liittymän välityskykyä sekä mahdollistaa Hiedanrannan alueen maankäytön kehittäminen ja liikenteellinen yhteys. Ilman maankäytön kehityshankkeitakin Paasikiventien liittymiä tulisi parantaa.
Hanke sisältää seuraavat toimenpiteet:
-Vaitinaron liittymän kehittäminen eritasoliittymäksi
-Valtatien parantaminen 3+3 ajokaistaiseksi valtatieksi
-Kantatien rakentaminen 2+2 ajorataiseksi
-Rinnakkaiskadun ja muiden katujen järjestelyt
-Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt
-Maantien kuivatusvesien hallinta pohjavesialueella
-Meluntorjunta
-Johto- ja kaapelisiirrot (mukaan lukien maakaasulinjan siirto)
Kustannukset
87,7 M€ (MAKU-indeksi 145; 2020=100)
Tiesuunnitelma tekemisen perustana
Tampereen seudun asukasluvun ennustetaan kasvavan vuosina 2023–2040 71 000 asukkaalla. Tämä osaltaan lisää Paasikiventien liikennemäärää.
Tampereen kaupunki kehittää uutta Hiedanrannan asuin- ja työpaikka-aluetta. Hiedanranta koostuu Hiedanrannan keskusta-alueesta ja Näsijärven täytölle suunnitellusta Järvikaupungista. Alueelle sijoittuu arviolta 20 000 uutta asukasta.
Tiesuunnitelman laatii ELY-keskus yhdessä Tampereen kaupungin kanssa. Suunnittelussa selvitetään ja sovitetaan yhteen eri liikennemuotojen, kuntatekniikan, ekologisten- ja virkistysyhteyksien, ympäristövaikutusten sekä kaupunkikuvallisia ja maisemallisia vaikutuksia. Kaupunki laatii asemakaavamuutoksen rinnalla Hiedanrannan alueelle katusuunnitelmia.