PEITTO-koulutus yhdistää varhaiskasvatuksen lastenhoitajien käytännön työn ja teorian

Peitto on Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa kehitetty varhaiskasvatuksen lastenhoitajien täydennyskoulutusohjelma. Sen tarkoituksena on vahvistaa lastenhoitajien ammatillista identiteettiä ja pedagogista osaamista ja tuoda se entistä paremmin työyhteisön käyttöön.
Viisi naista istumassa valkoisten, vaaleanpunakuvioisten verhojen välissä.
Päivi Kinnunen, Taija Salonen, Annika Kujanpää, Riikka von Bonsdorff ja Terhi Rissanen ovat osa Peiton kehittänyttä työryhmää.

Peitto eli pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa -täydennyskoulutusohjelma syntyi Tredun kasvatus- ja ohjausalalla kymmenen ihmisen työryhmässä. Taustalla oli muun muassa tutkintojen uudistuminen ja se havainto, että lastenhoitajille ei ollut tarjolla pidempää täydennyskoulutusta. Uusi kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto ja työelämän tarpeet kohtasivat.

Uusi koulutus herätti välittömästi kiinnostusta, vaikka markkinointi tapahtui alussa pienimuotoisesti suusta suuhun -menetelmällä tutuille yhteistyökumppaneille soittelemalla. 

- Aluksi meillä oli koulutuksessa yksittäisiä lastenhoitajia Pirkanmaalta. Pian kiinnostus Peitto-koulutusta kohtaan lisääntyi ja toteutimme kuntakohtaisia Peitto-koulutuksia. Myös muutamat yksityiset päiväkotiketjut olivat mukana heti alusta alkaen, muistelee lehtori Päivi Kinnunen.

- Sen jälkeen otimme yhteyttä muutamien kuntien varhaiskasvatusjohtajiin, ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat alkoivat myös levittää sanaa toisilleen. Nyt olemme kouluttaneet väkeä jo 120 päiväkodissa, koulutussuunnittelija Annika Kujanpää kertoo.

Myös Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on huomioinut Peiton. Se pitää sitä tänä vuonna antamassaan arviossa hyvänä käytänteenä koulutuksen järjestäjän ja työelämän välisestä yhteistyöstä.

Peiton kehittänyt työryhmä palkittiin myös Tampereen kaupungin Henkilöstö kehittäjänä -kilpailussa 2024.

Tehtävät suoritetaan omalla työpaikalla

- Keskustelemme koulutuksessa arjen pedagogiikasta ja etsimme ratkaisuja jokapäiväisiin käytännön haasteisiin ja siihen, miten varhaiskasvatussuunnitelmia ja laadukasta varhaiskasvatusta toteutetaan arjessa yhdessä tiimin kanssa. Oppimistehtävät tehdään paikan päällä lastenhoitajien omilla työpaikoilla. Siellä he saavat myös vertaistukea muilta lastenhoitajilta, tuntiopettaja Riikka von Bonsdorff kertoo.

Peitto toteutetaan viisi kuukautta kestävänä monimuotoisena oppisopimuskoulutuksena työn ohessa. Se on osa Oppisopimusrahaston rahoittamaa Ideasta tuotteeksi -projektia, jonka päätoteuttaja on Tredu. Projektipäällikkö Hanna Oravan mielestä Peiton idea sopii projektiin täydellisesti.

- Projektissa on tuotteistettu uusia, asiakaslähtöisiä oppisopimuskoulutustuotteita ja koulutusmalleja, jotka vastaavat työelämän muuttuviin tarpeisiin sekä kansalaisten yksilöllisiin jatkuvan oppimisen tarpeisiin koko työuran aikana. Peitto on tällaisesta mailiesimerkki, hän kehuu.

Koulutuksesta on olemassa myös verkkoversio, mikä mahdollistaa periaatteessa sen leviämisen valtakunnallisestikin. Koulutukseen kuuluu seitsemän lähipäivää, joiden aikana teoria liitetään opiskelijoiden oman työn käytäntöön.

Peittoa on tuotekehitetty edelleen matkan varrella ja ideoinnissa on ollut mukana myös varhaiskasvatuksen yhteistyökumppaneita, varhaiskasvatusjohtajia ja -suunnittelijoita Pirkanmaalta.

Viisi naista istuu puolikaaressa keinutuoleissa. Taustalla portaat keskellä sininen matto.
Peitto syntyi työryhmässä ja työyhteisön kehittäminen onkin yksi sen keskeisiä tarkoituksia.

Koulutus lisää työhyvinvointia

Varhaiskasvatuksen keskiössä on aina lapsi ja näin on myös Peiton kohdalla. Lastenhoitajien osaamista vahvistamalla he pystyvät entistä paremmin tuomaan lapsen näkökulman esiin ja edistämään lasten osallisuutta.

Ammattitaidon kehittäminen puolestaan lisää työhyvinvointia. Kun ihminen tietää osaavansa työnsä ja pärjäävänsä siinä, hänen ei tarvitse jännittää suoritustaan ja työssä jaksaminen paranee. Luonnollisesti tämä heijastuu varhaiskasvatuksessa positiivisesti myös lapsiin. Samalla työnantajan pitovoima kasvaa, kun tarjolla on laadukasta koulutusta.

Kun yksi oppii, koko yhteisö oppii

Yhden työntekijäryhmän koulutuksessa oppii samalla koko yhteisö. Peiton nimessä mainittu pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen tarkoittaa osaltaan myös tätä. Lastenhoitajat syventävät ymmärrystään varhaiskasvatussuunnitelman käsitteistä, mikä tuo heidät samalle kartalle varhaiskasvatuksen opettajien kanssa. Tämä tukee puolestaan opettajien työtä.

Kaavailut kunnallisten varhaiskasvatussuunnitelmien poistosta huolettavatkin Tredun opettajia.

Mutta miksi Peitto? Se on lyhenne koulutuksen pitkänpuoleisesta nimestä, mutta sillä on myös symbolista merkitystä.
- Peitto on turvallinen. Sen alla on hyvä ja mukava olla, Peiton kehittäjät kuvailevat.

Teksti: Ismo Lehtonen
Kuvat: Laura Happo
Jaa sosiaalisessa mediassa