Poikkeamaa haettiin asemakaavassa olevan silta-alueen ylityksestä osoitteessa Paasikivenkatu 2 b. Sillan alempi haara johtaa Särkänniemen huvipuiston tulevalle pääsisäänkäynnille ja satama-altaan pohjoispuolen kävelyalueelle, jolloin raja ylittyy Särkänniemen päässä.
Tontti on asemakaavassa osoitettu satama-alueeksi, jolle saadaan rakentaa satamatoimintoja, vesiurheilua ja -liikennettä sekä huvi- ja viihdepalveluita palvelevia rakennuksia, rakennelmia ja laitteita. Kortelahden satama-altaan ylle on merkitty silta-alue. Siitä poiketen sillan alempi haara ylittää silta-alueen.
Asemakaavasta poikkeaminen sillan rakentamiseksi ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Hankkeesta on saatu kaupunkikuvatoimikunnan lausunto, jonka mukaan hanke voi edetä kaupunkikuva-arkkitehdin ohjauksessa.
Kuusimetrinen silta esteettömällä haaralla luo uusia reittejä
Silta on suunniteltu noin kuuden metrin levyiseksi, jotta se toimii ruuhkautuvissakin tilanteissa ja sillalla on mahdollista myös viipyillä. Sillan Särkänniemeä kohti johtava alempi haara muodostaa esteettömän reitin yli Kortelahden satama-altaan. Näsinneulalle johtavaa ylempää haaraa ei ole mahdollista toteuttaa esteettömänä suuren korkeuseron vuoksi, mutta esteetön reitti Näsinneulalle on mahdollista toteuttaa hissillä alemman haaran kautta.
Särkänsillan yleissuunnitelma perustuu 2022 laadittuun ideasuunnitelmaan, jossa esitettiin sillan esteettiset perusteet sekä kantavana ideana toimivat reittiyhteydet alas huvipuiston uudelle pääportille sekä ylös Näsinneulan suuntaan.
Särkänniemi osaksi keskustaa
Särkänsilta kytkee sijainnillaan Särkänniemen kiinteäksi osaksi kaupunkia, huomioiden Särkänniemen uuden asemakaavan ja palvellen muitakin liikkujia kuin huvipuistoon tulijoita. Särkänsilta tulee parantamaan kävelyn edellytyksiä alueella ympäri vuoden, huvipuiston aukioloajoista riippumatta. Sillan rakentaminen aloitetaan vuonna 2025 ja sen on tavoitteena valmistua vuonna 2026.
Kortelahden satama-altaassa Särkänsillan ali mahdollistetaan enintään kaksi metriä korkeiden veneiden tai alusten kulku. Korkeampien alusten laituripaikat tulevat sijaitsemaan Särkänsillan itäpuolella.