Sisäisen motivaation työpajat herättelivät nuoria miettimään

Nuorten työllisyysohjelman sisäisen motivaation työpajat tamperelaisissa lukioissa herättävät nuoria pohtimaan omaa motivaatiotaan työtä kohtaan.
Kuvassa kaksi ihmistä keskustelemassa, opiskelijoita taustalla
Koordinaattori Olli Sillanpää keskustelemassa avustavan rehtorin Jaana Marttilan kanssa

Työpajat ovat yksi useista nuorille suunnatuista syyskuun alussa vietettävän työelämäviikon tapahtumista. Viikon aikana opiskelijoille pidetään luentoja sekä koulutuksia aiheeseen liittyen ja jokainen Tampereen lukiolainen käy tutustumassa työelämään viettämällä oppitunnin jalkautumalla paikallisiin yrityksiin.

Ennen pajan alkamista Tammerkosken lukion avustava rehtori Jaana Marttila esitteli ryhmälle työelämäviikon Taaperosta tohtoriin -teemaa. Työelämäviikon työpajoissa käsiteltiin myös eri motivaatiotyyppejä ja niiden vaikutusta työelämään. Opiskelijat osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin ja ryhmätehtäviin, joissa pohdittiin omaa sisäistä motivaatiota autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Nuorten työllisyysohjelman koordinaattori Olli Sillanpää aloitti työpajan kertomalla omasta taustastaan. 

–Itseäni kiinnosti lukion jälkeen enemmän urheilu kuin opiskelu ja kun urheilun aika omassa elämässäni päättyi, lähdin reppureissulle miettimään, mitä haluan elämälläni tehdä, hän kertoi ja pyytää samalla nuorilta mielikuvia työelämästä. 

Vastaukset eivät olleet kovin rohkaisevia: ”Työelämä on hirveää – en halua mennä”, ”Raskasta”, ”On vaikea löytää sellaista alaa, mitä haluaa tehdä”, ”Vaikka haluaisi tehdä tiettyä työtä, niin siitä ei saa rahaa.

Työpajojen tarkoitus

Edellä kerrotut vastaukset osoittavat, että työpajat tulevat tarpeeseen. Niissä avataan sisäistä motivaatiota, joka antaa voimaa asettaa tavoitteita ja saavuttaa niitä. Sisäinen motivaatio auttaa myös kestämään vaikeuksia, koska usko omaan tekemiseen auttaa meitä pysymään vahvoina hankalina aikoina.

Opiskelijat kuuntelevat kiinnostuneina, kun Olli jatkaa eri motivaatiotyypeistä: ulkoinen kontrolli, sisään otettu kontrolli, sisäistetty motivaatio ja sisäsyntyinen motivaatio. Hän selittää, että kaikki nämä ohjaavat meitä eteenpäin, mutta eri tavoilla. 

–Tehdäänkö tekoja, joita meiltä odotetaan, vai tuottaako oma toiminta ja tekeminen itsessään niin paljon hyvää oloa, että se vie eteenpäin. Syntyykö onnellisuus pelkästään suoritteiden kautta vai tuoko esimerkiksi yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen sisäistä motivaatiota?

Työpajojen tarkoitus on herätellä ajatusta siitä, että työelämä ei ole pelkästään raskasta tai hankalaa. 

–Jos työn kokee myös yhteiskunnallisesti merkittäväksi, sellaiseksi, että se vastaa yhteiskunnan tarpeeseen tai ongelmaan, niin työ on silloin jo itsessään palkitsevaa, Olli kertoo ryhmätehtävän aikana.

Ryhmätehtävässä opiskelijat miettivät omaa sisäistä motivaatiota työhön kolmen teeman kautta: autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden. Bonuksena he voivat myös miettiä harrastuksia. Kynät suhisevat ja ryhmissä pohditaan omia motivaation lähteitä. Tehtävät jäävät ryhmille ja opiskelijoille itselleen mietittäväksi.

–Muistakaa armollisuus. Elämässä on paljon asioita, mitä pitää ottaa haltuun, joten itseään kohtaan pitää olla armollinen, Olli päättää.

Työelämäviikko on Yritteliäs Tampere -verkoston yhteinen teemaviikko, jossa ovat mukana kaupungin varhaiskasvatus, perusopetus, toinen aste, korkeakoulut sekä työllisyys- ja kasvupalvelut. Teemaviikolla järjestetään työelämään ja yrittäjyyteen liittyen muun muassa työpajoja, vierailuja ja kilpailuja taaperosta tohtoriin.

Teksti: Taru Halme
Kuvat: Taru Halme
Jaa sosiaalisessa mediassa