Hiedanrannan ja Lentävänniemen raitiotietyöt ovat valmistuneet – rata koeajetaan syksyllä
Hiedanrannassa on kesän ja alkusyksyn aikana viimeistelty raitiotien sekä jalankulku- ja pyöräväylien pintatöitä, istutettu uusia puita sekä asennettu perennamattoja. Puiden istutus jatkuu alueella vielä myöhemmin syksyllä. Lisäksi Hiedanrannassa on tehty viimeisiä teknisten järjestelmien ja sähköradan asennuksia. Nyt alueella valmistaudutaan syyskuussa alkaviin koeajoihin. Koeajoista tiedotetaan lisää myöhemmin Raitiotieallianssin ja Tampereen Ratikan toimesta.
–Hiedanrannassa raitiotien rakentaminen on sujunut hyvässä yhteistyössä alueen muiden urakoitsijoiden ja Hiedanrannan Kehitys Oy:n kanssa. Työmaamme alue on nyt pääosin valmis, ja ainoastaan aivan Hiedanrannan ranta-alueella töitä jatketaan vielä syksyn aikana. Rannan alue valmistuu loppusyksystä, kun Hiedansiltojen alue viimeistellään, Hiedanrannan lohkon projektipäällikkö Jyri Kulha kertoo.
Hiedanrantaan rakennettu kolme raitiopysäkkiä, kaksi sähkönsyöttöasemaa ja silta
Hiedanrannassa raitiotien rakentamista valmisteltiin jo vuonna 2021, kun Sellupuistoon tehtiin painopenger tiivistämään radan maapohjaa. Varsinaiset rakentamistyöt alueella aloitettiin huhtikuussa 2022. Ensimmäisenä lohkolla tehtiin liikennejärjestelyjä Tehdaskartanonkadulla ja rajattiin työaluetta Tehdasalueen ja Nottbeckinaukion välillä. Ratapohjan lisäksi alueella aloitettiin kunnallistekniikan rakentaminen Hiedanrannan tuleville asuinalueille.
–Ensimmäiset kiskot Hiedanrantaan asennettiin syyskuussa 2022. Alueelle on rakennettu kaksoisraidetta yhteensä noin 1,4 kilometriä, josta suurin osa on nurmirataa, Raitiotieallianssin päällysrakenteen projektipäällikkö Mika Virtanen toteaa.
Raitiotieradan lisäksi Hiedanrantaan on rakennettu kolme raitiopysäkkiä: Hiedanranta, Tehdas ja Niemen kartano. Alueella on myös kaksi sähkönsyöttöasemaa, yksi rannassa Hiedansiltojen kupeessa ja toinen Sellupuistossa.
–Sellupuistoon on rakennettu myös raitiotien sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön tuleva Ollinojansilta. Sillan yhteydessä on Tampereen Ratikan taidetta. Sillan alle on tässä vaiheessa tehty murskepintainen puistokäytävä jalankululle ja pyöräilylle, luontopolku sekä uoma Ollinojalle, Jyri Kulha mainitsee.
Lisäksi raitiotien itäpuolelle on rakennettu uusi eroteltu jalankulku- ja pyöräväylä, joka kulkee raitiotien vierellä rannasta Nottbeckinaukion kautta Tehdasalueelle. Tehtaan pysäkin kohdalla väylä muuttuu jalankulkuväyläksi, joka jatkuu Tehdaskartanonkadun liittymään. Tehdaskartanonkadulta Sellupuistoon väylä jatkuu tässä vaiheessa yhdistettynä jalankulku- ja pyöräväylänä noin 120 metriä, ja vaihtuu erotelluksi väyläksi ennen Ollinojansiltaa.
Jalankulku- ja pyöräväylä muutetaan koko Sellupuiston matkalta erotelluksi myöhemmin, kun alueen muu rakentaminen etenee. Uudet jalankulku- ja pyöräväylät avataan käyttöön raitiotien koeajojen jälkeen, arviolta lokakuun alkupuolella. Väylien avaamisesta tiedottaa tarkemmin Hiedanrannan Kehitys Oy.
Lentävänniemen ja Niemenrannan työt valmistuivat kesällä
Lentävänniemessä suurin osa raitiotietöistä valmistui kesällä, kun Halkoniemenkadun katurakentamistyöt saatiin valmiiksi. Muut alueen raitiotiekadut, eli Federleynkatu, Kehyskatu ja Lielahdenkatu, valmistuivat rata- ja katutöiden osalta jo aiemmin.
Lentävänniemen lohkolla on loppukesän ja alkusyksyn aikana tehty vielä sähköradan ja teknisten järjestelmien säätöjä sekä käyttöönottotestejä.
–Töiden valmistuttua loputkin työnaikaiset liikennejärjestelyt Lentävänniemessä ja Niemenrannassa on purettu, ja lohkolla ollaan valmiita pian koittaviin raitiotien koeajoihin. Tulevien koeajojen ja liikennöinnin aikana onkin hyvä huomioida raitiotien myötä muuttuneet liikennejärjestelyt, Lentävänniemen lohkon projektipäällikkö Erkka Selonen muistuttaa.
Lentävänniemessä raitiotien rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2022. Raitiotien rakentamisen yhteydessä kaikilla kaduilla on uusittu kunnallistekniikkaa, autoliikenteen ajoratoja sekä jalankulku- ja pyöräväyliä. Lisäksi alueelle on rakennettu kolme raitiopysäkkiä, kuljettajien taukotila ja raitiotien sähkönsyöttöasema.
Hiedanrannan lohkon työt 2022–2024
- Tehty uutta kunnallistekniikkaa tulevia asuinalueita vartenRakennettu kaksoisraidetta noin 1,4 km
- Tehty uusi jalankulku- ja pyöräväylä koko raitiotien varrelle
- Rakennettu kaksi sähkönsyöttöasemaa ja silta raitiotien sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön
- Tehty kolme raitiopysäkkiä: Hiedanranta, Tehdas ja Niemen kartano
- Asennettu raitiotien sähköratarakenteet
Lentävänniemen lohkon työt 2022–2024
- Uusittu kunnallistekniikkaa kaikilla raitiotiekaduilla eli Federleynkadulla, Kehyskadulla, Lielahdenkadulla ja Halkoniemenkadulla
- Rakennettu kaksoisraidetta noin 1,7 km
- Uusittu jalankulku- ja pyöräväyliä noin 2,5 km
- Rakennettu sähkönsyöttöasema sekä kuljettajien taukotila
- Tehty kolme raitiopysäkkiä: Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto
- Asennettu raitiotien sähköratarakenteet
Tampereen Raitiotieallianssin muodostavat Tampereen kaupunki, Tampereen Raitiotie Oy, NRC Group Finland Oy, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja YIT Infra Oy.