Työnantaja, nuoret ovat muuttuneet – näin sinäkin pysyt mukana

Tampereen kaupungin Kesäduuni-kampanja järjesti Nuoret muuttuvat, entä sinä? -tapahtuman työnantajille. Tapahtumassa käsiteltiin sukupolvien välistä kuilua ja nuorten arvomaailman vaikutusta työelämään. Puhujina olivat uravalmentaja Marjaana Herlevi ja myyntikuiskaaja Pasi Rautio, jotka korostivat nuorten arvostavan työpaikoillaan kohtuullisia työaikoja, viihtyisää työympäristöä sekä kattavaa perehdytystä.
Kuvakollaasi Nuoret muuttuu entä sinä? -tapahtumasta. Kuvassa näkyy aamupala, ihmisiä odottamassa tilaisuuden alkua Kohtaamisia.-tilassa, yleisö ottamassa valokuvia diaesityksestä sekä esiintyjät Marjaana Herlevi ja Pasi Rautio.
Tunnelmia Nuoret muuttuvat, entä sinä? -tapahtumasta

Tampereen kaupungin Kesäduuni-kampanja järjesti tiistaina 9.10.2024 Nuoret muuttuvat, entä sinä? -tapahtuman työnantajille. Sukupolvien välistä kuilua olivat avaamassa puhujavieraat Marjaana Herlevi ja Pasi Rautio.

Nuorten arvomaailma ja miten se näkyy työelämässä

Marjaana Herlevi, uravalmentaja ja elämäntehtäväetsijä, käsitteli puheenvuorossaan, miksi joku motivoituu ja joku toinen ei. Herlevin mukaan z-sukupolvi arvostaa työpaikallaan kohtuullisia työaikoja, viihtyisää työympäristöä sekä mukavia työkavereita ja hyvää johtajuutta.

– Ruoka ja syöminen ovat nykynuorille erityisen tärkeitä. Yhteiset lounashetket ja palaverit, joihin on kytketty ruokailumahdollisuus ovat hyviä keinoja sitouttaa nuoria. Myös palkitsemisessa voi hyödyntää esimerkiksi ruokaseteleitä tai herkkukoreja, Herlevi avasi.

Nuorilla on entistä vahvempi tarve priorisoida työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Herlevin mukaan nuoret eivät halua elää työlleen, vaan arvostavat entistä enemmän omaa aikaansa.

– Nuoret ovat hyvin tarkkoja siitä, kuinka paljon he tekevät työtä. Esimerkiksi ylitöistä ja yllättävistä lisävuoroista kieltäydytään helpommin.

Z-sukupolvi arvostaa myös turvallisuudentunnetta ja mielenrauhaa. Herlevi kannusti työnantajia panostamaan selkeään ja konkreettiseen perehdytykseen sekä palautteen antamiseen. Läpinäkyvyyttä ja luottamusta kannattaa rakentaa koko rekrytointiprosessin ajan. Kiitosviestit ja tieto rekrytointiprosessin etenemisestä ovat monelle vasta uraansa luovalle äärimmäisen tärkeitä.

–  Älä unohda, että kyseessä voi olla nuoren ensimmäinen työpaikka, Herlevi muistutti.

Z-sukupolvi on aiempaa tietoisempi omista oikeuksistaan ja on valmis puolustamaan niitä. He ovat myös muita sukupolvia valmiimpia tavoittelemaan omia toiveitaan. Työantajalta tämä vaatii, että heidät kasvatetaan osaksi työarkea.

– Puhukaa hyvää työelämästä, koska se on viesti, joka menee perille.

Marjaana Herveli seisoo lavalla diaesityksensä edessä.
Uravalmentajan Marjaana Herlevi

Työ on muuttunut

Myyntikuiskaaja Pasi Rautio keskusteli työn luonteen muuttumisesta. Rautio korosti, että nykynuoret ovat kasvaneet aivan erilaisessa ympäristössä kuin aiemmat sukupolvet, mikä näkyy myös heidän työelämätaidoissaan.

– Nuoret työllistyvät usein asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin, mutta he eivät opi näitä taitoja kouluissa. Oppilaitoksen ja elävän elämän välillä on ero. Vaikka perehdytys on tärkeää, niin usein yrityksissä perehdytysmateriaalit pohjautuvat vanhentuneeseen tietoon.

Rautio kehottikin yrityksiä pohtimaan, olisiko heidänkin aika uudistaa omaa perehdytysprosessiaan. Pelkän tekstipohjaisen perehdytysmateriaalin sijaan siinä voisi hyödyntää esimerkiksi videoita, joissa asioita avataan konkreettisilla esimerkeillä.

Rautio korosti, että perehdytykseen kannattaa varata tarpeeksi aikaa. Onnistunut perehdytys on omiaan lisäämään yrityksen veto- ja pitovoimaa.

– Kertokaa nuorelle selkeästi, mitä tehtävä vaatii ja mitä odotatte nuorelta. Nuorelle on hyvin raskasta olla sellaisessa tilanteessa, jossa ei tiedä, mitä odotetaan tai mitä työ pitää sisällään.

Rautio muistutti, että työnantajat kilpailevat työmarkkinoilla hyvistä hakijoista ja tulevaisuuden osaajista. Hän kannusti työnantajia pohtimaan, miten he voisivat erottautua edukseen. Yhdeksi vaihtoehdoksi Rautio ehdotti yritys-CV:tä, jossa avattaisiin hakijoille yrityksen työkulttuuria.

Rautio myös haastoi työnantajia miettimään uudelleen rekrytointiprosessiaan. Esimerkiksi nuoret voi saada perinteisen puhelinsoiton tai sähköpostin sijaan tavoitettua paremmin WhatsAppilla. Hän myös korosti panostamaan rekrytointiprosessin luomaan mielikuvaan.

– Viesti, palkitse ja vinkkaa – niistä muodostuu onnistunut ja miellyttävä rekrytointiprosessi nuorelle. Vaikka nuori ei saisikaan paikkaa, niin palaute hakuprosessista tai CV:stä tekee hänet silti iloiseksi.

Pasi Rautio esiintyy diaesityksensä edessä.
Myyntikuiskaaja Pasi Rautio

Kesäduuni tarjoaa mahdollisuuksia työnantajille

Kuudetta kertaa toteutettu Kesäduuni-kampanja yhdistää alle 30-vuotiaat työnhakijat ja Tampereen alueen työnantajien tarjoamat kesätyöpaikat. Kuluneen vuoden aikana kampanja on järjestänyt kolme rekrytointitapahtumaa, joissa työnantajat ja nuoret ovat päässeet kohtaamaan toisensa. Kampanja huipentui Nuoret muuttuvat, entä sinä? -tapahtumaan, joka houkutti paikalle useita kymmeniä työnantajia.

Oli ilo huomata, kuinka runsain joukoin työnantajia saapui tähän tilaisuuteen. Takana on jälleen yksi onnistunut vuosi nuorten kesätyömahdollisuuksien tukemisen eteen. Haluamme jatkossakin tukea nuorten työllistymistä ja olla mukana mahdollistamassa nuorten ensimmäisiä arvokkaita työkokemuksia, kertoi Kesäduuni-kampanjan koordinoija Saila Hämäläinen.

Jos olet kiinnostunut olemaan osa ensi vuoden Kesäduuni-kampanjaa, niin voit liittyä kampanjan postituslistalle laittamalla sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Näin pysyt aina ajankohtaisimpien kuulumisien mukana ja otat varaslähdön ensi vuoden kesätyörekrytointeihin.

Jäikö Nuoret muuttuvat, entä sinä? -tapahtuma välistä? Älä huoli, sillä Pasi Rautio ja Marjaana Herlevi ovat yhdistäneet voimansa jälleen kerran ja aiheisen podcast-jakson. Jakso julkaistaan Spotifyssa Kohtaamisia.podcastissa. Pysy kuulolla!

Teksti: Sanna Orbinski
Kuvat: Hanna Kirmanen
Jaa sosiaalisessa mediassa