Nyt valtuustolle esitettävässä, niin kutsutussa vaihtoehdossa C, rakentaminen ajoittuu vuosille 2024–2028 ja siinä rakennetaan ensin eteläisellä ratahaaralla osuus Sorin aukio–Partola ja itäisellä ratahaaralla osuus Kaupin kampus–Niihama. Toisessa vaiheessa rakennettaisiin Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa, tämä rakennusvaihe ajoittuisi vuosille 2028–2032.
– Vaiheittain toteuttaminen perustuu siihen, että saamme valtionavustusta 54,5 miljoonaa euroa, jolloin avustuksen osuus on 26-27 prosenttia. Tampereen kaupungin laskennallinen osuus Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäisen vaiheen toteutuskustannuksesta on 170,53 miljoonaa euroa, sanoo pormestari Kalervo Kummola.
Radan rakentaminen kahdessa vaiheessa maksaa arviolta noin 12 miljoonaa euroa enemmän kuin jos rata rakennettaisiin yhtenä kokonaisuutena.
Valtuusto hyväksyi Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman 24.4.2023 ja valtuutti Tampereen Raitiotie Oy:n laatimaan hankkeen toteutussuunnitelman. Valtuusto asetti tuolloin aikataulutavoitteeksi, että lokakuussa 2024 tulee olla mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta. Valtuusto asetti myös rakentamispäätöksen ehdoksi, että valtion tuki raitiotien rakentamiseen tulee varmistua ennen investointipäätöksentekoa. Pirkkalan valtuusto teki samana päivänä vastaavan sisältöiset päätökset.