Tammerkosken ylittävän Valssipadonraitin jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma nähtävänä – suunnittelupäivystys yleisölle 8.10.
Tavoitteena on saada lisää tilaa sekä pyöräilylle ja jalankululle että sillalta kansallismaisemaa ihaileville tamperelaisille ja matkailijoille. Jalkakäytävän ja pyörätien pituus on noin 290 metriä, josta noin 125 metriä sijaitsee siltaosuuksilla. Reitti kulkee kansallismaisemaksi luokitellun Tammerkosken teollisuusmaiseman läpi.
Kaikille avoin suunnittelupäivystys 8.10. Siluetissa
Valssipadonraitin ja katusuunnitelmasta ja Frenckellinpuiston puistosuunnitelmasta pidetään avoin suunnittelupäivystys tiistaina 8.10. kello 15–18 esittelytila Siluetissa Tampereen linja-autoasemalla, Hatanpään valtatie 7:ssä. Tilaisuudessa voi tutustua suunnitelmiin ja keskustella suunnittelijoiden kanssa.
Raittia levennetään ja se muutetaan erotelluksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi
Frenckellin rakennuksen kaavamuutoksessa vuodelta 2021 myös Valssipadonraitin tilavarausta levennettiin. Katu- ja puistosuunnitelmassa raitin linjaus pysyy entisenä, mutta raittia levennetään kahdella metrillä koko matkalla Rongankadun ja Puutarhakadun välillä. Raitti muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Pyörätie päällystetään punaisella väriasfaltilla ja jalkakäytävä harmaalla kiveyksellä.
Patosillalta voi ihailla kansallismaisemaa
Myös raitin siltoja ja Frenckellin rakennuksen läpi kulkevaa tunnelia levennetään saman verran. Valssipadon ylittävää ristikkosiltaa levennetään lisäksi pohjoisen suuntaan näköalatasanteeksi, joista kansallismaiseman Satakunnansiltaa, Tampellaa ja Finlaysonia voi ihailla koko sillan leveydeltä. Patosillan länsipäästä patomuurin vierestä rakennetaan luiska alas Satakunnansillan kaaren alle Finlaysonin sisäänkäynnille. Luiskaa pääsee liikkumaan esteettömästi esimerkiksi pyörätuolilla.
Valssipadonraitin itäpäässä raitin linjausta oikaistaan Rongankadun risteyksessä. Lisäksi risteyksen läheisyyteen rakennetaan kaupunkipyöräasema ja skuuttiparkki.
Reitin länsipäässä pyörätie ja jalkakäyvä liittyvät Puutarhakadun väyliin. Frenckellinpuiston kulmassa jalkakäytävä levenee torimaiseksi alueeksi. Pyörätie ja jalkakäytävä jatkuvat Frenckellinpuiston halki Frenckellin pihasillalle asti ja edelleen Frenckellin rakennuksen läpi Patosillalle.
Entistä leveämmän Valssipadonraitin yleisilme pysyy nykyisen kaltaisena
Frenckellinaukiolle johtavaa puistokäytävää loivennetaan esteettömäksi. Puistokäytävän viereen, Frenckellin edustalle rakennetaan 22 pyöräpaikkaa.
Frenckellinpuiston alueella jalkakäytävät, myös uusi aukioalue, päällystetään harmaalla nupukivellä. Pyörätie päällystetään punaisella sävyasfaltilla.
Koko raitin pituudelta uudistetaan ja parannetaan reitin valaistusta. Valssipadonraitin yleisilme pysyy kuitenkin nykyisen kaltaisena. Siltojen valaistus ja kaidetyypit muistuttavat tulevaisuudessakin nykyisiä.