Tammerkosken ylittävän Valssipadonraitin jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma nähtävänä – suunnittelupäivystys yleisölle 8.10.

Rongankadulta kääntyvä itä-länsisuuntainen pyöräilyn pääreitti, Valssipadonraitti ylittää Tammerkosken ja väylä jatkuu Frenckellin rakennuksen läpi ja Frenckellin puiston halki Puutarhakadulle. Kävely- ja pyöräilyväylää ja siltoja levennetään ja parannetaan. Katu- ja puistosuunnitelma on nähtävillä 7.–21.10.2024
Havainnekuva Valssipadonraitista ylhäältä Frenckellin suuntaan.
Havainnekuva Valssipadonraitista Frenckellin patosillan ja riskikkosillan osuudella. Kuva: Ramboll Finland Oy.

Tavoitteena on saada lisää tilaa sekä pyöräilylle ja jalankululle että sillalta kansallismaisemaa ihaileville tamperelaisille ja matkailijoille. Jalkakäytävän ja pyörätien pituus on noin 290 metriä, josta noin 125 metriä sijaitsee siltaosuuksilla. Reitti kulkee kansallismaisemaksi luokitellun Tammerkosken teollisuusmaiseman läpi.

Kaikille avoin suunnittelupäivystys 8.10. Siluetissa

Valssipadonraitin ja katusuunnitelmasta ja Frenckellin puiston puistosuunnitelmasta pidetään avoin suunnittelupäivystys tiistaina 8.10. kello 15–18 esittelytila Siluetissa Tampereen linja-autoasemalla, Hatanpään valtatie 7:ssä. Tilaisuudessa voi tutustua suunnitelmiin ja keskustella suunnittelijoiden kanssa.

Raittia levennetään ja se muutetaan erotelluksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi

Frenckellin rakennuksen kaavamuutoksessa vuodelta 2021 myös Valssipadonraitin tilavarausta levennettiin.  Katu- ja puistosuunnitelmassa raitin linjaus pysyy entisenä, mutta raittia levennetään kahdella metrillä koko matkalla Rongankadun ja Puutarhakadun välillä. Raitti muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Pyörätie päällystetään punaisella väriasfaltilla ja jalkakäytävä harmaalla kiveyksellä.

Patosillalta voi ihailla kansallismaisemaa

Myös raitin siltoja ja Frenckellin rakennuksen läpi kulkevaa tunnelia levennetään saman verran. Valssipadon ylittävää ristikkosiltaa levennetään lisäksi pohjoisen suuntaan näköalatasanteeksi, joista kansallismaiseman Satakunnansiltaa, Tampellaa ja Finlaysonia voi ihailla koko sillan leveydeltä. Patosillan länsipäästä patomuurin vierestä rakennetaan luiska alas Satakunnansillan kaaren alle Finlaysonin sisäänkäynnille. Luiskaa pääsee liikkumaan esteettömästi esimerkiksi pyörätuolilla.

Valssipadonraitin itäpäässä raitin linjausta oikaistaan Rongankadun risteyksessä. Lisäksi risteyksen läheisyyteen rakennetaan kaupunkipyöräasema ja skuuttiparkki.

Reitin länsipäässä pyörätie ja jalkakäyvä liittyvät Puutarhakadun väyliin.  Frenckellin puiston kulmassa jalkakäytävä levenee torimaiseksi alueeksi. Pyörätie ja jalkakäytävä jatkuvat Frenckellin puiston halki Frenckellin pihasillalle asti ja edelleen Frenckellin rakennuksen läpi Patosillalle.

Entistä leveämmän Valssipadonraitin yleisilme pysyy nykyisen kaltaisena

Frenckellinaukiolle johtavaa puistokäytävää loivennetaan esteettömäksi. Puistokäytävän viereen, Frenckellin edustalle rakennetaan 22 pyöräpaikkaa.

Frenckellin puiston alueella jalkakäytävät, myös uusi aukioalue, päällystetään harmaalla nupukivellä.  Pyörätie päällystetään punaisella sävyasfaltilla.

Koko raitin pituudelta uudistetaan ja parannetaan reitin valaistusta. Valssipadonraitin yleisilme pysyy kuitenkin nykyisen kaltaisena. Siltojen valaistus ja kaidetyypit muistuttavat tulevaisuudessakin nykyisiä.
 

Lisätietoja

Jukka Rantala
Tampereen kaupunki / kaupunkiympäristön palvelualue Rakennuttajainsinööri
Puhelin:
040 685 4427
Mikko Hyyrynen
Siltasuunnittelu / Ramboll Finland Oy: Projektipäällikkö
Puhelin:
0407590278
Ilkka Malkavaara
Katusuunnittelu /Ramboll Finland Oy: Suunnittelija
Puhelin:
044 377 0898
Teksti: Jukka Rantala, Tarja Nikupaavo-Oksanen
Kuvat: Havainnekuva Ramboll Finland Oy
Jaa sosiaalisessa mediassa