Tampereen kaupunki kutsuu liikunta- ja kulttuuriyhteisöt osaksi nuorten harrastamisen kampanjaa
Tuu mukaan -kampanjan pääkohderyhmä on erityisesti 13-17-vuotiaat nuoret, jotka eivät vielä ole löytäneet omaa juttuansa tai sopivaa harrastusta. Erilaisia liikunta- ja kulttuuriaktiviteetteja esiin nostava kampanja näkyy laajasti esimerkiksi somessa, ympäri kaupunkia digipinnoilla, kouluissa ja harrastuspaikoissa sekä Ratinan ja Koskikeskuksen kauppakeskuksissa.
- Lasten ja nuorten hyvinvointi on yhteiskunnassamme yksi merkittävimmistä asioista. Jokaiselle lapselle ja nuorelle tulee taata mahdollisuus mielekkääseen harrastukseen. On hienoa, että voimme tarjota matalan kynnyksen mahdollisuuksia tutustua erilaisiin liikkumisen ja kulttuurin palveluihin, pormestari Kalervo Kummola painottaa.
- Kampanjan teema linkittyy vahvasti Tampereen kaupungin strategiaan ja hyvinvoinnin kehitysohjelmaamme. Haluamme kampanjalla innostaa nuoria tutustumaan eri harrastuksiin ja syyslomaviikon aktiviteetteihin sekä nostaa kaupungin maksuttomia tai edullisia vaihtoehtoja myös heidän huoltajiensa tietoisuuteen, viestintäpäällikkö Aino Penttilä taustoittaa.
Oman jutun ja yhteisön löytymistä merkitystä ei voi korostaa liiaksi korostaa lasten ja nuorten elämässä. Harrastustoiminnassa mukana oleminen kehittää sosiaalisia taitoja, jolloin opitaan tekemään asioita yhdessä yhteisen päämäärän eteen.
- Esimerkiksi liikuntapalvelut ja nuorisokeskukset tarjoavat monenlaista tekemistä, johon on helppo osallistua. Myös urheiluseuroilla on suuri merkitys, sillä ne tekevät käytännön tasolla juuri sitä työtä, joka liikuttaa ja aktivoi lapsia ja nuoria. Siksi kannustankin kaikkia seuroja osallistumaan kampanjaan, liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä sanoo.
Oma juttu voi löytyä myös kulttuurin parista
Kulttuurijohtaja Sampo Terho muistuttaa, että Tampereen kulttuurikenttä tarjoaa nuorille yhtä lailla monipuolisia mahdollisuuksia.
- Meillä on paljon hienoa tarjontaa, johon on helppo tulla mukaan: kirjastojen musiikki- ja pelihuoneet, Työväenopiston kurssit sekä museoiden ja Kulttuuritalo Laikun näyttelyt ovat mukavia tapoja aloittaa kulttuuriharrastus, yksin tai porukassa. Haluamme kutsua myös kaupungin muut kulttuuritoimijat osaksi kampanjaamme ja nostamaan esiin omaa tarjontaansa.
Tuu mukaan -kampanja sijoittuu syyslomaviikkoa edeltävälle viikolle ja syyslomaviikolle. Tämä on hyvä tilaisuus järjestää nuorille suunnattuja harrastuskokeiluja tai lajiesittelyjä. Yhteisöt voivat osallistua kampanjaan helposti esimerkiksi viemällä nuorille suunnatun tapahtuman Tampereen kaupungin tapahtuma- ja harrastuskalenteriin ja valitsemalla tapahtuman kategoriaksi Tuu mukaan -kampanja.
Kampanjaan voi osallistua myös somessa tuottamalla siihen sopivia materiaaleja. Kaikki kampanjaa tukevat sosiaalisessa mediassa jaetut sisällöt, joihin on lisätty #TuuMukaan ja #Tampere-tunnukset, nousevat kampanjan verkkosivuille. Tampereen kaupunki palkitsee somessa aktiivisimmin osallistuvat yhteisöt yllätyspalkinnoilla kampanjan päätyttyä.
Päivitetty 9.10.24 kello 8.45: Tapahtumien lisäämistä koskeva ohje muokattu niin, että tapahtumia lisätessä pitää valita Tuu mukaan -kampanja-kategoria.