Studiossa esillä olevan Strangest kin -näyttelyn taiteilija Hans-Peter Schütt osallistuu teoksillaan keskusteluun ihmisen suhteesta luontoon, joka on hänen mielestään ”laajamittaisesti, no, hyvinkin suhteetonta.” Schüttin mielestä ongelma on ennemmin henkinen ja asenteellinen kuin tieteellinen tai tekninen. Hän pohtii, miten mielikuvitus ja siitä kumpuava kyky myötäelää voisivat tarjota tähän ongelmaan ratkaisuja ja katalysoida kestävää muutosta.
Teosten alkulähtökohta on kohtaaminen, jossa taiteilija pystyi tunnistamaan toisesta vain ”eläimyyden”.
– En osannut yhdistää havaitsemaani mihinkään, mitä tiesin olevan olemassa. Tämä muistuttaa hetkeä, jossa ”palataan olioihin sinänsä, eli maailmaan, joka on olemassa ennen tietoa” ja sitä on luonnehdittu edelleen ”välittömäksi luonnon itsensä kohtaamiseksi; hämmästykseksi, ihmeeksi ja pyhäksi”. Lähietäisyys teki omasta kokemuksestani yllättävän ja tilanteen pitkittyminen muutti sen ensin häiritseväksi ja sitten pelottavaksi, Hans-Peter Schütt kertoo.
Teoksissa esiintyy tuntemattomia eläinoletettuja olentoja. Ne ovat Schüttin kokemukseen perustuen jotain tuttua vain nähtynä toisella tavalla. Hän mukailee lainaamaansa ajatusta toisesta elämää toteuttavasta olennosta hämmästyksenä, ihmeenä ja pyhänä ja pyrkii lähestymään ”eläimyydessä” ilmenevää tutun ja vieraan rajapintaa.
Kuvataiteilija Hans-Peter Schüttin tausta on maalauksessa, taidegrafiikassa ja piirustuksessa. Hänen työskentelynsä on esteettisten, eettisten ja taiteellisten ideoiden ohella materiaalin, paikkojen sekä toteutusympäristön ja sattuman ohjaamaa. Schütt on työskennellyt kuvataiteilijana 20 vuotta. Hän on toiminut vastuutehtävissä eri kuvataidejärjestöissä ja työskennellyt Taiteen edistämiskeskuksella ympäristötaiteen läänintaiteilijana.
Lainaus Hans-Peter Schüttin kertomassa on Maurice Merleau-Pontyn ajatus, jota Neil Evernden on jatkanut.