Leveämmän Valssipadon sillan jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma hyväksyttiin

Valssipadonraitti ylittää Tammerkosken ja väylä jatkuu Frenckellin rakennuksen läpi ja Frenckellinpuiston halki Puutarhakadulle. Kävely- ja pyöräilyväylää ja siltoja levennetään ja parannetaan. Muutoksen mahdollistava katu- ja puistosuunnitelma hyväksyttiin Tampereen yhdyskuntalautakunnassa 19.11.2024.
Havainnekuva uudesta Valssipadonraititista, pyöräilijöitä, näkymä itään Frenckellin rakennuksen aukolta.
Havainnekuva suunnitellusta Valssipadonraitista, näkymä itään Frenckellin rakennuksen aukolta. Kuva: Ramboll Finland Oy

Valssipadonraitin yleisilme pysyy nykyisen kaltaisena, mutta raitti muutetaan erotelluksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi. Kyseessä on Rongankadulta kääntyvä itä-länsisuuntainen pyöräilyn pääreitti. Tavoitteena on saada lisää tilaa sekä pyöräilylle ja jalankululle että sillalta kansallismaisemaa ihaileville tamperelaisille ja matkailijoille. 

Joitakin muutoksia suunnitelmiin

Suunnitelmat olivat lokakuussa 2024 nähtävillä, ja palautteen jälkeen suunnitelmia muutettiin hieman. Frenckellin pihasillan, Puutarhakanavasillan ja patosillan leveyttä kasvatettiin jotta saadaan riittävä turvaetäisyys aikaan pyörätien reunasta. Valssipadonraitin itäpään kiveysjärjestelyitä muutettiin niin, että Satakunnankadulle johtavan haaran erottelu ja väistämisvelvollisuudet selkiytyvät.

Frenckellin puiston suojatien viereiseen kulmaan on lisätty istutuksia estämään jalankulkijoiden oikomista, ja kivetyn suojatien reunaa on viistetty kuvaamaan paremmin jalankulkijoiden oletettua reittiä. Frenckellin puiston kuivatusta on parannettu lisäämällä hulevesirakenteita.  

Puutarhakadun ja Keskustorin risteymäkohdassa on pyörätien mutkaa loivennettu reilusti. Viereisen rakennuksen kulmassa sijaitsevaa istutusaluetta on rajattu ja otettu jalankulkijoiden käyttöön.

Tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille

Frenckellin rakennuksen kaavamuutoksessa vuodelta 2021 myös Valssipadonraitin tilavarausta levennettiin. Frenckellin rakennuksen aukkoa voidaan leventää rakennuksen suojelun sallimissa rajoissa kuuteen metriin. Katu- ja puistosuunnitelmassa raitin linjaus pysyy entisenä, mutta raittia levennetään kahdella metrillä koko matkalla Rongankadun ja Puutarhakadun välillä. Tämä mahdollistaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille omat puolet. 

Pyörätie päällystetään punaisella väriasfaltilla ja jalkakäytävä harmaalla kiveyksellä. Frenckellinpuiston alueella jalkakäytävät, myös uusi aukioalue, päällystetään harmaalla nupukivellä. Siellä pyörätie päällystetään punaisella sävyasfaltilla. Frenckellinaukiolle johtavaa puistokäytävää loivennetaan esteettömäksi ja sen viereen rakennetaan pyöräpysäköintipaikkoja. 

Esteetön luiska patosillan länsipäähän

Patosillan länsipäästä patomuurin vierestä rakennetaan luiska alas Satakunnansillan kaaren alle Finlaysonin sisäänkäynnille. Luiskaa pääsee liikkumaan esteettömästi esimerkiksi pyörätuolilla. Koko raitin pituudelta uudistetaan ja parannetaan reitin valaistusta. 

Jalkakäytävän ja pyörätien pituus on noin 290 metriä, josta noin 125 metriä sijaitsee siltaosuuksilla. Reitti kulkee kansallismaisemaksi luokitellun Tammerkosken teollisuusmaiseman läpi. 

Lisätietoja

Mikko Nurminen
Esittelijä Kaupunkiympäristön palvelualue Johtaja
Puhelin:
040 801 2665
Jukka Rantala
Valmistelija Rakennuttajainsinööri
Puhelin:
040 685 4427
Teksti: Anna-Leea Hyry
Jaa sosiaalisessa mediassa