Yrityspäättäjien arvioissa kokonaismielikuva Tampereesta on kehittynyt suotuisasti
Tutkimus kertoo, millaisia arvioita kunnat ja kaupungit saavat yrityksiltä ja yrityspäättäjiltä. Kuntia ja kaupunkeja tarkasteltiin kahdessa kokokategoriassa.
Arvioissa Tampere on yli 40 000 asukkaan kuntien ryhmässä kokonaisvaikutelmaltaan paras keskiarvolla 8,09 sekä imagotekijöillään ja suosittelu NPS-arvolla toiseksi paras (Seinäjoki 1. sijalla). Kymmenen kärjen kokonaisvaikutelmasta muodostavat Tampere, Seinäjoki, Vaasa, Joensuu, Jyväskylä, Tuusula, Hämeenlinna, Kuopio, Oulu ja Kokkola.
Yrityspäättäjien arvioiden mukaan Tampereen imagotekijöinä nousevat kärkivahvuuksiksi innovaatioiden tukeminen, keskuksen kaupalliset palvelut sekä kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen. Vahvoja tekijöitä ovat myös työvoiman saatavuus, kunnan markkinointi ja elinvoimaisuuden vahvistaminen, joista Tampere saa hyvät arviot. Kehitettävää vastaajien näkemysten mukaan Tampereella on yritystoiminnan kannalta kaavoituksessa, yhteydenpidossa sekä yhteistyössä ja asioiden tiedottamisessa yrityksille.
– Haluan kiittää yrityspäättäjiä Tampereen saamista myönteisistä arvioista. Tutkimus antaa meille myös tärkeää palautetta kehittämisen kohteista, kuten kaavoituksesta ja tiedottamisesta. Jatkamme työtä sen eteen, että Tampere pysyy vetovoimaisena ja kilpailukykyisenä paikkana yritystoiminnalle, sanoo pormestari Kalervo Kummola.
Yli 40 000 asukkaan kunnissa/kaupungeissa kolmen kokonaisvaikutelman TOP3 on Tampere, Seinäjoki ja Vaasa. Alle 40 000 asukkaan kunnissa/kaupungeissa TOP3 on puolestaan Pirkkala, Lieto ja Lempäälä.
Kokonaismielikuvaan vaikuttavina imagotekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin kuntien liikenteellistä sijaintia ja yhteyksiä, keskuksen kaupallisia palveluja, elinvoimaisuuden vahvistamista, markkinointia, työvoiman saatavuutta, kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistämistä, yhteistyön sujuvuutta elinkeinoyhtiön kanssa, yrittäjämyönteisyyttä, innovaatioiden tukemista kunnan ja yritysten välistä yhteisyötä, kunnan asioiden tiedottamista yrityksille, yhteydenoton helppoutta virkamiehiin ja kaavoitusta yritystoiminnan kannalta.
Vahva yhteistyö kantaa
Taloustutkimuksen Kuntien Imago 2024 -tutkimuksessa haastateltavat tarkastelivat myös elinkeinoyhtiöitä. Yrityspäättäjien näkemyksien mukaan Business Tampere sai kokonaisvaikutelmasta vertailuryhmänsä parhaan arvion keskiarvolla 7,86. Vertailuissa olivat mukana Business Tampereen lisäksi Business Jyväskylä, Turku Sience Park Oy/Turun Seudun Kehitys Oy, Business Oulu, Business Espoo/Yritys Espoo. Kaikkien kuntien saama keskiarvo oli 7,44.
– Hienoa että aktiivinen yhteistyö Tampereen kaupunkiseudun yritysten ja koko elinkeinoelämän tulevaisuuden eteen on huomattu. Aktiivisuus esimerkiksi sirualalla ja puolustussektorilla kantavat hedelmää. Koko seutukunta hyötyy edelläkävijyydestä, jolle vahva digitalisoituva perusteollisuutemme luo jatkossakin mahtavan pohjan, Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Ojala pohtii.
– Olemme jatkossakin suomalaisen teollisuuden koti.
Kokonaismielikuva Tampereesta nousi parhaaksi myös potentiaalisten yritysten (ei toimintaa Tampereella) näkökulmasta, kuten viime vuonnakin. Arvioiden mukaan Tampereen imagotekijöiden parhaiksi puoliksi nousivat liikenteellinen sijainti ja yhteydet, innovaatioiden tukeminen sekä keskuksen kaupalliset palvelut. Arvioijat olivat eri puolilta Suomea.
Kaikkiaan yrityspäättäjät, yhteensä 2435 vastaajaa, arvioivat Suomen 53 suurinta, yli 20 000 asukkaan kuntaa ja kaupunkia sekä niiden alueella toimivia elinkeinoyhtiötä. Tutkimuksessa yrityspäättäjät arvioivat kuntia myös mielikuvan perusteella, vaikka heillä ei olisikaan toimintaa kyseisellä alueella.
Haastattelut on toteutettu puhelininformoituna internet-kyselynä, ja tiedonkeruuta on täydennetty Taloustutkimuksen omassa internet-paneelissa. Tiedonkeruu on tehty 16.8.–21.10.2024.