Pali-busseissa on avustajia myös jatkossa

Tampereen kaupunki on tehnyt päätöksen, jonka mukaan palveluliikenteen (Pali) busseissa tulee olemaan avustajia myös jatkossa. Määräaikaiseksi sovittu palvelu jatkuu saumattomasti toistaiseksi voimassa olevana.

Tampereen kaupungin vuoden 2025 talousarviossa osoitettiin lisärahoitusta palveluliikenteen avustajapalveluihin. Sivistysjohtaja Lauri Savisaari teki 29.11.2024 päätöksen, jonka mukaan Tampereen palveluliikenteen eli Pali-bussien avustajatoimintaa jatketaan vuoden 2024 määräaikaisen jatkon jälkeen toistaiseksi. Tampereella liikennöivissä Pali-busseissa on seitsemän avustajaa.

– Meille on tärkeää, että tamperelaisilla on mahdollisuus liikkua, asioida ja päästä esimerkiksi harrastusten tai kulttuurin pariin, vaikka heillä olisi liikkumiseen tai toimintakykyyn liittyviä esteitä. Pali-bussien avustajien työ mahdollistaa omalta osaltaan heidän itsenäisen arkensa, kertoo Tampereen kaupungin sivistyspalvelujen yhteisö- ja kehittämispalvelujen suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila.

Pali-bussilla palvelujen luokse

Tampereen palveluliikenne (Pali) on osa Tampereen joukkoliikennettä. Pali-palveluliikenne on bussin ja taksin välimuoto, jolla saa ovelta ovelle -palvelua. 

Pali-bussit on tarkoitettu erityisesti ikäihmisille ja niille, joille tavallisten bussien ja ratikan käyttö on vaikeaa esimerkiksi pyörätuolin, rollaattorin tai muun liikkumiseen tai toimintakykyyn liittyvän esteen vuoksi.

Tampereella liikennöi 20 palveluliikenteen linjaa. Kullakin palveluliikenteen linjalla on aikataulu, jonka mukaisesti linja liikennöi. Liikennöintiä on pääsääntöisesti kello 8.30–14.30.

Seitsemällä linjalla bussissa on mukana koulutuksen saanut avustaja, joka auttaa matkustajia kyytiin noustessa ja autosta poistuessa, matkan maksamisessa sekä turvavyön ja apuvälineiden kiinnittämisessä. He myös pitävät seuraa matkustajille matkan ajan. Avustajien palkkaamisesta ja tehtävään perehdyttämisestä vastaa Tampereen Sarka Oy. 

Pali-bussin kyytiin voi nousta kunkin linjan aikatauluun merkityltä pysäkiltä. Tarvittaessa asiakkaita noudetaan heidän kotioveltaan. Useimmissa Pali-busseissa kyyti tilataan etukäteen puhelimitse joko Tuomen palveluliikenteen numerosta tai suoraan Pali-bussista. Kunkin Palin tilausnumero on näkyvillä Palin aikataulussa.

Palveluliikenteen käyttöön saa apua Nääsville ry:n Paliohjauksesta. Lisätietoa Pali-liikenteestä saa myös Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluneuvonnasta sekä Nyssen asiakaspalvelusta.

Kuvat: Mikko Ala-Kapee
Jaa sosiaalisessa mediassa