– Tavoitteena on tehdä tamperelaisille mahdollisimman helpoksi ottaa kulttuuri osaksi omaa arkea, ja tehdä pieni kulttuurihyvinvointiteko itselleen. Vallitsevassa keskusteluilmapiirissä emme halua jäädä vain voivottelemaan kulttuurin tilaa, vaan näyttää, kuinka rikasta kulttuuritarjontamme on, sanoittaa Tampereen kaupungin kulttuurijohtaja Sampo Terho.
Kampanjassa esitellyt kohteet ovat Tampereen kaupungin omia kulttuurilaitoksia ja -palveluita, etenkin helposti saavutettavia ilmaispalveluita. Valokeilaan nostetaan esimerkiksi museoiden ilmaispäiviä, kirjavinkkauksia, kaikkien ulottuvilla olevaa taidetta, itseilmaisun mahdollisuuksia sekä ympäri Tamperetta kulkevia kulttuuriraitteja.
Kipinä kampanjalle tasavallan presidentin ideasta
Tasavallan presidentti Alexander Stubb osallistui syyskuussa 2024 Tampereella omasta toiveestaan järjestettyyn keskustelupaneeliin, jonka otsikkona oli "Kulttuuri yhteiskunnan voimavarana".
– Jos emme käy teattereissa, konserteissa, museoissa ja taidenäyttelyissä, jos emme lue kirjoja, silloin meidän henkinen kapasiteettimme toimia vaikeissakin tilanteissa heikkenee, sanoitti Stubb ajatuksiaan kulttuurin merkityksestä.
Hän jatkoi ehdotuksella, että jokainen voisi ottaa tavoitteekseen kokea 52 kulttuurielämystä vuodessa – yhden jokaisena viikkona.
Tekemisen kaupunki Tampere tarttuu nyt tasavallan presidentin kannustamana toimeen. Viikon kulttuurinostot esitellään kampanjasivulla tampere.fi/52kertaakulttuuri ja Tampereen kaupungin sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena on saada ihmiset kokeilemaan itselleen uusia tapoja nauttia Tampereen runsaasta kulttuuritarjonnasta sekä innostaa etsimään tietoa myös itse. Sivustolta saa viikoittaisen kipinän hakeutua kulttuurin pariin, vaikka viikon vinkki ei omaan aikatauluun sopisikaan.
– Iloksemme tasavallan presidentti suostui suojelijaksi kampanjaan, sillä hänen ideastaan kaikki sai alkunsa. Keskustelun ohessa hän jakoi myös monta esimerkkiä itseään koskettaneista kulttuurielämyksistä, ja haluamme omalta osaltamme auttaa tamperelaisia löytämään niitä myös itselleen, Terho taustoittaa.
Haaste myös muille Suomen kunnille
Tampere haluaa haastaa mukaan 52 kertaa kulttuuri -kampanjaan kaikkien tamperelaisten lisäksi myös muut kunnat.
– Muutkin Suomen kunnat ja kaupungit ovat tervetulleita liittymään kampanjaan, kukin omalla tavallaan. Näinä aikoina kulttuurin tulee näkyä yhteiskunnassa mahdollisimman voimakkaasti, ja olemassa olevat voimavarat hyödyntää meidän kaikkien hyvinvoinnin puolesta, Sampo Terho täydentää.