Tampereen kirjastoissa huippuvuosi – lastenkirjojen lainaus rikkoi ennätyksiä
Tampereen kaupunginkirjaston aineisto liikkuu vilkkaasti. Vuonna 2024 Tampereen kaupunginkirjastosta tehtiin 4,8 miljoonaa lainaa, ja lainaus kasvoi 2,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lainauksesta kaunokirjallisuutta oli 2,7 miljoonaa ja tietokirjallisuutta 1,3 miljoonaa. Lainaavia asiakkaita oli enemmän kuin lähes 20 vuoteen, yhteensä 97 568. Myös varauksia tehtiin entistä enemmän: kirjaston aineistoon tehtiin 610 000 varausta, mikä tarkoittaa peräti 7,9 prosentin lisäystä edellisvuodesta. Vuoden varatuimmat teokset olivat Satu Rämön Rósa & Björk, Jakob ja Hildur.
Erityisen hyvin kirjasto tavoittaa Tampereella alakouluikäiset lapset. Peräti 95 prosenttia 8-vuotiaista tamperelaisista on kirjaston lainaavia asiakkaita, ja luku pysyy yli 50 prosentissa aina 14-vuotiaiden ikäluokkaan saakka. Lastenkirjalainaus kasvoi 5,7 prosenttia edellisvuodesta, ja teki uuden kaikkien aikojen ennätyksen. Yhteensä lastenkirjalainoja oli 1,8 miljoonaa.
— Hienoissa luvuissa näkyy se monipuolinen työ, jota kirjasto tekee lasten lukutaidon tukemiseksi. Viime vuonna esimerkiksi satutunneilla, kirjavinkkauksissa ja muilla ryhmäkäynneillä kävi kirjastoissamme yhteensä yli 11 000 lasta ja nuorta, kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas sanoo.
Tampereen kaupunginkirjaston kävijämäärät jatkoivat nekin kasvuaan. Kirjastokäyntien määrä oli yhteensä 2,9 miljoonaa, mikä oli eniten sitten pandemiaa edeltäneen huippuvuoden 2019. Pääkirjasto Metson käyntien määrä kasvoi peräti 8 prosenttia ja ylsi 848 000 kävijään. Enemmän kävijöitä pääkirjasto Metsossa on käynyt viimeksi vuonna 2016.
Asiakkaat tyytyväisiä kirjaston palveluihin
Vuonna 2024 kirjaston asiakastyytyväisyysmittauksessa 65 prosenttia vastaajista kertoi, että kirjasto on ylittänyt heidän odotuksensa. Vain 14 prosenttia kertoi, ettei kirjasto vastannut heidän odotuksiaan. Kirjastossa asiointia piti erittäin sujuvana tai hyvin sujuvana 84 prosenttia vastaajista. Lisäksi 64 prosenttia kävijöistä vastasi myöntävästi kysymykseen, onnistuiko kirjasto tarjoamaan asiakkaalle jotain uutta.
Myös Tampereen kaupunginkirjaston syksyllä teettämä asiakastutkimus kertoo, että kirjaston asiakastyytyväisyys on korkeaa.
— Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä kirjaston asiakaspalveluun. Kirjaston henkilökunnan asiantuntevuutta, sekä taitoa kohdata ja kuunnella asiakkaita arvostetaan, ja työntekijöitä pidetään helposti lähestyttävinä, Salmenkangas kertoo.
Vuoden 2024 alussa toteutettu digituen uudistus oli yksi Tampereen kaupunginkirjaston vuoden onnistumisista. Kirjaston digituki tavoittaa asiakkaat tehokkaasti. Avoimessa digituessa ja varattavissa henkilökohtaisissa digiopastuksissa asioi vuoden aikana 1 395 asiakasta. Digituessa käsiteltiin usein esimerkiksi älylaitteiden ja sovellusten käytön sekä erilaisiin palveluihin kirjautumisen pulmatilanteita. Myös aikuisten medialukutaitoa tukeviin tilaisuuksiin, kuten ajankohtaisiin digivinkkauksiin, osallistui tilaisuutta kohti yli kaksinkertainen määrä ihmisiä edellisiin vuosiin verrattuna. Yhteensä osallistujia oli 581.