Maksatus Tampereen seudun työllisyysalueella

Vuodenvaihteessa tapahtuneen TE-uudistuksen myötä Tampereen seudun työllisyysalueen lakisääteisten työvoimapalvelujen maksatustehtävät siirtyivät valtion KEHA-keskukselta Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluille. Maksatus on nyt käynnistynyt.

Vuodenvaihteessa valtion KEHA-keskukselta siirtyi Tampereen seudun työllisyysalueelle paljon maksatushakemuksia, jotka odottavat käsittelyä. Lisäksi alkuvuonna starttirahan, palkkatuen ja muiden kulukorvausten maksatustehtävien siirtoon liittyi valtakunnallisia tietoteknisiä ongelmia, mikä on viivästyttänyt maksatuspäätösten käsittelyn aloitusta.

Tähän mennessä havaittuihin ongelmiin on löydetty ratkaisut, ja ruuhkien purkamiseksi on laadittu suunnitelma. Vaikka uusia teknisiä haasteita saattaa edelleen ilmetä, niitä ratkotaan yhteistyössä KEHA-keskuksen kanssa. Tavoitteena on käsitellä maksatushakemukset mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä käsittelyssä ovat loppuvuonna 2024 saapuneet starttirahahakemukset sekä marraskuussa saapuneet palkkatukihakemukset.

Maksatuksen asiakkaille pyritään avaamaan puhelinpalvelu tammikuun aikana. Puhelinpalvelusta asiakkaat voivat tiedustella maksatuksen ajantasaisia käsittelyaikoja ja saada neuvoja, miten maksatusta haetaan.

Maksatuksen hakeminen

Sähköinen asiointi nopeuttaa hakemusten käsittelyä. Hae maksatusta Aluehallinnon asiointipalvelussa päätöksen mukaisesti. Palvelussa voit jättää hakemuksen, vastata täydennyspyyntöihin, täydentää hakemusta ja vastaanottaa päätökset.

Kirjaudu asiointipalveluun henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Asiointipalvelu ohjaa hakemuksen täyttämisessä ja lähettää ilmoituksia asioinnin etenemisestä.  

Jos et voi käyttää verkkopalvelua, harkinnanvaraista kulukorvausta on mahdollista hakea myös paperisella hakulomakkeella. Voit kysyä harkinnanvaraisesta kulukorvauksesta lisätietoja ja lähettää paperisen maksatushakemuksen skannattuna osoitteeseen [email protected] tai postitse osoitteeseen:

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut 
Maksatustiimi 
PL 487, 33101 Tampere

Muissa maksatukseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä Tampereen seudun työllisyysalueen maksatustiimiin sähköpostilla osoitteessa [email protected].
 
Maksatuksen sähköisessä hakemisessa neuvoo myös Yritys-Suomi-puhelinpalvelu numerossa 0295 020 500, arkisin kello 9.00–16.00. Puhelun hinta määräytyy soittajan oman operaattorin hinnaston mukaan.

Maksatuksesta huolehtii Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Maksatustehtävät siirtyivät Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskukselta eli KEHA-keskukselta työllisyysalueille 1.1.2025. Tampereen seudun työllisyysalueen lakisääteisten työvoimapalvelujen maksatustehtävistä huolehtii Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut.

Työllisyys- ja kasvupalvelujen vastuulla on starttirahojen, palkkatukien, mukaan lukien 55-vuotta täyttäneiden työllistämistuki, harkinnanvaraisten kulukorvausten, matka- ja yöpymiskustannusten korvauksien, työolosuhteiden järjestelytukien sekä lakisääteisiin työvoimapalveluihin liittyvien hankintojen ostolaskujen maksatus.

Lisää maksatukseen liittyviä ohjeita on Tampereen seudun työllisyysalueen verkkosivuilla.  

Lisätietoja

Pauliina Laisi
Projektijohtaja
Puhelin:
040 836 2730
Tarja Paulaniemi
Kehittämispäällikkö
Puhelin:
040 679 8954
Teksti: Ritva Pietarinen
Kuvat: Mikko Vares
Jaa sosiaalisessa mediassa