Raitiotien rakentaminen etenee suunnitellusti - Hatanpään valtatiellä kaistajärjestelyt laajenevat
Viinikanlahden siltatöiden sekä alueen kunnallisteknisten töiden vuoksi Jokikadun läntinen haara suljetaan ja alueelle tulee uusia liikennejärjestelyjä. Hatanpään valtatiellä jatketaan kunnallistekniikan töitä, ja liikennejärjestelyt, joissa käytössä on yksi kaista suuntaansa, laajenevat. Myös raitiotien ensimmäiset työvaiheet Härmälässä, Partolassa sekä Kaupinlaaksossa etenevät suunnitelmien mukaisesti. Kaikkien työmaa-alueiden ympäristössä on työnaikaisia liikennejärjestelyjä.
Joukkoliikenne kulkee työmaa-alueilla normaaleja reittejä, mutta bussipysäkkejä voidaan töiden edetessä joutua ajoittain siirtämään. Bussipysäkeille ja niiden odotusalueille järjestetään aina kulkuyhteys.
Raitiotiereitin varrella aloitetaan Härmänlänojan ja Viinikanlahden siltatöitä
Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa helmikuun alussa Härmälänojan sillan uusimisen Nuolialantien länsipäässä, Tampereen ja Pirkkalan rajalla. Härmälänojan yli rakennetaan kaksi uutta siltaa.
Puinen jalankulun ja pyöräilyn silta purettiin alkuvuonna, ja sen paikalle rakennetaan nyt ensin pohjoinen Härmälänojan silta, joka tulee autoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Silta valmistuu arviolta loppuvuonna 2025.
Siltatyöt alkavat porapaalutuksella, joka kestää noin kolme viikkoa. Tämän jälkeen työalueella tehdään pontitusta ja työtelineen paalutusta. Työvaiheista aiheutuu melua lähiympäristöön. Paalutus alkaa helmikuun alkuviikolla, ja työ pyritään tekemään arkisin kello 7–18 välillä. Ajoittain porapaalutusta saatetaan joutua tekemään myös yöaikaan, jos työvaihetta ei pystytä tekemään turvallisesti liikenteen lähellä. Porapaalutuksen jälkeen aloitetaan ponttiseinien teko sekä työtelineen paalutus. Meluavat työvaiheet kestävät arviolta maaliskuun lopulle.
–Tiedotamme meluavista töistä niiden vaikutusalueella kiinteistöihin ja eri toimijoille. Lisäksi tietoa löytyy kaikista viestintäkanavistamme kuten nettisivuiltamme pirkkalalinnainmaa.fi sekä sosiaalisesta mediasta, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Pohjoispuolen sillan valmistuttua rakennetaan eteläinen Härmälänojan silta, jolle tulee jatkossa raitiotie, autoliikenne, jalankulku ja pyöräily. Eteläinen silta valmistuu vuonna 2026.
Myös Viinikanlahden ylittävän uuden sillan sekä sen lähelle rakennettavan tukimuurin työt aloitetaan helmikuussa. Siltatyöt käynnistyvät helmikuun alussa ponttiseinän rakentamisella, maankaivutöillä sekä vanhan sillan pintarakenteiden purkamisella. Helmikuun puolivälissä aloitetaan sillan betonirakenteiden purkutytöt. Sillan alusrakenteiden paalutustöitä tehdään maalis-huhtikuussa. Töistä aiheutuu melua lähialueella.
Viinikanlahden silta rakennetaan kahdessa osassa, joista ensimmäinen eli sillan länsipuoli valmistuu kuluvan vuoden syksyllä. Ensimmäisen osuuden valmistuttua liikenne siirretään uudelle sillalle ja aloitetaan sillan toisen puolen rakentaminen. Viinikanlahden sillalle rakennetaan väylät raitiotielle, autoliikenteelle sekä kävelylle ja pyöräilylle. Kokonaisuudessaan silta valmistuu arviolta kesällä 2026.
Hatanpään valtatielle lisää yksikaistaisia ajorataosuuksia
Hatanpään valtatiellä tulee helmikuun alussa lisää työalueita, kun kunnallistekniikan siirto- ja uusimistyöt etenevät ja Viinikanlahden siltatyöt alkavat. Helmikuun aikana myös jatketaan puiden poistoa Hatanpään valtatien raitiotietyömaiden alueilta.
Jokikadun liittymän länsipuoli suljetaan tiistai-ilta 4.2. töiden vuoksi autoliikenteeltä. Kulku Jokikadun kiinteistöihin ohjataan Tampereen valtatieltä Voimakadun kautta. Autoliikenteelle tehdään kiertoreitti kiinteistön Voimakatu 16 eteläpuolelta Jokikadulle. Jalankulku Hatanpään valtatieltä Jokikadulle ohjataan liittymän pohjoisreunasta työmaa-alueen ohi.
Jokikadun liittymästä etelään kunnallistekniikan työalueet laajenevat, minkä vuoksi Jokikadun ja Hatanpäänkadun välille tulee lisää osuuksia, joissa on yksi ajokaista suuntaansa. Jalankulku ja pyöräily ohjataan Hatanpään valtatien itäpuolta työalueiden ohi. Hatanpään valtatien ja Hatanpäänkadun liittymästä on poistettu Hatanpäänkadun ylittävä suojatie, ja Hatanpäänkadulle on tehty työnaikainen suojatie hieman lännemmäs.
Hatanpään puistokujan ja jätevedenpuhdistamon välillä työalue on Hatanpään valtatien länsipuolella, ja ajokaistat sijaitsevat kadun itäpuolella. Hatanpäänkadun ja jätevedenpuhdistamon välillä on yksi ajokaista kumpaankin suuntaan. Länsipuolen jalankulku- ja pyöräväylä on suljettu Hatanpäänkadun ja jätevedenpuhdistamon välillä, ja kulku on ohjattu kadun itäpuolelle.
Liikennevalot ja liittymäalueiden kaistajärjestelyt Hatanpään valtatiellä pyritään pitämään käytössä mahdollisimman pitkään, mutta töiden edetessä liikennevalo-ohjauksia joudutaan myös joistain liittymistä poistamaan. Töiden aikana varmistetaan kulkuyhteydet alueen kiinteistöihin, yrityksiin ja palveluihin. Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymään tulee käyttöön liikenneympyrä arviolta maalis-huhtikuussa.
Härmälässä Nuolialantien läpiajo sallittu vain joukkoliikenteelle
Härmälässä Nuolialantiellä autoliikenne kulkee pääosin entisiä reittejä. Läpiajoliikenne on sallittu vain joukkoliikenteelle. Nuolialantien tonteille, kiinteistöille ja huoltoliikenteelle on ajo sallittu normaalisti. Koko Nuolialantien matkalla on nopeusrajoitus 30 km/h, joka on voimassa rakentamisen ajan.
Nuolialantien ja Hatanpään valtatien liittymän eteläpuolella on käynnissä tukimuurin rakentaminen. Talvitien eteläinen liittymä on suljettu sekä jalankulun että pyöräilyn että autoliikenteen osalta. Myös Tarmonkadun, Taistonkadun ja Taunonkadun liittymät Nuolialantielle osuudella Toivonkatu-Perkiönkatu on suljettu. Suljettujen katujen kohdilla tehdään kunnallistekniikan johtosiirtoja ja uusimistöitä. Töiden vuoksi jalankulku ja pyöräily näillä kohdilla on opastettu Nuolialantien pohjoispuolelle. Autoliikenne Nuolialantieltä Talvitielle sekä Tarmon-, Taiston- ja Taunonkaduille kulkee muiden liittymien sekä Härmälänkadun/Perkiönkadun kautta. Jalankululle ja pyöräilylle pyritään pitämään kulkuyhteys myös Tarmonkadun kohdalta, ja Talvitien jalankulku- ja pyöräyhteys palautetaan heti kun se töiden kannalta on mahdollista.
Valmetinkadun liittymästä on poistettu liikennevalot ja risteykseen on rakennettu työnaikainen liikenneympyrä. Nuolialantien ylittävä suojatie Tarmonkadun kohdalta siirretään noin kuukauden ajaksi hieman idemmäs, Taistonkadun kohdalle.
Nuolialantien jalankulku- ja pyöräväylä sijaitsee töiden aikana vaihdellen kadun etelä- tai pohjoispuolella. Työnaikaiset jalankulku- ja pyöräreitit opastetaan maastossa. Suojateitä on käytössä säännöllisin välimatkoin ja ne merkitään vilkkuvaloilla silloin kun liikennevalot eivät ole käytössä. Töiden aikana varmistetaan kulkuyhteydet alueen kiinteistöihin, yrityksiin ja palveluihin.
Partolassa Kaartotien liikennejärjestelyt jatkuvat – kevään aikana rakennetaan painopenkereet raitiotielinjalle
Partolassa Kaartotien jätevesilinjan rakentaminen etenee suunnitellusti. Töiden vuoksi autoliikennettä on ohjattu kiertoreitille Pakkalantien kautta. Kaartotien ja Naistenmatkantien risteys on auki liikenteelle, ja siitä pääsee alueen kauppoihin ja Mustimäentielle. Kaartotie on suljettu Kaartotie 3:n ja 4:n kohdalla sijaitsevien kerrostalojen välistä ja Kaartotien länsiosan omakotitaloihin kulku on Pakkalantien kautta. Alueen yhdistetty jalankulku- ja pyöräväylä on käytössä. Kaartotien töihin liittyy pontitusta, josta aiheutuu alueella ajoittain melua. Työvaihe kestää arviolta helmikuun loppuun.
Naistenmatkantien ja Nuolialantien liittymässä on käytössä liikenneympyrä, ja kevään aikana aloitetaan kunnallistekniikan, kuten jäte- ja vesijohtoverkoston, kaukolämmön sekä kaasulinjojen poikittaisten linjojen rakentaminen Nuolialantien ali.
Kenkätieltä sekä Rustan liikekiinteistön eteläpuolelta poistetaan helmikuun alussa puita tulevalta rakentamisalueelta. Puiden poiston jälkeen näille alueille rakennetaan esikuormituspenkereet maapohjan tiivistämiseksi raitiotielinjan alla. Esikuormituspenkereet ovat paikoillaan noin vuoden, jonka jälkeen kohdilla voidaan aloittaa raitiotien pohjatyöt. Työvaiheilla ei ole vaikutusta liikenteeseen eikä kulkureitteihin. Töiden kaikissa vaiheissa varmistetaan asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.
Kaupinlaakson työmaa-alueella jatketaan kunnallistekniikan töitä – käytössä työnaikaiset liikennejärjestelyt
Arvo Ylpön kadulla työalue on laajennettu kadun keskiosaan, minkä vuoksi kadulta voidaan ajoittain joutua poistamaan toinen Teiskontielle idän suuntaan kääntyvien kaista. Kaistan poistotarve arvioidaan sen perusteella, miten kaivuutyöt liikenteen joukossa pystytään turvallisesti hoitamaan. Jos kaista joudutaan sulkemaan, ohjataan Arvo Ylpön kadun liikennettä liikenteenohjaajien toimesta ruuhkautumisen välttämiseksi.
Arvo Ylpön kadun itäreunan jalankulku- ja pyöräväylä on suljettu. Jalankulku- ja pyöräreitit kulkevat kadun länsireunassa sekä Arvo Ylpön kadun ja Lääkärinkadun kulmassa sijaitsevan tontin eteläpuolella. Kulkureitteinä hyödynnetään myös länsipuolella sijaitsevan pysäköintialueen kulkuväyliä.
Lääkärintien pohjoisreunan jalankulku- ja pyöräväylälle rakennetaan uutta jätevesilinjaa ja töiden vuoksi Niveltien ja Lääkärintien liittymä on suljettu vielä arviolta helmikuun alkuviikon loppuun. Autoliikenne sekä jalankulku ja pyöräily on siirretty kulkemaan kiertoreittiä pitkin työalueen ohi. Lääkärintien jalankulku- ja pyörätie on kierrätetty työalueen ohi Niveltien kautta väliaikaiselle kulkureitille. Jalankulku ja pyöräily sekä ajoneuvoliikenne on eroteltu kiertoreitillä toisistaan, ja ajoradan ylityskohdassa on työnaikainen suojatie. Jätevesilinjan rakentamisen yhteydessä jalankulku- ja pyöräväylä rakennetaan suunnitelmien mukaiseen laajuuteen ja samalla uusitaan rakennekerrokset. Jalankulku- ja pyöräväylä avataan töiden valmistuttua väliaikaisesti päällystetylle pinnalle. Lopulliset pintarakenteet ja reunakivet asennetaan vasta, kun Lääkärintien ajoradan työt sen mahdollistavat.
Lääkärinkadulla, Arvo Ylpön kadun ja Tenniskadun välillä, aloitetaan helmikuun puolivälissä maanrakennustöitä. Raitiotien ratalinjalta poistetaan pintamaita, tehdään maaleikkauksia ja aloitetaan maapohjaa tiivistävien esikuormituspenkereiden rakentaminen. Esikuormituspenkereet ovat paikoillaan noin puoli vuotta, jonka jälkeen alueella voidaan aloittaa raitiotien pohjatyöt.
Kaupin kampuksen Ratikkapysäkin liityntäbussiliikenne varmistetaan kaikissa rakentamisen vaiheissa. Töiden aikana huolehditaan kulkuyhteydet alueen kiinteistöihin, yrityksiin ja palveluihin, ja reittien sujuvuutta tehostetaan opasteilla.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa raitiotietä Tampereen Linnainmaan ja Pirkkalan Suupan välille. Allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Intra Oy. Kuulumme Tampereen Ratikka -perheeseen yhdessä Tampereen Raitiotie Oy:n, Nyssen, Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin ja kunnossapitoallianssin, kaluston kunnossapidon sekä Raitiotieallianssin kanssa.