Etelä-Hervannan päiväkoti: harjoittelemalla hyvä tulee
Etelä-Hervannan päiväkoti on yksi kaupungin päiväkodeista, joissa työskentelee joka vuosi paljon harjoittelijoita. Heitä tulee päiväkotiin useista eri oppilaitoksista. Harjoittelun sisältö vaihtelee sen mukaan, mihin tehtävään opiskelija on valmistumassa ja mitä hän opiskelee.
- Varhaiskasvatuksen opettajaksi aikovien ja kasvatustieteiden kandidaatin tutkintoon tähtäävien opiskelijoiden tehtävät liittyvät päiväkodissa muun muassa opetukseen ja pedagogiseen suunnitteluun. Varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevien harjoittelijoiden tehtäviin puolestaan kuuluvat perheiden ohjaaminen ja sosiaalinen työskentely, kertoo Etelä-Hervannan päiväkodin johtaja Marika Pihkanen.
Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan he tulevat mielellään harjoittelemaan Tampereen kaupungin varhaiskasvatukseen. Myöhemmin harjoittelijat voivat toimia esimerkiksi sijaisena päiväkodissa tai hakeutua vakinaiseen työtehtävään samassa yksikössä. Myös lasten huoltajat ovat kokeneet harjoittelijoiden paikallaolon pääsääntöisesti myönteisenä.
- Tarvitsemme uusia työntekijöitä. Jotta alalle kouluttautuvat haluavat tulla päiväkoteihin, meidän pitää olla työyhteisönä avoin ja ottaa heidät hyvin vastaan, Pihkanen toteaa.
Harjoittelun kesto vaihtelee
Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden lisäksi Etelä-Hervannan päiväkodissa on usein kieliharjoittelijoita, jotka tekevät päiväkodissa avustavia tehtäviä ja opiskelevat samalla suomen kieltä. Tuolloin tehtävänä on päiväkodin arjen seuraaminen, suomen kielen sanaston harjoittelu, työyhteisössä oppiminen ja lasten kanssa leikkiminen.
Harjoittelujakso voi olla muutaman viikon pituinen tai kestää pari kuukautta sen mukaan, onko kyseessä kieliharjoittelija vai alan opiskelija ja siitä, miten pitkällä opiskelija on opinnoissaan ja mihin tehtävään hän on opinnoissaan valmistumassa. Koulutukseen voi kuulua opintojen aikana useita harjoittelujaksoja.
- Kieliharjoittelussa tärkeää ovat vuorovaikutus- ja työyhteisötaidot sekä suomen kielen oppiminen. Kieliharjoitteluun tulevalla henkilöllä täytyy kuitenkin jo olla jonkin verran suomen kielen taitoa, kun hän aloittaa harjoittelun, Pihkanen toteaa.
- Kieliharjoittelussa meillä on usein pikkulapsiperheiden äitejä. Heillä on matala kynnys tulla juuri päiväkotiin. Myös varhaiskasvatuksen harjoittelijoina voi olla opiskelijoita, jotka ovat innostuneet hakeutumaan alan opintoihin meillä tehdyn kieliharjoittelun jälkeen, Pihkanen kertoo.
Harjoittelijaa ohjaa aina ammattilainen
Alaa opiskelevan harjoittelijan työtä päiväkodissa ohjaa vastaavan koulutuksen saanut ammattilainen, jonka kanssa opiskelijan ohjauksesta on sovittu. Myös muu tiimi ja työyhteisö osallistuvat ohjaamiseen.
Marika Pihkanen korostaa, että harjoittelijaa ei missään tilanteessa jätetä yksin vastuuseen lapsiryhmästä. – Harjoittelijan mukanaolo ei myöskään vaikuta muun työtiimin henkilövahvuuteen, Pihkanen kertoo.
Varhaiskasvatuksen opettaja Ruska Lönn toteaa, että harjoittelu opettaa opiskelijalle paljon. - Harjoittelija saa ammatillista itsevarmuutta, voi ottaa mallia muusta tiimistä ja rakentaa samalla omaa ammatti-identiteettiä, Etelä-Hervannan päiväkodissa työskentelevä Lönn tiivistää.
Ohjaaja ei voi koskaan olettaa, että harjoittelija olisi valmis ammattilainen. Lönn arvioi, että opiskelijaa tukee, kun omaa työtä saa pohtia ja sanoittaa. - Myös muu tiimi voi peilata harjoittelijoiden kautta omaa työtään. Se estää kangistumista vanhoihin toimintatapoihin, Lönn pohtii.
- Lapset ottavat uudet aikuiset aina hyvin vastaan, Ruska Lönn kiittää. Vastaanotto ja aloittaminen uudessa tehtävässä on harjoittelijalle aina erityisen tärkeä kokemus, jotta hän voi tuntea olevansa arvokas ja odotettu tehtävässään.
Harjoittelijoita kaikilta koulutusasteilta
Tampereen kaupungin päiväkodeissa on harjoittelijoita kaikilta alan koulutusasteilta ja useista Pirkanmaalla toimivista oppilaitoksista, jotka kouluttavat ammattilaisia varhaiskasvatuksen eri tehtäviin lastenhoitajista varhaiskasvatuksen opettajiin.
- Tredusta meille tulee paljon harjoittelijoita, jotka opiskelevat lähihoitajan tutkintoa. Esimerkiksi vuodenvaihteessa alkoivat uudet harjoittelujaksot opiskelijoille, jotka ovat aloittaneet opintonsa syksyllä. Tredusta tulee myös kieliharjoittelijoita, Marika Pihkanen kertoo.
Harjoittelijoita tulee lisäksi Tampereen aikuiskoulutuskeskuksesta (TAKK), jossa koulutetaan lähihoitajia sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa. Lasten ja nuorten kasvatus- ja hoito -osaamisalan valinnut opiskelija voi lähihoitajaksi valmistuttuaan työskennellä lastenhoitajan tehtävässä. TAKKista tulee varhaiskasvatukseen myös kieliharjoittelijoita.
Myös Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) sosionomikoulutuksen opiskelijoita harjoittelee varhaiskasvatuksessa, ja erityisesti heitä, jotka ovat valinneet varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavat opinnot. Tuolloin opiskelijat suorittavat vähintään pedagogisen osaamisen harjoittelun varhaiskasvatuksessa, usein myös muita harjoittelujaksoja.
Päiväkodeissa harjoittelee myös opiskelijoita, jotka valmistuvat Tampereen yliopistosta kasvatustieteiden kandidaatin tutkintoon ja joille koulutus tuo varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyden. Heillä tärkeitä tavoitteita harjoittelussa ovat muun muassa lasten ja lapsiryhmän toiminnan havainnoinnin sekä kasvatustoiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin osaamisen kehittäminen.
- Opiskelijoille harjoittelu on erittäin tärkeä osa opintoja. Moni opiskelija saa harjoittelun kautta sijaisuuksia tai vakituisen työpaikan valmistuttuaan, toteaa TAMKin sosionomikoulutuksen lehtori ja tutkintovastaava Petteri Väkiparta. Hänen mukaansa opiskelijoiden harjoittelu päiväkodeissa on myös opetukselle ja opettajille tärkeä linkki työelämään ja mahdollisuus yhteydenpitoon varhaiskasvatuksen eri toimijoiden kanssa.
Oppilaitosten kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä
Tampereen kaupunki on monena vuonna noussut yhdeksi Suomen suosituimmista opiskelukaupungeista. - Opiskelutarjonta on Tampereella erittäin laajaa ja oppilaitoksia on paljon, toteaa Tampereen kaupungin varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus.
- Onneksi myös varhaiskasvatusalan oppilaitoksia on runsaasti. Yksi tärkeä tekijä opiskelujen toteuttamisessa on oppilaitosten ja työnantajan välinen hyvä, tiivis yhteistyö. Tampereella meillä on pitkät perinteet oppilaitosyhteistyöstä ja siitä iso kiitos, Rasimus sanoo.
Rasimus kertoo, että useiden oppilaitoskumppaneiden kanssa toimii alan koulutuksen ja työelämän yhteistyöryhmiä, joissa kuullaan työelämän vaatimuksista ja haasteista sekä luodaan työssäharjoittelun käytännöt.
- Oppilaitokset järjestävät myös työssäoppimisen ohjaajille koulutuksia. Pidän niitä erittäin tärkeinä, koska niissä ohjaajat saavat ajantasaista tietoa opintojen tavoitteista ja sisällöistä sekä tukea ohjaajan rooliin. Työntekijöille ja työyhteisöille iso kiitos siitä, että opiskelijoihin suhtaudutaan positiivisesti ja nähdään heidät voimavarana ja tulevana työvoimana. Oppilaitosyhteistyöllä on todella suuri vaikutus alan veto- ja pitovoimaan, Rasimus toteaa.