Ratikkaretkellä: ”Säästösyistä olen nyt jättänyt autolla kulkemista pois”
Ratikkalinjan 1 piteneminen Santalahdesta Lentävänniemeen vuoden alussa toi isoja muutoksia Luoteis-Tampereen joukkoliikenteeseen. Bussilinjoja lopetettiin, osa siirtyi uudelle reitille ja vuorotarjontaan tuli muutoksia. Liikennöinnin aloitti myös viisi täysin uutta bussilinjaa, joiden tavoite on sekä kuljettaa ratikalle että sujuvoittaa Luoteis-Tampereen asukkaiden asiointimatkoja Lielahti-keskukseen.
Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma ja Kansalaistalo Mansikkapaikan Juttukahvila järjestivät tammikuussa ratikkaretken Lentävänniemestä Kahvila Amurin Helmeen. Retken tavoitteena oli totutella ratikkamatkustamiseen ja harjoitella joukkoliikenteen erilaisia maksutapoja.
Kolmisenkymmentä juttukahvilalaista pääsi keskustelemaan Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkosen kanssa linjastomuutoksista ja muista joukkoliikenteeseen liittyvistä asioista.
Ratikka on tervetullut
Lähellä Pyhällönpuiston päätepysäkkiä asuva Maija Viita kertoo, että ratikka on muuttanut hänen kulkemistaan.
– Auto on talviteloilla, olen opetellut marraskuusta asti kulkemaan julkisilla. Aiemmin kuljin enemmän omalla autolla, mutta säästösyistä olen nyt jättänyt autolla kulkemista pois, hän kertoo.
Viita sanoo olevansa tottunut ratikkamatkustaja. Aiemminkin hänen on tullut vaihdettua keskustassa ratikkaan, kun hän on matkannut keskussairaalaan ja Hervantaan.
– Kaupunkiin on tullut jo pari kertaa mentyä ratikalla kotoa asti. Onhan se mahdottoman kiva, kun pääsee suoraan. Kaikki tykkäävät kyllä ratikasta, mutta koska busseja on nyt vähemmän, siitä on paljon keskustelua, Viita pohtii.
Uusia kauppareittejä
Tuttavat Marja Tikka, Eila Kivi ja Kirsti Houni suunnittelevat kahvipöydässä ratikkaretken innoittamana ostosretkeä keskustaan. Tavallisesti naiset asioivat Lielahdessa.
– Sitä oli niin tottunut linja-autoon, aina tuli joku bussi, nyt niitä tulee heikommin. Ratikalla kyllä pääsee keskustaan, mutta vielä en ole tehnyt kauppareissuja, kertoo ensimmäistä kertaa ratikalla kotoa asti keskustaan matkustanut Tikka.
Pyhällönpuiston päätepysäkin lähellä asuva Kivi kertoo kävelevänsä kauppaan Lielahteen. Julkisilla hän kulkee lähinnä keskustaan.
– Viime viikolla kävin keskustassa kaupassa. Hyvin ehti vaihdolla takaisin. Uskon, että moni on tyytyväinen siihen, että ratikalla pääsee nyt suoraan myös keskussairaalaan, Kivi pohtii.
Seniorialennus ahkerassa käytössä
Merja Värälä kertoo matkustaneensa Tampereen ratikalla ensimmäistä kertaa ratikkajuhlassa tammikuun alussa.
– Bussilla kulkiessa olen käyttänyt paljon seniorialennusta, se on lähes euron. Sitä tulee paljon hyödynnettyä, Värälä kertoo.
Marita Norholle ratikalla kulkeminen ei ole uutta. Ratikkaa on tullut käytettyä säännöllisesti myös ennen sen liikennöinnin aloittamista Lentävänniemeen. Norholle sattui ratikassa ikävä tilanne, kun hän ei päässyt pois oikealla pysäkillä väentungoksen vuoksi.
– Ihmiset tulivat ratikkaan jo ennen kuin minä pääsin ulos. Ruuhkaisuus haastaa huonommin liikkuvia, Norho pohtii.
Seniorit matkaavat edullisemmin klo 9–14
Kaikki 65 vuotta täyttäneet saavat Nyssen matkakortin arvolla maksaessaan alennuksen jokaisesta matkasta matkustaessaan 9–14 välillä. Alennuksella halutaan myös kannustaa kulkemaan ruuhkahuippujen ulkopuolella. Alennus on voimassa myös viikonloppuisin.
Esimerkiksi AB-vyöhykkeiden matka arvokortilla maksettuna maksaa aikuiselle 2,50 euroa. Seniorit 65+ hinta on 1,55 euroa. Alennuksen saa automaattisesti, kun maksaa matkan henkilökohtaisella matkakortilla.
Ensimmäisiä muutoksia bussien kulkuun jo parin viikon jälkeen
Nyssessä on kuunneltu tarkalla korvalla palautteita ja seurattu matkustajamääriä uudella ratikka-alueella.
– Seuraamme täsmällisyyttä ja nousuja jatkuvasti, näihin perustuen sitten suunnitellaan muutoksia. Tavoitteena on, että matkustaminen ja esimerkiksi vaihdot olisivat mahdollisimman sujuvia, Riikka Salkonen Nyssestä kertoo.
Toisin kuin moni kuvittelee, palaute voi vaikuttaa linjoihin, niiden aikatauluihin ja vuoroväleihin nopeallakin aikataululla. Ensimmäiset muutokset tehtiin ratikan liityntälinjoihin jo 27.1.
– Pienempiä muutoksia, kuten aikataulujen hienosäätöä tehdään nopeastikin. Ratikan ruuhkiin haetaan helpotusta lisävuoroilla. Linjareittien osalta usein seuraamme hieman pidemmän aikaa, miten matkustus kehittyy. Linjastomuutokset keskitetään aikataulukausien vaihtumisen yhteyteen.
Vinkkejä sujuvaan matkustamiseen
- Nyssen busseissa ja ratikoissa ruuhkaisinta on arkisin kello 7–9 ja 14–18. Jos sinulla on mahdollisuus välttää ruuhka-aikoja, teet matkustamisesta mukavampaa kaikille.
- Pyörätuolin ja rollaattorin kanssa matkustaminen on maksutonta sekä busseissa että ratikoissa. Myös pyörätuolia käyttävän matkustajan saattajan matka on maksuton.
- Ratikkapysäkit on rakennettu raitiovaunun lattiatasolle, joten siirtyminen on esteetöntä: laiturin ja vaunun väli on vain 4 cm.
- Muista käytöstavat ja huomioi hitaammin liikkuvat. Kun nouset pysäkiltä ratikkaan, odota ovien vieressä, jotta kaikki pysäkillä jäävät matkustajat pääsevät ensin rauhassa ulos.
2 200
nousua päivässä ratikkaan pysäkiltä Hiedanranta B. Uuden ratikkalinjan varrella eniten nousuja on Hiedanrannan pysäkiltä, johon Nysse järjestää vaihdot bussista ratikkaan.
5
uutta bussilinjaa Luoteis-Tampereelle. 23 ja 24 kulkevat Reuharinniemestä ja Lentävänniemestä Lielahteen. 21 liikennöi Ryydynpohjasta ja 22 Siivikkalasta Hiedanrantaan. Linja 20 palvelee öisin.
Muista myös Pali-palveluliikenne
- Pali-palveluliikenne on taksin ja bussin välimuoto, joka kuljettaa lähipalveluiden pariin Tampereella. Palveluliikenne tilataan erikseen puhelimella.
- Palveluliikenteessä maksuvälineenä käyvät Nyssen matkakortille ladatut liput, mobiililippu sekä ennakkoon ostettu ennakkokertalippu, jota myyvät kaikki Nysse-lippujen jälleenmyyjät. Palissa ei voi maksaa lähimaksulla.
- Kuten Nysse-matkoihin, myös Pali-liikenteessä lipun hintaan sisältyy 90 minuutin vaihto-oikeus. Vaihtaa voi Palista Paliin tai Nyssen bussiin tai ratikkaan.
- Nääsville ry:n Paliohjaus opastaa maksutta Pali-palveluliikenteen käyttöön. Paliohjaus ottaa kanssasi reiteistä selvää ja opastaa palveluliikenteen käytössä.