Tampere Filharmonian konsertti imaisee yleisönsä pelimusiikin maailmoihin

Mistä on hyvä pelimusiikki tehty?
"Pelimusiikin on imaistava maailmansa välittömästi ja pidettävä naulattuna ruutuun jopa useita tunteja kerrallaan," Salla Hakkola selittää. Toisin kuin elokuvamusiikki, pelimusiikki käyttää mielikuvitusta vapaammin ja yhdistää eri kulttuurien musiikkityylejä. "Pelimusiikissa on paljon samaa kuin elokuvamusiikissa, mutta pelimusiikissa käytetään mielikuvitusta vapaammin," Hakkola sanoo.
Viime vuosina pelit ovat lähentyneet elokuvallisuutta myös tarinoiden ja hahmojen osalta. Esimerkiksi suomalaisen pelifirman Remedyn tekemissä Alan Wake -peleissä seikkaillaan traagisen kirjailijan hahmossa realistisuutta lähentelevässä ympäristössä ja kohdataan inhimillisiä hahmoja uskottavissa tilanteissa. "Peleissä tarvitaan tunnesisältöä elokuviakin enemmän," Hakkola sanoo. "Alan Waken kaltaiset isot pelit eivät yleensä ole kovin hilpeitä, vaan niissä kuvataan hahmojen karuja kohtaloita."
Tampereella taistelupelien genrestä konsertissa kuullaan esimerkiksi Brian Tylerin säveltämää Assassin’s Creed IV:n musiikkia sekä Jay Vincentin säveltämä Lego NINJAGO Overture. "Assassin’s Creedin IV:n musiikki käyttää keskiaikaan viittaavia keinoja, kuten doorista asteikkoa ja kelttiläisiä soittimia ja niihin liitettyjä soittotyylejä," Hakkola analysoi. "NINJAGO-alkusoitto taas tulvii eeppisiä aasialaisviitteitä gongeineen ja huiluineen."
Konsertin rakastetuin kappale lienee kuitenkin Daniel Rosenfeldin, eli taiteilijanimen C418:n säveltämä Minecraft Sweden. "Kasuaalipelaajat, toisin kuin hard-core-pelaajat, haluavat mukavan ja kodikkaan maailman, johon paeta arkea ja jossa viettää leppoisaa aikaa," Hakkola selittää. "Yleensä teemabiisin idea on kertoa tarinaa ja luoda maailmaa melodioilla ja suurellisuudella, mutta Minecraft Sweden on selvästi taustamusiikkia."
Hakkola muistaa hyvin oman lapsuutensa pelikokemukset. "Vaikka peleissä oli kökkö soundi ja kökkö kuvanlaatu, ne silti imivät täysillä mukaansa ja pitivät otteessaan tuntikaupalla," Hakkola muistaa. Tampereella kuullaan parikin sävellystä, joiden juuret löytyvät ajalta ennen kuin peliteknologia salli aitojen soittimien käyttämisen soundtrackilla. Sekä Final Fantasyn että Mega Manin ensimmäiset osat ilmestyivät jo vuonna 1987, ja niiden alkuperäiset musiikit kuulostavatkin aikansa tuotteilta MIDI-soundeineen. "Mega Manin musiikki on täynnä toimintaa ja jännitystä," Hakkola kertoo. "Sehän on tasohyppelypeli, jonka tarkoitus on saada kädet hikoamaan."
Tampere Filharmonian konsertissa pelien musiikkia ei aina kuulla aivan sellaisenaan, sillä kaikkia niistä ei ole alun perin kirjoitettu suurelle sinfoniaorkesterille. Sovitukset ovat tehneet Jonne Valtonen, Pessi Levanto, Roger Wanamo, Toni Isokivi, ruotsalainen Andreas Hedlund sekä liettualainen Vytautas Lukočius. "Sovittaja voi tehdä joskus jopa isomman työn kuin alkuperäinen säveltäjä, eikä heille aina ymmärretä antaa täyttä krediittiä," Hakkola sanoo. "Pelimusakonsertit ovat siksi niin mahtavia, että melodiat ovat tuttuja, mutta orkesterisovitukset tekevät niistä vielä syvempiä kokemuksia."
Lue koko haastattelu Tampere Filharmonian verkkosivuilta.
Tampere Filharmonian konsertti
Game on! Pelimusiikkia
Pe 28.3.2025 klo 19, Tampere-talo, Iso sali
Elisar Riddelin, kapellimestari
Liput Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja Lippu.fi -myyntikanavista.
Ajantasaiset konserttitiedot osoitteesta tamperefilharmonia.fi.