Turvatutorit edistävät koulujen työrauhaa ja turvallisuutta - Tampereella käytössä ainutlaatuinen malli

Opinto-ohjaaja ja turvatutor Matilda Sorsa Hatanpään koulusta esittelee A4-kokoista lomaketta, jonka otsikkona on Minulla on asiaa. Se on Sorsan kehittämä ilmoituskanava, jolla oppilaat voivat ilmoittaa nimettömästi koulun turvallisuuspuutteista.
Sorsa on toiminut turvatutorina alusta asti. Koulunsa opinto-ohjaajana hän on toiminut jo yksitoista vuotta, joten hän tuntee oppilaat ja nämä hänet. Turvatutorina toimimisen lisäksi hän kuuluu koulun johtoryhmään, turvatiimiin ja pedagogisen tuen tiimiin.
Koulun turvallisuustyöryhmä kokoontuu kolmen viikon välein, ja se pohtii yleisesti turvallisuusasioita ja oppilaiden kokemaa turvallisuutta. Se on järjestänyt myös turvakävelyitä ja muuta turvallisuuskoulutusta.
- Turvatutorina pyrin parantamaan oppilaiden yleistä turvallisuudentunnetta. Kyse ei välttämättä aina ole edes isoista asioista. Aloin miettiä, miten voisin palvella oppilaita tässä asiassa. Aika hyvin he ilmoittavat henkilökunnalle ongelmista, mutta aina jotain voi jäädä pimentoon, Sorsa kertoo.
Ratkaisuksi hän keksi Minulla on asiaa -kanavan. Ilmoituslomakkeita on ympäri koulua ja ongelmista voi ilmoittaa niissä olevan QR-koodin avulla. Kanavan tekemisessä Sorsaa auttoivat koulun oppilaskunnan hallitus ja muu henkilöstö. Kanavalla on ollut käyttöä, ja sen kautta tuli tieto esimerkiksi vessan rikkinäisistä lukoista, jotka vahtimestari kävi korjaamassa.
- Yhtään pilailmoitusta ei ole tullut, Sorsa kiittelee.

Tampereen koulujen turvallisuustilanne on hyvä
Turvatutoroinnista maksetaan kuukausikorvaus, ja se vie aikaa se Sorsalta 1-2 tuntia viikossa. Hän pitää turvallisuusasioihin panostamista tärkeänä. Sorsa kiittelee Tampereen perusopetuksen turvallisuustyön suunnittelijoita, jotka kiersivät koulut ja tutustuivat tilanteisiin paikan päällä.
- Viestintä vanhemmille on myös erittäin tärkeää, Sorsa painottaa.
Yksi Hatanpään koululla vierailleista oli sivistyspalvelujen turvallisuuspäällikkö Henri Rikander. Hän kertoo, että koulut ovat turvallisuusasioissa hieman eri kypsyysasteilla, ja tämä sekä koulun koko vaikuttavat turvatutorien tehtäväkuvaan. Turvakävelyt, ensiapukoulutukset ja poistumisharjoitukset ovat kuitenkin kaikkien tutoreiden asialistalla.
- Täytyy muistaa, että turvatutoreiden lisäksi turvatoimijoita ovat koulussa kaikki, myös oppilaat oman kehitystasonsa mukaan. Esimerkiksi velvollisuus olla kiusaamatta löytyy jo perusopetuslaista, Rikander huomauttaa.
Rikander kertoo, että Tampereen koulujen turvallisuustilanne on yleisesti hyvä. Vanhemmat voivat päästää lapsensa kouluun turvallisin mielin.
- Kaupunki on panostanut koulujen turvallisuuteen paljon, ja viimeisen kymmenen vuoden aikana se on alettu nähdä itseisarvona. Hyvinvointi ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä, ja jokaiselle lapselle pitää taata turvallinen oppimisympäristö, jossa hän voi tavoitella unelmiaan. Se on parasta rikostorjuntaa, Rikander toteaa.
Rikander sanoo, että perusta tälle on kunnossa.
- Meillä on asiaan sitoutuneet rehtorit ja toimivat rakenteet, hän vakuuttaa.
Turvatutoreiden taustalla ei mitään yksittäistä kriisiä
Tampereen perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä kertoo, että turvatutortoiminnan taustalta löytyy palkkaratkaisu, eli se on yhdessä ammattijärjestön kanssa nostettu järjestelyerän ratkaisuksi. Sen ovat kehittäneet kaupungin kehittäjäopettajat, eli keksintö on siis puhtaasti tamperelainen.
- Mikään yksittäinen tapahtuma tai kriisi ei ole laukaissut turvatutorien tarvetta, vaan halusimme entisestään kehittää ja konkretisoida koulutason eri turvallisuutta edistäviä toimia. Toki esimerkiksi julkisuudessa valtakunnallisestikin keskusteluun nousseet lasten ja nuorten pahoinvointi, koulu- ja vapaa-ajalla ilmenevä kiusaaminen erityisesti sosiaalisessa mediassa, väkivaltakulttuurin ihannointi sekä muut yhteiskunnalliset ilmiöt ovat olleet pontimena ideoida erilaisia malleja koulujen turvallisuuden kehittämiseen, Järvelä taustoittaa.
- Turvatutoreiden kautta turvallisuuspäällikkö Rikanderin esittämien toimenpiteiden jalkautus ja kehittäminen on jo nyt kantanut hedelmää, hän kehaisee.

Muutkin kaupungit kiinnostuneita Tampereen mallista
Erityisasiantuntija Riikka Nopanen Tampereen kaupungin riskienhallinnan, turvallisuuden ja varautumisen yksiköstä toteaa, että turvatutoreilla on mahdollisuus vaikuttaa koko koulun toimintakulttuuriin turvallisuusaiheiden esille tuojina ja muistuttajina.
- Tutorilla voi olla aiheeseen liittyvää osaamista, josta koko kouluyhteisö hyötyy. Kevään aikana turvatutoreita koulutetaan esimerkiksi lasten ja nuorten kiusaamisen ja konfliktien ilmiöistä, näihin tilanteisiin puuttumisesta ja niiden selvittämisestä, Nopanen kertoo.
- Rehtori on saattanut aiemmin olla yksin turvateemojen kanssa. Nyt on tarkoitus tukea tätä työtä ja mahdollistaa yhdessä tekemistä. Muissa kaupungeissa ollaan oltu kiinnostuneita ja jopa hieman kateellisia Tampereen turvatutormallista, hän paljastaa.