Yhteispelin tavoitteena on tukea lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, vahvistaa kouluyhteisön hyvinvointia sekä ennaltaehkäistä koulutyötä kuormittavia ongelmia. Yhteispeliä ovat olleet kehittämässä opettajat, rehtorit, oppilaat ja vanhemmat noin yhdeksän vuoden ajan. Yhteispelin kehittämis- ja tutkimustoiminnan on rahoittanut OKM. Tällä hetkellä Yhteispelikoulutuksia järjestää Niilo Mäki - instituutti. Vuoden kestävään koulutusprosessiin osallistuu koulun rehtori/apulaisrehtori, muutama asiasta kiinnostunut Yhteispelin vastuuopettaja sekä koulun koko opetushenkilöstö.
Millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja Yhteispelillä vahvistetaan?
Luokan oppilaista valitaan joka vuosi Vihreä lipun ympäristöraati. Ympäristöraati kokoontuu vähintään kahdeksan kertaa lukuvuoden aikana. Raadin tehtävät ovat seuraavat:
Raati valitsee lukuvuodelle teeman
Raati tekee alkukartoituksen valittuun teemaan liittyen
Raati ehdottaa alkukartoituksen perusteella, mitä tietoja ja taitoja koulussa tulisi kuluvan lukuvuoden aikana teemaan liittyen oppia
Raatilaiset osallistavat oman luokkansa mukaan toimintaan kertomalla kuulumisia ympäristöraadin kokouksista ja keräämällä ideoita omissa luokissaan
Raati suunnittelee Vihreä lippu –tavat
Raati järjestää teemaan liittyen toimintaa koko koululle
Liikkuva koulu
Koiviston koulu on mukana kansallisessa Liikkuva koulu -toiminnassa. Liikkuvassa koulussa lisätään liikettä koulupäivään. Tavoitteena on aktiivisempi koulupäivä ja hyvinvoiva koululainen. Koulussamme tuetaan lasta löytämään liikkuva elämäntapa. Jokaisen päivän aikana on yksi pitkä välitunti, joka mahdollistaa pidempikestoisen liikunnan oppituntien välissä. Liikkuva koulu -ohjaajat auttavat meitä viikoittain liikuntatuntien sisältöjen tehostamisessa. Kerran lukukaudessa koulullamme järjestetään yhteinen liikuntapäivä.
Tampereen strategia on perusta kaupungin johtamiselle. Se perustuu tunnistettuihin tulevaisuuden muutostekijöihin ja sisältää näkemykset kaupungin kehittämisestä vuoteen 2030 mennessä. Strategia on tehty yhdessä kaupungin henkilöstön, asukkaiden ja sidosryhmien kanssa. Strategia hyväksyttiin valtuustossa 15.11.2021.
Tampereen kaupungin perusopetuksessa oppilaan on mahdollisuus hakea painotettuun opetukseen 2. ja 6. vuosiluokan aikana. Jokaiseen opetussuunnitelmalliseen painotukseen järjestetään soveltuvuuskokeet. Opetussuunnitelmalliset painotukset ja niitä järjestävät koulut löytyvät Tampereen kaupungin perusopetuksen sivuilta.
Koiviston koulu on mukana Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön tavoitteena ovat tutustuminen, yhdessä tekeminen, oppimisen ilo ja innostus oppia lisää, lapsen yksilöllinen huomioiminen ja tukeminen sekä toiminnallinen oppiminen. Nämä onnistuvat parhaiten luonnonläheisessä, turvallisessa, yhteistyökykyisessä ja tukea antavassa, monipuolisessa oppimisympäristössä.
Visiona on, että oppilaille kehittyy avoin ja myönteinen suhde uuden oppimiseen sekä itsensä toteuttamiseen. Lapsia ohjataan kasvamaan vastuuntuntoiseksi, oma-aloitteiseksi ja yhteistyökykyisiksi. Perustietojen ja -taitojen lisäksi tärkeänä pidetään oppilaan taitoa ja halua oppia, kykyä kommunikoida ja ilmaista itseään. Lapsen koko koulupolun tavoitteena on vahvistaa terveen itsetunnon kasvua. Kasvatuksella on suuri vaikutus yksilön ja inhimillisen olemisen kehittämisessä. Yhdessä tekemisen ja kokemuksellisuuden tulee kuulua jokaiseen koulupäivään sekä lapsilla että aikuisilla.