Lukioiden hankkeet ja yhteistyötahot

Opiskelijoita luennolla auditoriossa.

Työelämä- ja yrittäjyysosaaminen  

Tampereen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa painotetaan tulevaisuuden työelämässä tarvittavia taitoja. Kaupunkiseudun yhteisessä työelämä- ja yrittäjyysajatushautomossa on koottu elinkeinoelämän, eri teollisuudenalojen, teknologiateollisuuden, Pro akatemian ja kaupunkiseudun lukioiden yhteinen listaus tulevaisuuden työelämäosaamisesta, joita lukio-opintojen tulee harjaannuttaa ja vahvistaa. Työelämätaitoja ja jatko-opintovalmiuksia kartutetaan jokaisessa oppiaineessa kunkin oppiaineen luonteen mukaisesti.  

Tampereen kaupungin lukioissa voi saada opintopisteitä TET-jaksosta, joka voi olla opiskelijan kesätyö, opintojen ohella tehty työ tai muu aktiivinen työelämään tutustuminen. Tampereen lukiokoulutus on mukana Yritteliäs Tampere -verkostossa, joka järjestää mm. vuosittain työelämäviikon yhdessä yrittäjyys- ja työelämätoimijoiden kanssa.  

Työelämäosaaminen vahvistuu myös tutustumalla Tampereella toimiviin kansainvälisiin työpaikkoihin. Opiskelijoita rohkaistaan toimimaan moninaisissa ympäristöissä paikallisessa ja globaalissa maailmassa. Korkeakouluyhteistyöprojekteissa, -vierailuilla ja integroivilla opintojaksoilla opiskelijat harjoittelevat kieli-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.  

Yrittäjyyskasvatusta tarjotaan joissakin lukioissa lukiokohtaisina opintojaksoina sekä verkko-opintoina. 

Tampereen kaupunkiseudun lukioiden opetussuunnitelmaan kirjatut tulevaisuuden työelämätaidot 

Kyky toimia erilaisissa ympäristöissä ja kulttuureissa 

  • itseohjautuvuus 
  • palveluorientoituneisuus 
  • kieli- ja kulttuuritaidot 
  • vastuullisuus 

Kriittinen ajattelu ja luovuus 

  • päätöksentekokyky 
  • kyky tunnistaa ja kehittää omaa osaamistaan 
  • ongelmanratkaisukyky 
  • motivoituminen uuden oppimiseen 

Sosiaaliset taidot 

  • yhteistyö- ja tiimitaidot 
  • tunneälykkyys ja empatia 
  • sopeutuvaisuus (resilienssi) 
  • neuvottelutaidot 

Vastuullinen kansainvälisyys- ja globaalikasvatus lukioissa

Tampereen lukioissa jokainen opiskelija saa mahdollisuuksia vahvistaa kansainvälisyysosaamistaan. Opiskelijoita rohkaistaan toimimaan moninaisissa ympäristöissä lokaalissa ja globaalissa maailmassa. Opiskelija oppii tunnistamaan kansainvälisyyden lähiympäristössään, vierailuilla sekä verkon välityksellä. Lukioiden toimintakulttuurissa näkyy vastuullinen kansainvälisyys, kulttuurisen moninaisuuden arvostaminen ja yhteistyön merkityksellisyys. 

Opiskelijat harjoittelevat kieli-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojaan lukiossa kaikkien oppiaineiden opintojaksoilla sekä temaattisissa opinnoissa. Nämä taidot vahvistuvat korkeakouluyhteistyö-, kotikansainvälisyys- ja liikkuvuusprojekteissa.   Opiskelijat tutustuvat tulevaisuuden työelämään paikallisissa kansainvälisissä työpaikoissa ja korkeakoulujen oppimisympäristöissä. Korkea-asteen valmiudet, työelämäosaaminen ja kansainvälinen osaaminen ovat keskinäisriippuvia. Opiskelijan tulevaisuustaidot karttuvat näitä kolmea osaamista vahvistamalla. 
 
Kansainvälisyys- ja globaalikasvatus tarjoaa välineitä opiskelijan vastuulliselle ja aktiiviselle maailmankansalaisuudelle. Opiskelija saa uudenlaisia keinoja ratkaista monimutkaisia ongelmia muuttuvassa maailmassa. Samalla opiskelijan maailmankuva avartuu. Kaikille opiskelijoille on tarjolla Taitava maailmankansalainen verkko-opintojakso, jonka sisällöt läpileikkaavat LOPS2019 laaja-alaisen osaamisen osa-alueet. Opiskelemalla opintojakson opiskelija pääsee tutustumaan omassa ympäristössään kansainvälisyyden eri tasoihin sekä tieteellisen tutkimuksen tuloksiin.

Kielten opintojaksot lisäävät opiskelijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Rohkean itseilmaisun, rakentavan vuorovaikutuksen ja ristiriitojen ratkaisun taidot kehittyvät. Kieliprofiili tukee opiskelijan käsitystä itsestään omatoimisesti eri tilanteissa pärjäävänä kielenkäyttäjänä.

Korkeakouluyhteistyö Tampereen kaupungin lukioissa

Tampereen kesäyliopiston ja Poliisiammattikorkeakoulun kanssa. Yhteistyö on hyvin monimuotoista ja sitä tehdään monella eri tasolla. Kurkistuksia korkeakoulumaailmaan järjestetään eri oppiaineiden tunneilla vierailuina ja luentoina, opinto-ohjauksessa tutustutaan korkeakouluihin tarkemmin. Korkeakoulujen opiskelijalähettiläät vierailevat lukioissa säännöllisesti. Opiskelijat voivat sisällyttää lukio-opintoihinsa myös korkeakouluopintoja. Tarjonnan näkee suoraan korkeakoulujen omilta sivuilta ja myös ilmoittautuminen tapahtuu suoraan sieltä. Ennen ilmoittautumista tulee keskustella oman opinto-ohjaajan kanssa.  

Teknillisessä lukiossa on mahdollista aloittaa myös varsinaiset matematiikan ja tieto- ja viestintätekniikan yliopisto-opinnot lukioaikana näyttöreittiopinnoilla. Näyttöreitin kautta opiskelija voi aloittaa yliopisto-opinnot suoraan lukion jälkeen tietyin kriteerein. Tampereen kaupungin lukiolaisilla on mahdollisuus suorittaa myös väyläopinnot Tampereen ammattikorkeakouluun tekniikan ja hoitotyön aloille. 
Lue lisää TAMKin väyläopinnoista lukiolaisille.

Korkeakouluyhteistyöryhmään kuuluvat edustajat Tampereen yliopistosta, Tampereen ammattikorkeakoulusta, Tampereen kesäyliopistosta, Poliisiammattikorkeakoulusta, yksityisistä lukioista, Tampereen yliopiston normaalikoulun lukiosta ja Tampereen kaupungin lukioista. Ryhmä kokoontuu muutaman kerran lukuvuodessa ja sen tarkoituksena on edistää ja kehittää lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä.

Pikkasen parempaa -hanke

Pikkasen parempaa -hanke on Opetushallituksen rahoittama ja osa Opetushallituksen lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa. Hankkeen toteutuksesta vastaa Tampereen kaupungin lukiokoulutus yhteistyössä Tampereen kaupunkiseudun kanssa.

Tavoitteena on määrittää lukiokoulutuksen laadunhallinnalle sekä sen johtamiselle valtakunnalliset ja seudullisesti yhdensuuntaiset periaatteet. Lukiokoulutuksen korkea laatu ja tasalaatuisuus sekä koulutuksen järjestäjien jatkuva laadunhallinta ja toiminnan kehittäminen toteutetaan keskittymällä laatutekijöihin: oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja saavutettavuus.

Lisätietoa:

Tuija Leppäharju
Kehittämispäällikkö
Johanna Riponiemi
Projektikoordinaattori
Puhelin:
040 860 7650

Ankkuritoiminnasta apua ja tukea toiselle asteelle, nuorten turvalliset polut -hanke

Ankkuritoiminnasta apua ja tukea toiselle astelle, nuorten turvalliset polut -hanke on Opetushallituksen rahoittama. Hankkeen toteutuksesta vastaa Tampereen seudun ammattiopisto Tredu yhdessä Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen kanssa. Lisäksi hankkeessa ovat mukana kumppanuuslukioina Kangasalan, Lempäälän, Ylöjärven ja Kalevan lukiot.
Hankkeen tavoitteena on poliisin Ankkuritoiminnan tunnettavuuden lisääminen ja laajentaminen toiselle asteelle. Lisäksi tavoitteena on edistää henkilöstön hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista, sekä kehittää kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevää toimintakulttuuria toisen asteen oppilaitoksissa. Hankkeen avulla pyritään myös kehittämään vuorovaikutuksen rakenteita ja tiedonkulkua turvallisuuden edistämiseksi ja väkivaltaisen käyttäytymisen, jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi. 
 

Sirpa Saari
Koulutussuunnittelija
Puhelin:
041 730 5539
Saara Tuomela
Projektisuunnittelija
Puhelin:
040 354 8054

Tuetaan älykkäästi -hanke

Tuetaan älykkäästi ­hanke on Opetushallituksen rahoittama. Hankeaika on 8.8.2024 – 31.12.2025.

Hankkeen tavoitteena on tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjauksen ja tuen palvelujen kehittäminen generatiivisen tekoälyn avulla. Tekoälybotti auttaa opiskelijoita muun muassa arjen hallinnassa, aikatauluissa ja opiskelutekniikoissa. Toisena tavoitteena on vahvistaa aineenopettajien valmiuksia yleisen tuen antamiseen. Tähän liittyen järjestetään verkkokoulutusta ja tuotetaan koulutusmateriaaliin pohjautuva opas aineenopettajien käyttöön. Verkkokoulutus tarjotaan Osakkeen kautta Tampereen seudun lukioiden opettajille. Kolmantena tavoitteena on kehittää oppilaitoskohtaiset pedagogiset mallit yhteisopettajuuden toteuttamiseen Tampereen lukioissa. 
 

Janne Lindstedt
Projektipäällikkö
Puhelin:
040 631 1349

Yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistaminen -hanke

Hankkeessa kehitetään, toteutetaan ja taltioidaan erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä menetelmiä lukioiden olemassa olevan henkilöstön käyttöön, yhdessä työntekijöiden ja opiskelijoiden kanssa. Jaetaan hyviä käytänteitä ja tallennetaan niitä helposti käyttöön otettaviin menetelmäsalkkuihin. Hankkeessa työskentelee projektikoordinaattori Ilkka Valpasvuo ja se toimii Tammerkosken lukiossa ja Klassillisessa ja Teknillisessä lukiossa. Puolitoista vuotta toiminut hanke sai jatkoa lukuvuodelle 2024–25. Alkuperäisessä hankkeessa olivat mukana kaikki kuusi Tampereen kaupungin lukiota ja hanketyöntekijöitä oli kaksi. 

Yhteisöllisten menetelmäsalkkujen ohella hanke on ollut mukana tuottamassa kouluille erilaisia tapahtumia, pienryhmätyötä ja kehittänyt ja koordinoinut lukioiden toimintaa vapaa-aikatoiminnan ammattilaisen näkökulmasta. Jokaviikkoinen aulatiloissa tapahtuva Välituntiolohuone aina saman koulun samana päivänä samassa paikassa samaan aikaan on lisännyt kouluille säännöllisesti matalalla kynnyksellä tavattavissa olevan ammattilaisen aikuisen, jolla on aikaa kohdata nuoria, hengailla, jutella, kisailla ja pelailla. Lisäksi hanketyöntekijät ovat olleet mukana ryhmäytyksissä, kerhotoiminnassa, pienryhmätyössä, tapahtumissa, yökouluissa ja muissa koulujen arkeen ja juhlaan kuuluvissa toiminnoissa. Tehtyä välituntitoimintapohjaa ja tallennettuja menetelmiä pyritään jatkohankkeessa saamaan aiempaakin osallistavammin osaksi koulujen vuosikellosuunnittelua ja arjen toimintaa.
 

Ilkka Valpasvuo
Yhteisöllisyyskoordinaattori
Puhelin:
040 538 2130
Päivitetty 14.8.2024