Nähtävillä olevat katu- ja puistosuunnitelmat 3.1. - 17.1.2025
Suunnitelmaehdotukset ovat nähtävänä 3.1. - 17.1.2025 tällä sivulla ja Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.
Kirjaamo
Koukkuniemen asemakaava-alue
Koukkuniemen asemakaava-alueelle on hyväksytty asemakaavan muutokset nro 8521 ja nro 8568.
Asemakaavan 8521 myötä Rauhaniementien katualuetta on levennetty etelän suuntaan. Tämä mahdollistaa uuden jalkakäytävän ja viherkaistan rakentamisen ajoradan eteläpuolelle. Asemakaava mahdollistaa Rauhaniementien ja Kylpylänkujan liittymäalueen parantamisen. Liittymärakenne on esitetty muutettavaksi kohtisuoremmaksi, jolloin sen toimivuus ja liikenneturvallisuus paranevat. Asemakaavalla 8568 on muutettu aiemmin tontin sisäisenä ajoyhteytenä ollut Romsinkuja katualueeksi. Lisäksi asemakaavan nro 8568 alueelle sisältyy Romsinpolku ja pysäköintialue
Rauhaniementien jalkakäytävä
Rauhaniementien katuvälille Lapinkaari – Kylpylänkuja on suunniteltu parantamistoimenpiteitä. Kadun eteläreunaan on esitetty jalkakäytävä sekä viherkaista puineen. Jalkakäytävän leveys 2,5 metriä. Katuosuuden pituus on noin 290 metriä. Kadun ajorata sekä pohjoisreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyvät ennallaan välillä Lapinkaari – Romsinkuja. Välillä Romsinkuja - Kylpylänkuja nykyistä yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä levennetään 4,0 metriin ja nykyinen linja-autopysäkin ympäristö uusitaan. Rauhaniementien ja Romsinkujan liittymäalueelle on suunniteltu tyynyhidasteet.
Kadun pintavesiä johdetaan hulevesiviemäreiden avulla viereiseen vesistöön. Kadun valaistus uusitaan.
Romsinkuja
Romsinkuja on 160 metriä pitkä katu, jonka asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 6,0 metriä. Kadun molemmilla reunoilla on esitetty jalkakäytävä, jonka leveys on 2,5 metriä. Pyöräily on esitetty tapahtuvan ajoradalla. Kadun itäreunaan on suunniteltu kadunsuuntaista pysäköintiä. Kaksi pysäköintipaikkaa on osoitettu liikuntaesteisille. Kadun pysäköintipaikat ovat kahden tunnin kiekkopaikkoja arkisin ja lauantaisin. Kadun päässä on kääntöpaikka. Kadun sijainti siirtyy aiempaan ajoyhteyteen verrattuna hieman koillisen suuntaan. Kadun korkeusasema ei muutu nykyisestä.
Kadun pintavesiä johdetaan hulevesiviemäreiden avulla viereiseen vesistöön.
Romsinkujalle on suunniteltu katuvalaistus.
Romsinpolku ja Romsinpolun pysäköintialue
Romsinpolku on korttelin 1271 ajoyhteyttä varten ja se sijoittuu yleisen pysäköintialueen länsireunaan. Asfalttibetonisen Romsinpolun pituus on 100 metriä ja leveys 4,5 metriä. Romsinpolun ja pysäköintialueen väliin on esitetty viherkaista puineen. Pysäköintialueelle on suunniteltu 83 autopaikkaa, joista 6 paikkaa on sähköautojen latausta varten ja 4 paikkaa on liikuntaesteisille varattuja pysäköintipaikkoja. Pysäköintialueen paikat ovat neljän tunnin kiekkopaikkoja arkisin, lauantaisin ja pyhisin.
Katujen pintavesiä johdetaan pintakallistusten avulla viherrakenteisiin ja avo-ojiin. Romsinpolulle ja pysäköintialueelle on suunniteltu katuvalaistus.
Lisätietoja antavat tarvittaessa:
Joni Vuoristo
Suunnittelija Vanhempi erikoissuunnittelijaPetri Keivaara
Suunnitelman tarkastaja KatuinsinööriPeltolammin asemakaava-alue 8628
Peltolammin asemakaavaan 8628 liittyvien katujen ja puistoväylien katu- ja puistosuunnitelmaehdotukset Peltolammin kaupunginosassa, TRE:5762/10.03.02/2024
Katusuunnitelmat
- Automiehenkatu v. Lempääläntie – Autovarikonkatu n:o 1/22857
- Autovarikonkatu v. Leppästensuonkatu – Automiehenkatu n:o 1/22856
- Eteläinen Lempääläntie n:o 1/22849
- Hasselkatu n:o 1/22852
- Kuusamakatu n:o 1/22853
- Kuusamapolku n:o 1/22854
- Lakalaivanraitti n:o 1/22855
- Lempääläntie v. Automiehenkatu – Säästäjänkatu n:o 1/22859
- Leppästensuonkatu v. Autovarikonkatu – Vt 3 n:o 1/22860
- Tilkonmäenkatu v. Peltolamminkatu – Lempääläntie n:o 1/22858
Puistosuunnitelmat
- Hasselpolku n:o 1/22851
- Pähkinäreitti n:o 1/22850
Peltolammin ja Lakalaivan kaupunginosissa Automiehenkadun eteläpuolella on vireillä uusi asemakaava 8628, johon liittyen alueelle on suunniteltu uutta maankäyttöä palvelevat katu- ja puistoyhteydet. Suunnitelmat perustuvat asemakaavan laadinnan yhteydessä tehtyihin selvityksiin ja yleissuunnitelmiin.
Automiehenkadun v. Lempääläntie – Autovarikonkatu, Autovarikonkadun v. Leppästensuonkatu – Automiehenkatu, Lempääläntien v. Automiehenkatu – Säästäjänkatu, Leppästensuonkadun v. Autovarikonkatu – Vt3 ja Tilkonmäenkadun v. Peltolamminkatu – Lempääläntie suunnitellut osuudet ovat nykyisten katujen poikkileikkauksenmuutoksia.
Automiehenkadun eteläreunaan, Tilkonmäenkadun etelä ja pohjoisreunaan sekä Autovarikonkadun itäreunaan on varattu pyöräilylle ja jalankululle omat erotellut asfaltoidut väylät. Eroteltujen väylien kokonaisleveydet vaihtelevat 5 ja 6 metrin välillä. Lempääläntien ja Leppästensuonkadun toimenpiteet kohdistuvat nykyisten ajokaistojen kanavointien uudistamiseen.
Eteläinen Lempääläntie on uusi katuyhteys, joka korvaa maankäytön muuttuessa osalta matkaa nykyisen Lempääläntien. Asfalttipäällysteinen väylä alkaa Autovarikonkadun/Leppästensuonkadun liittymästä ja yhdistyy nykyiseen Lempääläntiehen Palokallionkadun liittymässä. Ajoradan leveys on 7,5 metriä. Jalankululle ja pyöräilylle on varattu erotellut asfaltoidut väylät. Eroteltu jalankulun ja pyöräilyn väylä kulkee etelästä tultaessa kadun itäreunalla ja Kuusamapuiston kohdalla vaihtaa reunaa Eteläisen Lempääläntien ali kulkevan uuden alikulkukäytävän kautta. Etelästä Kuusamapuistoon tultaessa pyöräväylän leveys on 3,5 metriä ja jalankulkuväylän leveys 2,5 metriä. Kuusamapuistosta pohjoiseen mentäessä pyöräväylän leveys on 2,5 metriä ja jalankulkuväylän leveys 2,25 metriä. Alikulkukäytävän kohdalla jalankulun ja pyöräilyn väylä yhdistyy myös Pähkinäreittiin. Pähkinäreitti on Kuusamapuistossa etelä-pohjoissuunnassa kulkeva jalankulun ja pyöräilyn pääyhteys, joka korvaa nykyisen Lempääläntien yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän. Pähkinäreitillä asfalttipintaiset väylät on eroteltu toisistaan viherkaistalla. Jalankulkuväylän leveys on 2,5 metriä ja pyöräväylän leveys on 3,5 metriä. Betonirakenteisen alikulkukäytävän lisäksi Eteläiselle Lempääläntielle on suunniteltu osalle matkaa betoninen rengasmelukaide.
Kuusamakatu on uusi asfaltoitu tonttikatu. Kuusamakadulla ajoradan leveys vaihtelee 6,5 ja 5,5 metrin välillä. Pyöräilylle ja jalankululle on omat viherkaistalla erotellut asfaltoidut väylät. Jalankulkuväylän leveys on 2,5 metriä ja pyöräväylän leveys on 3 metriä. Kuusamapolku toimii jalankulun ja pyöräilyn eroteltuna yhteytenä Kuusamakadun ja Kuusamapuiston välillä, jalankulkuväylän leveys on 2,5 metriä ja pyöräväylän leveys on 3 metriä.
Myös Hasselkatu on alueen uusi asfaltoitu tonttikatu. Hasselkadulla ajoradan leveys on 5,5 metriä ja kadun molemmilla reunoilla on 2,5 metriä leveät jalkakäytävät. Hasselkadulla pyöräily tapahtuu ajoradalla. Ajoradan ja jalkakäytävien väliin jääville välikaistoille varataan tilaa pysäköinnille. Hasselpolku on 3,5m leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn yhteys, joka yhdistää Hasselkadun Kuusamapuistoon.
Lakalaivanraitti on betonikivipäällysteinen jalankulun ja pyöräilyn reitti, jonka leveys on 10 metriä. Lakalaivanraitti kulkee korttelialueiden läpi Kuusamakadulta ja Automiehenkadulle.
Suunnittelualueella katujen kuivatus hoidetaan reunakivilinjoilla ja hulevesiviemäröinneillä. Katualueiden viihtyisyyttä parannetaan välikaistojen istutuksilla. Puistoväylillä kuivatus hoidetaan viherpainanteilla. Kadut ja puistoväylät valaistaan.
Asemakaava-alueen katujen ja puistojen rakentaminen sisältyy Tampereen kaupungin Kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2025 vuosisuunnitelmaan, sekä alustavaan vuoden 2026 vuosisuunnitelmaan.
Peltolammin ja Lakalaivan alueen katusuunnitelmien esittely
Osallistu
Lisätietoja antavat tarvittaessa: